THE CONCEPTS AND THEIR DEFINITIONS IN THE THESES OF ACADEMIC FORMATION

LOS CONCEPTOS Y SUS DEFINICIONES

Authors

  • Hernán Feria Avila Universidad de Las Tunas
  • Magarita Matilla González Universidad de Las Tunas
  • Zoimi Feria Matilla Universidad de Las Tunas

Keywords:

term; concept; definition; kinds of definitions; conceptualization; language

Abstract

This work is motivated by the necessity of solving the observed deficiencies, related to the writing of conceptual definitions, by professionals of different branches of the knowledge, detected in its thesis of academic formation. To assure that suspected by the authors of this work, it was intentioned the revision of 100 of these thesis defended in the last five years, in the oriental region of Cuba, in witches, their authors, propose or they get rich conceptual definitions. Seven main problems were detected in these definitions. For the solution of these deficiencies a theoretical-methodological proposal is presented in order to clarify the relationships term-concept-definition, starting from the theory that sustain them. It is also the conceptualization process and the relationship concept-language, as well as the typologies of concept and definition, the requirements to define concepts and the invariant actions of the respective ability.

Author Biographies

Magarita Matilla González, Universidad de Las Tunas

Profesora Auxiliar. Máster en Educación. Profesora de Informática.

Zoimi Feria Matilla, Universidad de Las Tunas

Ingeniera Civil, especialista de Gestión de la Calidad de la Unidad Territorial de Normalización, Las Tunas y
Profesora a Tiempo Parcial del Departamento de Ciencias Técnicas.

References

Barité, M. G. (2001). La definición de conceptos y su impacto sobre la representación

del conocimiento con fines documentales. Ponencia en V Congreso ISKO, Madrid,

España. Disponible en: http://www.iskoiberico. org/wp-content/uploads/2014/09/05_Barite-Roqueta.pdf

Barraqué, G. F. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía. La Habana:

Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, B. (2012). Metodología de la Investigación Educativa: La planificación de

la investigación. (CD-ROM). La Habana.

Concepto. (2017). Recuperado de https://quesignificado.com/concepto/

Definición de concepto (2017). Disponible en: https://www.significados.com/

concepto/

Estévez, M., Arroyo, M. y González, C. (2006). La investigación científica en la actividad

física: su metodología. La Habana: Deportes.

Etimología de concepto. (2020). Disponible en: http://etimologias.dechile.net/

?concepto

Feria, H. (2004). Propuesta de superación profesional de postgrado especializada para

elevar el dominio del profesor de Geografía, en relación con las habilidades cartográficas

docentes. (Tesis doctoral inédita). ICCP, La Habana.

Feria, H., Gómez, M. R. y Valledor, R. (2019). La dimensión metodológica del diseño de

la investigación científica. Las Tunas: Académica Universitaria.

Formación de conceptos. (2016). Disponible en: https://www.dicenlen.eu/es/

diccionario/entradas/formación-conceptos

Galperin, P. Ya. (1986). Sobre el método de formación por etapas de las acciones

mentales. En: Antología de la Psicología Pedagógica y de las edades (pp. 126-153). La

Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Geodesia y Cartografía. (1989). Norma Cubana 13-32: Nombres geográficos: requisitos

generales para la unificación. La Habana: s.e.

Ibarra, F. (2006). Metodología de la investigación social. La Habana: Pueblo y

Educación.

IPLAC. (2012). Modelo pedagógico para la formación y desarrollo de habilidades,

hábitos y capacidades. (CD-ROM). IPLAC, La Habana.

Kopnin, P. (1983). Lógica dialéctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lenin, V. I. (1975). Obras Completas, tomo XXXVIII. Moscú: Editorial Progreso.

Pérez, M. (2020). Definición de concepto Disponible en: https://conceptodefinicion.

de/concepto/

Real Academia Española de la Lengua (RAE). (2018). Diccionario de la Lengua Española

(23ª ed.) Disponible en: http://dle.rae.es/

Real Academia Española de la Lengua (RAE) (2019). Diccionario de sinónimos y

antónimos. Disponible en: Disponible en: http://www.wordreference.com/ sinonimos/

Rosental, M. y Iudin, P. (1981). Diccionario Filosófico. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Silvestre, M. (2001). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Talízina, N. (1988). Psicología de la Enseñanza. Moscú: Editorial Progreso.

Valledor, R. (2020). Las variables en la investigación educacional. Manuscrito no

publicado. Centro de Estudios Pedagógicos, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Valledor, R. y Guerrero, J. (2017). El estudio y la transposición de contenidos en la

Investigación Educacional. Opuntia Brava, 9.

Vigotsky, L. S. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Published

2021-07-07

How to Cite

Feria Avila, H., Matilla González, M. ., & Feria Matilla, Z. . (2021). THE CONCEPTS AND THEIR DEFINITIONS IN THE THESES OF ACADEMIC FORMATION: LOS CONCEPTOS Y SUS DEFINICIONES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(3), 14–27. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1073

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)