POSTERS AND CONCEPTUAL MAPS AS RESOURCES FOR TEACHING SCIENCES

Authors

  • Ana María Jalil Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba
  • Carmen Peme-Aranega Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

MAPAS CONCEPTUALES, POSTER, APRENDIZAJE

Abstract

The posters and conceptual maps constitute resources used in different ways in teaching and didactic investigation: in the diagnosis to reveal previous ideas or for contrasting the obtained results by different groups of students. In a less frequent usage: in the evaluation of learning. Hence, its usage accounts for a great interest in the evaluation of global understanding of a topic, even in university level. In this work, the results gotten are shown during seven years: a) posters, in the diagnosis stage and metalearning, b) conceptual maps in groups and in partial and final evaluation, in both cases during the dictation of a university subject.

Author Biographies

Ana María Jalil, Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Docente de la Universidad Nacional de Córdoba. Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba. Avda. Vélez Sársfield 299. (5000) Córdoba

Carmen Peme-Aranega, Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Catedrática de la Universidad Nacional de Córdoba. Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba. Avda. Vélez Sársfield 299. (5000) Córdoba

References

AUSUBEL, D. 1976. Psicología Educativa. (Trillas, México).

BLANCO, A. Y PRIETO, T. 1989. El póster como recurso didáctico desde una perspectiva de la enseñanza-aprendizaje. Investigación en la escuela, (9), pp 85-86.

NOVAK, J. Y GOWIN, B. 1988. Aprendiendo a aprender. (Martinez Roca: Barcelona).

PEME-ARANEGA, C., MASULLO, M., Y JALIL, ANA. 1997. Problemática de la Educación en Ciencias. Una Innovación Curricular en la Formación de Profesores: su evolución 1992, 1994 y 1996. Segundo Simposio Latinoamericano de ICASE (International Council of Associations for Science Education). Mar del Plata, 24 al 26 de abril.

RUIZ DE MIEIRA, A. Y ROSADO, L. 1988. Los diagramas conceptuales en la Didáctica de las Ciencias. Su construcción y uso. En Cañal, P. y Porlán, R. (Compil). El Profesor y la experimentación curricular. Actas VI Jornadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela.

Published

2010-01-28

How to Cite

Jalil, A. M., & Peme-Aranega, C. (2010). POSTERS AND CONCEPTUAL MAPS AS RESOURCES FOR TEACHING SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(1), 13–18. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/4