DIDACTIC MODEL OF THE DYNAMICS OF THE TEACHING - LEARNING OF MATHEMATICS USING ICT

Authors

  • Odiber Zudegsa Olivier Rodríguez Universidad Nacional Experimental de la Fuerza Armadas (UNEFA). Núcleo Sucre. Sede Cumaná
  • José Raúl Díaz López Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Luis Aníbal Alonso Betancourt Universidad de Holguín

Keywords:

Mathematics; teaching model; learning - teaching process; Information Technology and Communications.

Abstract

This article provides Teachers of Mathematics, a didactic model of the dynamics of the teaching - learning of mathematics with the use of Information Technology and Communications (ICT) students Initial Leveling University Course (UNIC) of the Experimental University of the Armed Forces (UNEF) in Venezuela, which allows teachers to understand, explain and interpret from the Pedagogical Sciences dynamics of this process as a theoretical basis to be contributed by its practical application to the improvement of learning these students. For systemic structural functional construction was used

Author Biographies

Odiber Zudegsa Olivier Rodríguez, Universidad Nacional Experimental de la Fuerza Armadas (UNEFA). Núcleo Sucre. Sede Cumaná

Master en Enseñanza de la Matemática. Profesora por hora UNEFA. Sub-directora Académica encargada en Educación Media General. Universidad Nacional Experimental de la Fuerza Armadas (UNEFA). Núcleo Sucre. Sede Cumaná. Venezuela.

José Raúl Díaz López, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor de la Facultad de Ingeniería Mecánica. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Cuba.

Luis Aníbal Alonso Betancourt, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Investigador del Centro de Estudio para la Formación Laboral, Universidad de Holguín, Cuba.

References

Centeno, M. (2004). Investigación en las enseñanzas de las Matemáticas. U.D.O, Núcleo de Sucre. Cumaná.

Collazo, D.R. (s/f). Una concepción teórico-metodológica para la producción de cursos a distancia basados en el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. --

Curso Integral de Nivelación Universitaria (CINU). (2006). Programa de Matemática. – Soporte magnético, UNEFA, Venezuela.

Marín, M. (s/f). Internet en el Aula de Matemática. Universidad de Castilla-La Mancha.

Marquez, P. (2008). Usos Educativos de Internet. ¿La revolución de la enseñanza?. – Soporte Magnético.

Olivier, O., Tovar, E. (2009). La tarea telemática: una estrategia metodológica para el aprendizaje de la Matemática. – Soporte magnético. – UNEFA, Venezuela, 2009. 11p.

Pérez, E. (2009). Sistematización lógica del contenido en la dinámica del proceso enseñanza aprendizaje de la Matemática General. -- Tesis de doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciego de Ávila, Cuba.

Portilla, Y. (2012). La ejercitación del aprendizaje mediante el software educativo. – Tesis de doctorado en Ciencias Pedagógicas. – UCP, Holguín, Cuba.

Ramírez, E., Santos, N. (2004). Recursos computacionales para la enseñanza aprendizaje de la matemática en la educación superior. Universidad Central de las Villas. Cuba.

Riveros, V. (2006). La internet como medio para la comunicación interactiva en la educación matemática. – Soporte magnético.

Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana, Editorial Pueblo y Educación. 245 p.

Published

2016-12-02

How to Cite

Olivier Rodríguez, O. Z. ., Díaz López, J. R., & Alonso Betancourt, L. A. (2016). DIDACTIC MODEL OF THE DYNAMICS OF THE TEACHING - LEARNING OF MATHEMATICS USING ICT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 23–34. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/492

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.