ORGANIZATIONAL COMMUNICATION STRATEGY FOR PRIMARY SCHOOLS

Authors

  • Mairelys Peña Velázquez Municipio Puerto Padre, Las Tunas
  • José Guillermo Montero Quesada Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas.
  • Jorge Félix Parra Rodríguez Universidad de Las Tunas.

Keywords:

Organizational communication; communication competence; strategy; primary education.

Abstract

The communication problems detected in educational entities of primary education in the municipality of Puerto Padre, Cuba, in the context of the current educational improvement, and which in turn limit the effective management in this type of organization, is the reason for a strategy proposal. It was necessary to systematize, by means of the bibliographical review, the theoretical-epistemological foundations related to the categories organizational communication and communication competences. On the basis of the information resulting from the documentary review, surveys and interviews, the current state of the problem was characterized, revealing the shortcomings in the field of study. In order to solve the problems, an organizational communication strategy was designed for the Primary Education schools, implemented in the Frank País García Semi Boarding School in Puerto Padre, using the modeling method.

Author Biographies

Mairelys Peña Velázquez, Municipio Puerto Padre, Las Tunas

Licenciada en Educación Primaria, Máster en Dirección Educacional. Maestra de la Educación Primaria.

José Guillermo Montero Quesada, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas.

Licenciado en Historia y Ciencias Sociales, Máster en Educación, Máster en Desarrollo Cultural Comunitario, Máster en Deportes de Combate, Doctor en Ciencias Históricas, Profesor Titular.

Jorge Félix Parra Rodríguez, Universidad de Las Tunas.

Máster en Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular de la Facultad de Ciencias de la Educación.

References

Arellano, E. (2009). La estrategia de comunicación orientada al desarrollo de la cultura organizacional. En Revista Razón y Palabra, No. 62, México, diciembre 8, 2009. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/n62/varia/earellano.html

Cardoso Camejo, L. (2008). Modelo del desempeño por competencias profesionales para el director de escuela primaria en San Miguel del Padrón. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Carvajal Hernández, B. M. (2013). Competencias informacionales desde la formación inicial del docente. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Camagüey.

Gamboa Graus, M. E. (2016). Estadística aplicada a la investigación científica. En E. Santiesteban (Presidencia), Investigación, educación y cultura. Simposio en el II Taller Redipe-Edacun, Las Tunas, Cuba.

Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, Vol.5 (2).

Gamboa Graus, M. E. y Parra Rodríguez, J. F. (2017). Diseño de una escala para medir la competencia de dirección en Educación. Ciencia e Innovación Tecnológica, Vol.1, pp. 542-552, Sello Editorial Edacun-Redipe.

Gamboa Graus, M. E. y Parra, J. F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.

Koontz, H. y Weihrich, H. (1995). Elementos de administración. México: Ed. McGraw-Hilllinteramericana de México, SA de C.V.

Martínez, A.; Piqueras, J. A.; Inglés, C. J. (2011). Relaciones entre inteligencia emocional y estrategias de afrontamiento ante el estrés. Alicante: Universidad de Alicante.

Martínez Nocedo, Y. (2009). Hablemos de comunicación. La Habana: Ediciones Logos, ACCS.

Parra Rodríguez, J., Ramayo Cano, Y., Santiesteban Almaguer. Y. (2017). Las competencias de dirección en educación. Una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y complejo. Opuntia Brava. Vol.9 (1).

Peña Velázquez, M., Montero Quesada, J. G., Parra Rodríguez, J. F. (2020). Estrategia de Comunicación Organizacional para escuelas de la Educación Primaria. Tesis de maestría en Dirección Educacional. Universidad de Las Tunas.

Roméu Escobar, A. (1994). Comunicación y enseñanza de la lengua. Educación. La Habana: MINED. No. 86.

Trelles, I. (2002). Bases teórico-metodológicas para una propuesta de modelo de gestión de comunicación en organizaciones. Tesis doctoral en Ciencias de la Comunicación. Universidad de La Habana. Facultad de Comunicación, Departamento de Comunicación Social. La Habana.

Trelles, I. (comp.) (2004). Comunicación Organizacional. La Habana: Editorial Félix Varela,

Vidal, J. (2000). Paradigmas básicos en la comprensión del proceso de comunicación. En López Viera, L. (comp.), Comunicación Social selección de textos. (1ra ed.). La Habana: editorial Félix Varela.

Published

2020-12-07

How to Cite

Peña Velázquez, M. ., Montero Quesada, J. G. ., & Parra Rodríguez, J. F. . (2020). ORGANIZATIONAL COMMUNICATION STRATEGY FOR PRIMARY SCHOOLS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 110–134. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1061

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos