SOCIO-INTEGRATING PROJECTS IN THE DYNAMICS OF THE TRAINING OF CITIZEN SECURITY PROFESSIONALS

Authors

  • Edicta Gregorio González Leal
  • María Elena Pardo Gómez
  • José Manuel Izquierdo Lao

Keywords:

citizen security, socio-integrative projects

Abstract

The article refers to the role of socio-integrating projects in the dynamics of the training of citizen security professionals of the National Experimental University of Security (UNES) of the Bolivarian Republic of Venezuela, which responds to the need to resolve the theoretical-practical insufficiencies in students of the citizen security bodies, in relation to the diagnosis, intervention and solution of socio-community problems, which limits their performance in the specific contexts of professional performance. In the work, the characteristics of said projects are specified as one of the main methods that allows to guide the referred dynamics and the evaluations of the students of the Criminal Investigation career of said institution about the relevance and importance of the application of that method are exposed in its training process.

Author Biographies

Edicta Gregorio González Leal

Master y profesora de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad, Distrito Capital, Venezuela

María Elena Pardo Gómez

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba

José Manuel Izquierdo Lao

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba

References

Basombrío, C. (2015). Seguridad ciudadana. Diagnóstico del problema y estrategias de Solución. Lima: Instituto Peruano de Economía Social de Mercado

Bradford, D. y Pynes, J. (1999). "Police academy training: Why hasn't it kept up with practice?” Police Quarterly.

Díaz Padrón, A. (2010). Estrategia de formación por proyectos comunitarios de investigación socio jurídica. Tesis Doctoral en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Documento Fundacional de la UNES. (2009). Capítulo I. Aspectos del contexto mundial y nacional. Caracas, Venezuela.

Latino Barómetro (2013). La Seguridad Ciudadana, el problema principal de América Latina. Recuperado de http://www.latinobarometro.org/documentos/LATBD_La_seguridad_ciudadana.pdf LLave, R. (2011). Seguridad Ciudadana y su implicancia en el Desarrollo y Defensa Nacional. Tesis para optar el Grado de Maestro en Defensa y Desarrollo Nacional. CAEN. Lima

Pérez Basulto, E. (2014). La Formación de Competencias Profesionales en los Estudiantes de Técnico Medio en Informática mediante Proyectos Informáticos. Tesis Doctoral presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Plan Nacional de la Nación: 2003 – 2007, 2007-2013, 2013-2019. Asamblea Nacional, Caracas, Venezuela.

Schafer, J. y Bonello, E. (2001). "The citizen police academy: measuring outcomes". Police Quarterly

Published

2020-09-02

How to Cite

González Leal, E. G. ., Pardo Gómez, M. E. ., & Izquierdo Lao, J. M. . (2020). SOCIO-INTEGRATING PROJECTS IN THE DYNAMICS OF THE TRAINING OF CITIZEN SECURITY PROFESSIONALS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 1–10. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/968

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Most read articles by the same author(s)