FROM PROJECT LIFE TO PRODUCTIVE EDUCATIONAL PROJECT: EDUCATIONAL STRATEGY FOR ITS INSTITUTIONAL DESIGN AND TEACHING

Authors

  • Yusmelkys Leonides Ramírez Gutiérrez Universidad de Las Tunas
  • María Antonia Ochoa Brito Universidad de Las Tunas
  • Ana Cecilia Hechavarría Benítez Universidad de Las Tunas

Keywords:

life’s project; productive project; pedagogical project; scholar learning; educative strategy.

Abstract

The following article is related with productive pedagogical life’s projects as a life’s` projects concretion. For that is proposing an educative strategy to set in educative practice for teaching technical professional with the objective to achieve in the educative institutions the excellent quality. So as the creation of formative environment that foster a participative actions in knowledge acquisition, habits and skills, the strength of the interdisciplinary and the teaching collaborative process where articulate different educative agents in the pedagogical practice reorientation. It was necessary the use of many methods such as theoretical systematization, the cases´ study and the modelation gained excellent results in the interdisciplinary links, in the formation and development of the professional competence. It allows to staff to the teacher with the necessary instruments for realizing the permanent evaluation for that educative level. It become as result changes and an increase in education students quality.

Author Biographies

Yusmelkys Leonides Ramírez Gutiérrez , Universidad de Las Tunas

Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas
Departamento de Ingeniería Informática
Telefono 5331 348014 ext. 214
Facultad de Ciencias Técnicas
Universidad de Las Tunas

María Antonia Ochoa Brito, Universidad de Las Tunas

Máster en Educación y Jefa de Departamento de Formación Pedagógica General en la Facultad de Ciencias de la Educación Básica de la Universidad de Las Tunas.

Ana Cecilia Hechavarría Benítez, Universidad de Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación y profesora del Departamento de Formación Pedagógica General de la Facultad de Ciencias de la Educación Básica en la Universidad de Las Tunas.

References

Adkins, L. (2007). New demands on the school counselor. Counselor Education and Supervision, 17, 137-141.Netherlands

Arzuaga, M. (2010). Los proyectos de vida en la Licenciatura en Educación: Metodología para su formación. Resultado del proyecto “Modelo para la dirección de los procesos formativos en el Curso Regular Diurno de la Licenciatura en Educación”. Programa Ramal 8 “Formación inicial y permanente del profesional de la educación. La Habana.

Arzuaga, M. (2008). Metodología para la formación de los proyectos de vida preprofesionales en los estudiantes de la Licenciatura en Educación Técnica y Profesional. CD ROOM. En: Memoria del Evento “Preparar al hombre para la vida”. (en soporte digital).

Barriga, F. (2005) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Ed. McGraw. México

Bogoya, V. (2001) Competencias y Proyectos pedagógicos. Ed. UNILIBROS. Colombia

Cano, D. (2003) Lineamientos conceptuales y metodológicos sobre proyectos pedagógicos productivos. Ed. ILCA. Colombia

D´Angelo, O. (1994). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. En: Revista Cubana de Psicología Universidad de la Habana. Vol.17/No 3. Pág.270.

Loaces, Y. (2007) Paz y competitividad en la Universidad Autónoma de Manizales. Ed. Universitaria. Colombia.

Ramírez, Y.L (2015) Estrategia de orientación para el desarrollo de proyectos de vida bajo la dirección del profesor - orientador, publicada en http://www.psicologia-online.com/articulos/2015/desarrollo-de-proyectos-de-vida.html. España.

Ramírez, Y.L (2015) Estrategia para la Educación y desarrollo de la creatividad en estudiantes del IPA Manifiesto de Montecristi de Jobabo. (CD-ROM) En: III Simposio Internacional de Las Ciencias Técnicas en el Siglo XXI: retos y perspectivas. Pinar del Río.

Ramírez, Y.L. (2013) La Orientación Profesional y los proyectos de vida en los estudiantes que optan por carreras técnicas en la educación preuniversitaria. (CD-ROM) En: IV Foro de Integración Nacional de las Ciencias Técnicas FORINTUNAS 2013. Las Tunas.

Published

2016-12-02

How to Cite

Ramírez Gutiérrez , Y. L. ., Ochoa Brito, M. A., & Hechavarría Benítez, A. C. (2016). FROM PROJECT LIFE TO PRODUCTIVE EDUCATIONAL PROJECT: EDUCATIONAL STRATEGY FOR ITS INSTITUTIONAL DESIGN AND TEACHING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 1–22. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/491

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones