ECOSYSTEM OF ENTREPRENEURSHIP IN THE CONTEMPORARY UNIVERSITY
Keywords:
universities; entrepreneurship; ecosystems.Abstract
Higher Education Institutions should ensure the training of professional entrepreneurs from the recognition that the ability to undertake can be taught and developed. The current university scenario is not focused entirely on the forming line professionals and this is reflected in the orientation of education "about" entrepreneurship and enterprises, rather than education “to” entrepreneurship, so rarely focus in the development of skills and attributes of a successful entrepreneur. In order to explain some theoretical positions on the ecosystem of entrepreneurship in universities this study was conducted, concluding that one of the primary tasks of an entrepreneurial university is to educate future entrepreneurs and teach them to act as such. Current should be modern universities where research centers interact with teachers, with a view to seeking solutions to real problems and needs of the market and the environment.
References
Ács, Z. J., Autio, E., Szerb y László. (2014). National Systems of Entrepreneurship: Measurement issues and policy implications. Research Policy, 476–494.
Crissien, J. (2009). Investigando el entrepreneurship: tras un marco teórico y su aporte al desarrollo económico de Colombia. Revista EAN. 66(6), 7 – 84.
Etzkowitz, H. (1998). The norms of entrepreneurial science: Cognitive effects of the new university–industry linkages. Research Policy, 27(8): 823-833.
Feld, B. (2012). Startup Communities. Building an Entrepreneurial Ecosystem in Your City: New Jersey, 50(7), 1285–1307.
Fetters, M., Greene, P., Rice, M. y Butler, J. (2010). The Development of University-Based Entrepreneurship Ecosystems. Cheltenham/Northamptom: Edward Elgar Pubblishing Limited, 2(17), 115-137.
Garud, R., Gehman, J. y Giuliani, A. P. (2014). Contextualizing entrepreneurial innovation: A narrative perspective. Research Policy, 1177–1188
Gibb, A. (2007). Towars the Entrepreneurial University. Publicación Jounal of Entrepreneurship Education, 4, 73-110.
Isenberg, D. (2010). How to start an entrepreneurial revolution. Har-vard Business Review, 88. (6), 1-10.
Kirby, D. (2004). Entrepreneurship Educa¬tion: ¿Can Schools Meet the Challenge?. Journal Education and Training, 46 (8), 510-519.
Lozano, B.M. (2010). El Emprendimiento y la Universidad. Revista Pensamiento Americano, 3(5), 51-54.
Ortiz, C; Morales, M.E. (2011). La extensión universitaria en América Latina, concepciones y tendencia. Revista Educación Y Educadores. 14(2): 349 – 366.
Palacios, E.P. (2009). La Universidad en la Formación de Emprendedores Empresariales y el Apoyo en la creación de Empresas. Revista de investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas, 12(23), 61-65.
Ropke, J. (1998). “The Entrepreneurial University: Innovation, Academic Knowledge Creation and Regional Development in A Globalized Economy”, Working paper, Philipps Universitat Marburg, Germany, 1-15.
Rovayo, G. (2014). El emprendimiento y la educación no siempre van en la misma dirección. IDE Business School, 14(2), 96-103.
Ruiz, Á. (2012). Aprende a Emprender Universidad y Emprendimiento. Revista de Estudios de Juventud, 1(99), 70-88.
Schulte, P. (2004). The Entrepreneurial University: A Strategy for Institutional Development. Higher Education in Europe, 29(2), 187-191.
Varela, R. (2008). Innovación Empresarial, Arte y Ciencia en la Creación de Empresas, Tercera Edición, Pearson Education. 320-345.
Vera, P. (2015). Red emprende: universidad, educación, emprendimiento e innovación”. Ingeniería Solidaria, 11(18), 57-63.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Fabián Xavier Martínez Ortiz, Johnny Xavier Bajaña Zajia, Carlos Emilio Chávez Pirca, Mario Rubén Guerrero Tipantuña, Brenda Elizabeth Oña Sinchiguano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.