DIFFICULTIES IN THE EMOTIONAL REGULATION IN STUDENTS OF PSYCHOLOGY OF THE UNIVERSITY OF CAMAGÜEY

Authors

  • Daimary Socarrás Hernández Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.
  • Silvia Colunga Santos Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.
  • Ariadna Gabriela Matos Matos Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.

Keywords:

Emotional regulation; students of Psychology; the University of Camaguey

Abstract

In recent years, the study of emotional regulation has been increasing due to the important role it plays in the functioning of individuals in different contexts of life. This process can present difficulties, be ineffective, maladaptive and lead to the loss of the functional value of emotions. The research was aimed at characterize the difficulties in the emotional regulation in students of first year of the Psychology of Camagüey University. For the study, it assumes a paradigm of quantitative research, non-experimental, cross-sectional or transactional design and a type of descriptive study. Carry out an intentional non-probabilistic sampling, which included 31 students of the 1st year of the Psychology degree. For the collection of information, was used the scale of difficulties in emotional regulation (DERS), in addition to semi-structured interviews with students. For the processing of the information, the statistical package SPSS / Windows, version 23.0. The results indicated the existence of difficulties in the emotional regulation of the investigated students. From the dimensions involved in difficulties in the emotional regulation students found restrictions in directing behavior towards goals, deficiencies in the control of emotions, limitations in emotional regulation strategies; to a lesser extent, difficulties in attention or lack of awareness and emotional understanding and the rejection or non-acceptance of emotions are distinguished.

Author Biographies

Daimary Socarrás Hernández, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.

Máster en Psicología Médica, profesora auxiliar en el departamento de Psicología.

Silvia Colunga Santos, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.

Profesora del Departamento de Psicología.

Ariadna Gabriela Matos Matos, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.

Máster en Psicopedagogía, profesora asistente en el departamento de Psicología.

References

Albaladejo-Blázquez, N., Sánchez-Sansegundo, M., Fernández-Pascual, M. D., Santos-Ruiz, A. M., Díez-Jorro, M. & Asensi-Pérez, L. F. (2014). Competencias emocionales en estudiantes del Grado en Criminología. En: XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad. Pp. 2823-2833.

Albán, M. A. D., Cevallos, C. F. C., & Morales, Á. S. S. (2019). Los valores humanos y su incidencia en la calidad del estudiante universitario. Opuntia Brava, 11 (3), pp. 247-255.

Coloma, A., & González, W. (2018). El desarrollo de la motivación profesional por la Informática en el Instituto Tecnológico Bolivariano. Opuntia Brava, 10(3), pp. 19-36.

Cuervo, A. & Izzedin, R. (2007). Tristeza, Depresión y Estrategias de Autorregulación en Niños. Tesis psicológica, 2, pp. 35-47.

Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), pp. 63-93.

García, M., Hurtado, P. A., Quintero, D. L., Rivera, D. A. & Ureña, Y. C. (2018). La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional. Revista Espacios, 39(49), pp. 8-20.

Gómez-Pérez, O. & Calleja, N. (2016). Regulación emocional: definición, red nomológica y medición. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 8(1), pp. 96-117.

González-Cabanach, R., Souto-Gestal, A. & Fernández-Cervantes, R. (2017). Perfiles de regulación emocional y estrés académico en estudiantes de Fisioterapia. European Journal of Education y Psychology, 10(2), pp. 57-67.

González-Cabanach, R., Souto-Gestal, A; González-Doniz, L. Corrás, T. (2018). Afrontamiento y regulación emocional en estudiantes de fisioterapia. Universitas Psychologica, 17(2), pp. 1-13

Granados, O. J. & Reyes, Z. (2014). La desesperanza y la dificultad en la regulación emocional como factores de riesgo en la ideación o riesgo suicida en adolescentes de una escuela de nivel medio superior dentro del D.F. Asociación Mexicana de Tanatología, A.C. Recuperado de: http://www.tanatologia-amtac.com/descargas/tesinas/234%20desesperanza.pdf

Gratz, K. & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal Psychopathology Behavioral Assessment, 26(1), pp. 41-54.

Gross, J. & Thompson, R. (2008). Emotion regulation: conceptual foundations. Handbook of emotion regulation, 3(3), pp. 497- 513.

Hervás, G. Y Jódar, R. (2008). “Adaptación al castellano de la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional”. Clínica y Salud, 9, pp. 139-156.

Hilt, L. M., Hanson, J. L. & Pollak, S.D. (2011). Emotion Dysregulation. In B. Brown and M. Prinstein (Eds.), Encyclopedia of Adolescence, 3, pp. 160-169.

Pérez, Y. & Guerra, V. M. (2014). La regulación emocional y su implicación en la salud del adolescente. Revista cubana de Pediatría, 86(3), pp. 368-375.

Piloso, P. R., Hidrovo, H., & Torres, G. B. (2019). Desarrollo profesional: valores compartidos. Opuntia Brava, 11(1), pp. 244-252.

Rendón, M. (2007). Regulación Emocional y Competencia Social en la Infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 3(2), pp. 349-363.

Rita, P. V. (2014). Emociones en contextos académicos. Perspectivas teóricas e implicaciones para la práctica educativa en la Universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), pp. 567-596.

Silva, J. (2005). Regulación emocional y psicopatología: el modelo de vulnerabilidad/resiliencia. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 43(3), pp. 201-209.

Socarrás-Hernández, D. (2018). Adaptación de la escala dificultades en la regulación emocional (DERS) para adolescentes cubanos. Revista Universidad & Ciencia, 7(2), pp. 31-43.

Tamayo, A. M. T., & Rodríguez, G. D. C. S. (2016). El conocimiento de sí mismo en la formación del especialista en Pedagogía-Psicología. Opuntia Brava, 8(1), pp. 9-17.

Published

2020-12-07

How to Cite

Socarrás Hernández, D. ., Colunga Santos, S. ., & Matos Matos, A. G. . (2020). DIFFICULTIES IN THE EMOTIONAL REGULATION IN STUDENTS OF PSYCHOLOGY OF THE UNIVERSITY OF CAMAGÜEY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 135–146. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1062

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)