THE ACADEMIC LEADERSHIP OF THE UNIVERSITY PROFESSOR IN ACCORDANCE TO THE PRESENT-DAY TRANSFORMATIONS IN THE HIGHER CUBAN EDUCATION

Authors

  • Georgina Marcia Soto Senra Facultad de Derecho. Universidad de Camagüey

Keywords:

academic leadership, higher education, university professor

Abstract

The phenomena of present-day dynamite the development of societies; which cannot exist at the edge of technical and scientific advances. This revolute the continuous scientific task, in a complex world of social relations, where many people have taken as paradigm, the construction of a better world, more fare and well balanced. The Cuban education is based more than ever in this paradigm. The education, as a fundamental way to socialize the subject, goes through different levels up to a moment of preparation to fulfill from the professional point of view, a social determined commission. One of the indicators of quality for the university measurement is constituted by its professors. Their function in their teaching activity is determined in a great extent by the leadership that plays within the formative process of the learners. Hence, the general objective of this investigation is: to value the role of the university professors in accordance to the present-day transformations in the Cuban higher education.

References

Almuiñas Rivero José Luís, Galarza López Judith y otros. Experiencias de aprendizaje organizacional en la elaboración de la proyección estratégica de las universidades de reciente creación. Folletos Gerenciales. Año X, Número 4. Enero 2006 Habana.Cuba. Pág. 40

Almuniñas Rivero José Luís, Galarza López Judith y otros. Experiencias de aprendizaje organizacional en la elaboración de la proyección estratégica de las universidades de reciente creación. Folletos Gerenciales. Año X, Número Habana. Cuba. Pág. 41.

Idem. Pág. 42.

Gómez Moldes Julio. La capacitación para el liderazgo de directivos educacionales: un modelo para su perfeccionamiento. Tesis presentada par optar por el grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba. Cuba. 2004. Pág. 35 y 39.

Batlle Jorge Sergio. José Martí. Aforismos. Centro de Estudios Martianos. Habana. Cuba. 2006. Pág. 234.

Álvarez de Zayas Carlos. Didáctica. La Escuela en la Vida. Editorial Pueblo y Educación. Habana. Cuba. 1999. Pág. 11.

Fuentes González Homero. Gestión de procesos educativos. Material Impreso.

Kotter P. John.- Qué hacen los líderes. Ediciones Gestión 2000 S.A. Barcelona. España. 2000. Pág. 213.

Lorenzo Delgado Manuel. Artículo: El liderazgo en las organizaciones educativas: revisión y perspectivas actuales. Revista Española de Pedagogía No. 232. Septiembre – Diciembre. Madrid España. 2005. Pág. 370.

Horruitiner Silva Pedro. La Universidad Cubana: el modelo de Formación. Editorial Félix Varela. Habana. Cuba. 2006. Pág. 8.

Fonseca Pérez, J. J. (2008). La comunicación y la cooperación como instrumentos para la orientación educativa de adultos. (CD-ROM) En: MEMORIAS DEL FORO IBEROAMERICANO DE ORIENTACIÓN EDUCATIVA (Código FCA-02). Las Tunas.

Published

2011-01-29

How to Cite

Soto Senra, G. M. . (2011). THE ACADEMIC LEADERSHIP OF THE UNIVERSITY PROFESSOR IN ACCORDANCE TO THE PRESENT-DAY TRANSFORMATIONS IN THE HIGHER CUBAN EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(1), 77–88. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/40