THEORETICAL CONCEPTIONS ON THE FORMATION OF CULTURAL IDENTITY FROM THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CIVIC EDUCATION

Authors

  • Lianes Cuesta Miñoso Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loyna
  • María Jústiz Guerra Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loyna
  • Zaida Argilagos Moreira Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loyna

Keywords:

Values; value formation cultural identity; methodology; teaching learning process.

Abstract

The work presented aims to unveil the results of the study carried out in terms of the formation of cultural identity value from the teaching process of Civic Education in primary education. It aims to specify the fundamental elements related to the formation of identity value from Civic Education. It is emphasized in the theoretical foundation where it is exposed the considerations addressed by the different authors, that from the use of different methods of investigation allowed to approach the term value cultural identity from reaching a more current and cultured perspective. Important references related to the formation of the cultural identity value in primary education are assumed, as well as theoretical conceptions regarding the work of values formation in the school as part of the work with students and with the family. The proposed methodology offers a concrete and practical solution. The generalization of this in the center facilitated a positive impact motivated by the increase in the preparation of the teachers to guide the process of formation of the cultural identity value from the work in the subject Civic Education which contributes to favor this work in the work Patriotic, citizen, and that a correct educational work is achieved.

Author Biographies

Lianes Cuesta Miñoso, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loyna

Máster en Investigación Educativa. Directora del Centro Escolar Semi-Internado de Primaria I Forjadores del Futuro. Profesor Asistente. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

María Jústiz Guerra, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loyna

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

Zaida Argilagos Moreira, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loyna

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

References

Alfaro González, G. (1997). “Axiología para la identidad”. En: La polémica sobre la identidad. Pensar en Cuba. La Habana: Ciencias Sociales, p.234

Arias Guevara, M. (2000). La globalización y sus impactos en la cultura y los sistemas educativos. (Material en soporte magnético), 2000.

Báxter Pérez, E. (1989). La formación de valores una tarea pedagógica. _ La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Castro Ruz, F. (1996). Discurso pronunciado en la clausura del Segundo Congreso Pioneril._ La Habana: Ed. Política, 1996_ p2,3

Castro Ruz, F. (1998). Los valores que defendemos. Discurso. Editora Política, Ciudad de La Habana, Cuba, 1998.

Castro Ruz, F. (1999). Una revolución solo puede ser hija de la cultura y las ideas. Conferencia magistral en el Aula Magna de la Universidad Central de Venezuela. Publicaciones del Consejo de Estado. La Habana.1999.

DEFINICIÓN DE IDENTIDAD CULTURAL NACIONAL- Qué es, Significado y Concepto. http://definición. De/identidad-nacional/#ixzz3Y30Fm7NG.

Domínguez, M.I. (1996). “La formación de valores en la Cuba de los años 90: un enfoque social”. En: La Formación de valores en las nuevas generaciones. Cuba: Editorial Ciencias Sociales, 1996. 232p.

Fabelo Corzo, J.R.(2004). Los valores y sus desafíos actuales” Editorial José Martí. Santiago de Cuba, 2004.

Ferrúa Carrasco, F.A. (2003). Identidad, tradición e ideología en la cultura andina, En: Investigaciones - UNSCH, año 11, Volumen 11, Ayacucho – Perú.

Fornet, A. (1995). Cuba. Cultura e identidad nacional. Memorias del encuentro “Cuba: cultura e identidad nacional”. La Habana: Universidad de La Habana. Ediciones UNIÓN, junio, 1995.

García Alonso, M. (2002). Identidad cultural e investigación. La Habana: Centro de investigación y desarrollo de la cultura cubana “Juan Marinello”, 2002. 235p.

Giménez, G. (1996). La identidad cultural social o el retorno de sujeto en sociología. En: III coloquio Paul Kirchhoff, editorial Universidad Nacional Autónoma de México.

Hart Dávalos, A. (2004). ¿Qué es la cultura? Revista Honor (Cuba) #1, 2004 p. 6.

Hart Dávalos, A. (2009). “La cultura de hacer política”. Oficina del Programa Martiano. Consejo de Estado, La Habana, 2009.

Larrain, J. (2003). El concepto de identidad. En: Revista. Famecos, Nº 21, Brasil.

Loayza Huamán, S. (2007). Cuestión de identidad cultural entre los pastores de llamas y alpacas en las comunidades alto andinas de Vinchos, en Revista Electrónica Volveré, Año IV Nº 25.

Zamora Fernández, R. (2000). Notas para un estudio de la identidad cultural cubana. Pensamiento y Tradiciones Populares: estudios de identidad cultural cubana y latinoamericana. La Habana: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Juan Marinello., 2000.

Published

2018-03-22

How to Cite

Cuesta Miñoso, L. ., Jústiz Guerra, M., & Argilagos Moreira, Z. (2018). THEORETICAL CONCEPTIONS ON THE FORMATION OF CULTURAL IDENTITY FROM THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CIVIC EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 151–170. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/738

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos