THE CURRICULUM REDIMENSIONING IN THE CAREER DEGREE IN LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE

Authors

  • Martha Cecilia Escobar García Universidad Técnica de Manabí
  • Rafael Lorenzo Martin
  • Leonor Alexandra Rodríguez Álava Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Higher Education; Curricular design; Information Science; Competences.

Abstract

The content of the article is part of the theoretical-methodological foundation and the specific proposal of the curricular redesign of the degree Bachelor in Librarianship and Information Sciences at the Technical University of Manabí, Ecuador. The analysis focuses on the socio-educational, didactic-curricular and attitudinal-professional dimensions as a starting point for the elaboration of the theoretical construct contributed by the authors, as well as the formulation of a principle that reorients this contribution from the novelty of making it relevant and contextualized. The argumentation of these dimensions constitutes the objective of the present work.

Author Biographies

Martha Cecilia Escobar García, Universidad Técnica de Manabí

Magister en Investigación y Gestión de Proyectos. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Principal Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Rafael Lorenzo Martin

Licenciado en Educación, especialidad de Matemática y Computación, Máster en Didáctica de la Matemática, Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Leonor Alexandra Rodríguez Álava, Universidad Técnica de Manabí

Licenciada en Psicología y Orientación Vocacional. Magister en Desarrollo Educativo. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Principal. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

References

Álvarez de Zayas, Carlos. El Diseño Curricular. Tomado de: http://w.w.w.monografías.com, 6 de junio del 2005.

Álvarez, C. y Sierra, V. (s/f). La Universidad de excelencia (formato digital).

Colectivo de autores. (2002). Compendio de Pedagogía. Compilación. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial # 449

Fuentes, H. C. y Clavijo, G. A. (2003). Flexibilidad curricular y la formación por competencias y créditos. Grupo de desarrollo e investigación. Universidad de Cundinamarca. Colombia.

Fuentes, H. y Montoya, J. (2010). Temas de investigación científica. Centro Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. En soporte digital.

Horruitiner Silva, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. Cuba: Editorial Universitaria.

Infante, Martha. (2007). Aprender más, enseñar mejor. Curso pre congreso. Pedagogía 2007. La Habana. Cuba.

Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). (2012). República del Ecuador

Miranda, T.; Páez, V.; y Silverio, M. (2000). Modelo General del Profesional de la Educación. Resultado de Investigación. CEE, ISPEJV.

Montoya Rivera, Jorge. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Ramírez Fumero, A. (2005). Diseño curricular basado en competencias para la reserva de directivos de la Unidad de Servicios de la Fábrica de Cemento de Cienfuegos. Tesis de Maestría, Universidad de Cienfuegos.

Silvestre, M. y Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Universidad Privada Antenor Orrego. (2007). Lineamientos académicos para la presentación de proyectos de reajuste y/o rediseño curricular. Trujillo.

Published

2018-03-22

How to Cite

Escobar García, M. C., Martin, R. L., & Rodríguez Álava, L. A. (2018). THE CURRICULUM REDIMENSIONING IN THE CAREER DEGREE IN LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 259–272. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/745

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos