THE TEACHING AND LEARNING STRATEGIES OF THE CONTENT REFERRING TO THE SOCIAL PHENOMENON MARGINALITY IN THE DISCIPLINE HISTORY OF CUBA
Keywords:
Learning strategies; Marginality; Social phenomenonAbstract
Teaching and learning strategies must be an expression of a set of actions and operations that both teachers and students must consider when dealing with a phenomenon or process; part of this is recognizing procedural and attitudinal conceptual elements. These strategies are aimed at developing the skills underlying the content of the work, as well as their relationship with group methods and techniques that help to shape social and contextualized learning in teachers in training. The exchange in the learning tasks, implies the development of the communication skills in the own process of self-management of the knowledge to provoke an investigative environment that stimulates the reflexive learning and the collaboration between the group. An environment of self-management and collaboration of learning must be developed that helps the fluidity and socialization when processing information. This requires perseverance to resolve the contradictions that arise and tolerance to respect the different criteria in the group.
References
Barcia, M. del C. (1997). Entre el poder y la crisis. Las prostitutas se defienden. En Mujeres latinoamericanas. Historia y Cultura. La Habana.
_______ (2003). La otra Familia redes y descendientes de esclavos. La Habana: La fuente viva, fundación Fernando Ortiz.
_______ (2004). Capas Populares y Modernidad, Cuba 1880-1930. La Habana: La fuente viva, fundación Fernando Ortiz.
_______ (2008). La marginalidad como concepto histórico. En Revolución y Cultura No 2 marzo-abril, La Habana.
Castellanos Simons, D. (2002). Enseñar y Aprender en la Escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Caballero, E. (2005). Diagnóstico y Diversidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Caballero, T. (2000). Modelo pedagógico sobre la función preventiva del maestro en el marco de sus relaciones sociales. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. ISP Frank País: Santiago de Cuba.
Díaz Martínez, Y. (2005). La peligrosa Habana Violencia y Criminalidad en la Habana en el siglo XIX. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Fernández, J. (2005). Matagás el bandido y la gesta. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
Ibarra, J. (1985). Un análisis Psicosocial del Cubano: 1898-1925. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
_______ (1988). Contradicciones de clases en Cuba en el Siglo XIX. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
_______ (1995). Historiografía y Revolución. En Temas. Cultura, Ideología y Sociedad, no. 1, La Habana, enero-marzo.
Saco, J. A. (1960). Memorias sobre la vagancia en la isla de Cuba. En Papeles sobre Cuba. La Habana: Dirección General de Cultura.
Zanetti, O. (1995) Realidades y urgencias de la historiografía social en Cuba. En Temas, Cultura, Ideología y Sociedad, no. 1, enero-mayo, La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Roberto Fernández Naranjo, Frank Arteaga Pupo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.