THE ORIENTATION OF THE GRAMMATICAL CONTENT. REFLECTIONS FROM THE STUDY OF THE POEM MY DESIRES, FROM ANDRES BELLO

Authors

  • Maidelin Barzaga García Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.
  • Susana Cisneros Garbey Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.
  • María Gertrudis Batista Ortiz Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Keywords:

Grammar; formation of teachers; guidance of the grammatical contents.

Abstract

The teaching of the mother tongue in Cuba has always been of great significance due to the role it places in the student’s personal and social life. In that sense what concern with the grammatical contents acquires a great importance because it provides a great amount of resources? By the way if they are used properly the communicative competence would be guaranteed. This work tries to present this topic from the perspective of the contextual communicative guidance of the grammatical contents departing from some of the reflexions made by the author in this research process. In addition, a text of a truly defensor of this matter was chosen for the performance.

Author Biographies

Maidelin Barzaga García, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Licenciada en Educación. Especialidad Español-Literatura. Profesora de Didáctica de la Lengua Española y la Literatura en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas. Cuba.

Susana Cisneros Garbey, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora de Didáctica de la Lengua Española y la Literatura en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba. Cuba.

María Gertrudis Batista Ortiz, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora de Historia de la Lengua Española y Directora del Departamento de Relaciones Internacionales en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas. Cuba.

References

Montaño, J.R. y A.M. Abello (Compiladores) (2010). (Re) novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura. Ciudad Habana: Pueblo y Educación.

Recarey, S.C. (2007) Orientación profesional. Texto básico. En soporte digital.

Roméu Escobar, Angelina et al. (2010). Normativa: un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. et al. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. et al. (2013). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación

Sales, L.M. (2009). Comprensión, análisis y construcción de textos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Toledo, A. (2007). Estrategia didáctica para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de la gramática. Tesis presentada en opción al grado de doctor en ciencias pedagógicas.

Published

2015-07-01

How to Cite

Barzaga García, M. ., Cisneros Garbey, S., & Batista Ortiz, M. G. (2015). THE ORIENTATION OF THE GRAMMATICAL CONTENT. REFLECTIONS FROM THE STUDY OF THE POEM MY DESIRES, FROM ANDRES BELLO. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 203–214. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/372

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones