THEORETICAL CONSIDERATIONS OF MATHEMATIC´S TEACHING LEARNING PROCESS IN THE CIVIL ENGINEERING CAREER OF THE UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO DE MANABÍ

Authors

  • Freddy Mendoza Brands Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Miguel Escalona Reyes Universidad de Holguín

Keywords:

Math; Contextualization; Training; Civil Engineering.

Abstract

The vertiginous advance and technological change in the present century, makes necessary to reinforce even more the formation in Mathematics of the professionals of the Technical Sciences; if one also takes into account the different tendencies for their teaching, and the historical insufficiencies in the learning of their contents by the students, it becomes evident that the challenges to be faced are much higher. The engineering careers are an example of the above, you need engineers with a solid professional training, according to the needs imposed by the economic development of the modern world; for this, they need to learn the techniques and tools of modern science, as well as the knowledge of the theories and mathematical models that sustain them. In this sense, the present work is addressed by analyzing possible variants of how to reduce the insufficiencies in the teaching-learning process of Mathematics II in the Civil Engineering career of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.

Author Biographies

Freddy Mendoza Brands, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Ingeniero Civil, Máster en Educación Matemática Universitaria por la Universidad de Holguín 2017. Docente de Matemáticas en la carrera de Ingeniería Civil de la Facultad de Ingeniería, Universidad Laica Eloy Alfaro. Manabí, Ecuador.

Miguel Escalona Reyes, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, Especialidad Matemática Computación. Máster en Didáctica de la Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y decano de la Facultad de Informática Matemática de la Universidad de Holguín, Cuba.

References

Brito, M. y otros (2010) Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. En revista Ingeniería Mecánica. Vol. 14. No. 2, mayo-agosto, 2011, p. 129-139.

Brito, M. y otros (2011). Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. En revista Ingeniería Mecánica. Vol. 14. No. 2, mayo-agosto, 2011, p. 129-139.

Camarena P. (2006) La matemática en el contexto de las ciencias en los retos educativos del siglo XX. Revista Científica Vol. 10 Núm. 4 pp. 167-173. ESIME-IPN. ISSN 1665-0654. México.

Camarena, P. (2010). La modelación matemática en la formación del ingeniero. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search

Curbeira, D.; Bravo, M. y Bravo, G. (2013) Formación de una habilidad profesional desde el tratamiento de los concept os del cálculo integral en el primer año de ingeniería industrial. En revista Pedagogía Universitaria. Vol. XVIII. No. 3. Cuba.

Díaz, F. (2005). Curriculum Research and Development in Mexico: The Presidential Address, 2004. Journal of the American Association for the Advancement of Curriculum Studies, volume 1, hosted by The University of Winsconsin-Stout. http://www.uwstout.edu/soe/jaaacs//vol1/diaz.html

Escalona, M. (2007). El uso de recursos informáticos para favorecer la integración de contenidos en el área de Ciencias Exactas del preuniversitario. Tesis doctoral. Holguín. Cuba.

Larrea, E. (2014) “El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica”. En http://www.ces.gob.ec/regimen-academico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior-desde-la-complejidad-sistemica

LOES, (2010) Ley Orgánica de Educación Superior. Consejo de Educación Superior de Ecuador. Consultado 14 de abril de 2016: http://educacionsuperiorecuador2011.blogspot.com/2011/12/loes-ley-organida-educacion-superior.html

Morales, Y.; Bravo, M.L y Cañedo, C. (2010) La enseñanza de la matemática en ingeniería mecánica para el desarrollo de habilidades. En revista Pedagogía Universitaria. Vol. XVIII No. 4. La Habana, Cuba.

Núñez, J.M. y Font, V. (1995). Aspectos ideológicos en la contextualización de las matemáticas: Una aproximación histórica, Revista de Educación, 306, 293-314.

Parra, H. (2013) Claves para la contextualización de la matemática en la acción docente. Omnia, vol. 19, núm. 3, septiembre-diciembre, 2013, pp. 74-85. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela

Ramos, A.B. y Font, V. (2006). Contesto e contestualizzazione nell'insegnamento e nell'apprendimento della matematica. Una prospettiva ontosemiotica. La Matematica e la sua didattica, Anno 20, n. 4, 535-556.

Rioseco, M. y Romero, R. (1994) La contextualización de la enseñanza como elemento facilitador del aprendizaje significativo. Resultados del Proyecto 95.61.24-1.2. Universidad de Concepción. Argentina.

Romo, A., y Oktaç, A. (2007). Herramienta metodológica para el análisis de los conceptos matemáticos en el ejercicio de la ingeniería. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 10(1), 117-143.

Rumbaut, F.; Veliz, V.F. y Gorozabel, F.B. (2014) Algunas consideraciones sobre las relaciones disciplinares en las ciencias matemáticas para carreras de ingenierías en el Ecuador. International Multilingual Journal of Contemporary Research June 2014, Vol. 3, No. 1, pp. 63-66. ISSN: 2372-4846 (Print), 2372-4854 (Online) http://dx.doi.org/10.15640/imjcr.v3n1a7

Verónica M. Poblete, A. (2001). Contextualizando tipos de problemas matemáticos en el aula. Números. Revista de didáctica de las matemáticas. Volumen 45. Marzo de 2001. Págs. 33-41

Zamora, P. J. (2013) La contextualización de la Matemática. Universidad de Almería.

Published

2019-03-28

How to Cite

Mendoza Brands, . F. ., & Escalona Reyes, M. (2019). THEORETICAL CONSIDERATIONS OF MATHEMATIC´S TEACHING LEARNING PROCESS IN THE CIVIL ENGINEERING CAREER OF THE UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO DE MANABÍ. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 107–118. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/856

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos