OUTLINE OF LEXICAL USES AS MARKS OF CULTURAL IDENTITY IN YOUNG PEOPLE OF THE UNIVERSITY OF LAS TUNAS

Authors

  • Luis Daniel Sánchez Ravelo
  • Ernan Santiesteban Naranjo

Keywords:

Lexicon, cultural identity, young boys, university.

Abstract

This article outlines some reflections on lexical uses that intervene in the cultural identity of young people of the University of Las Tunas. The categories that constitute the conceptual theoretical axis of the research are systematized and language is pondered as the fundamental way of transmission of the culture and indissoluble part of this. The national language is a basic component of culture and an indisputable element of national identity of peoples. The lexicon of our Cuban variant of Spanish is an element that identifies us culturally, by translating, as no other level of the linguistic system, the historical and cultural relations of the nation.

Author Biographies

Luis Daniel Sánchez Ravelo

Licenciado en Educación. Especialidad Español-Literatura. Universidad de Las Tunas, Cuba.

Ernan Santiesteban Naranjo

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Causse Cathcart, M. (2009). El concepto de comunidad desde el punto de vista socio-histórico-cultural y lingüístico. Disponible en http://www.redalyc.org/html/1813/181321553002/

Engels, F. (1982) El papel del trabajo en la transformación del mono en hombre. Editorial Progreso.

Figueroa, M. (1983). La dimensión lingüística del hombre. Editorial de Ciencias Sociales.

Hudson, R. A. (1981) La sociolingüística. Editorial Anagrama. Madrid.

Jackobson, R. (1963). El lenguaje común de lingüistas y antropólogos. Editorial Payot, Paris.

Lamus, T. (2013). La disponibilidad léxica en estudiantes de educación media. Análisis de la realidad léxica en estudiantes de educación media. Análisis de la realidad léxica en los planteles educativos venezolanos.

Macías Reyes, R. (2014). El trabajo social comunitario. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Editorial Académica Universitaria.

Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Editorial Paidós.

Reyes Rodríguez, D. (2018). Una conversación placentera. En periódico Granma.

Roméu Escobar, A. (2011). Normativa: un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. Editorial Pueblo y Educación.

Valdés Bernal, S. (1994) Inmigración y lengua nacional. Editorial Academia.

Valdés Bernal, S. (2011) La lengua española en Cuba: gestora de la nación y soporte idiomático de la cultura. En espacio laical 4/2011.

Sapir, E. (1974). El lenguaje. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Seijas, C.R. (2010). La identidad cultural local en las disciplinas del ciclo artístico. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-09-30

How to Cite

Sánchez Ravelo, L. D. ., & Santiesteban Naranjo, E. (2019). OUTLINE OF LEXICAL USES AS MARKS OF CULTURAL IDENTITY IN YOUNG PEOPLE OF THE UNIVERSITY OF LAS TUNAS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(3), 186–193. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/904

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)