STRATEGY TO FORM INVESTIGATION COMPETENCES IN STUDENTS FROM COMPUTER ENGINEERING CAREER

Authors

  • Yiezenia Rosario Ferrer Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”
  • Elsi Amalia Ferrer Carbonell Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”

Keywords:

investigation competences; education of competence; informatics engineering training; didactic strategy.

Abstract

The informatics engineer develops the processes related with information systems to increase the efficiency in organizations; thus, he must get a solid theoretical background and develop scientific methods of work. However, the teaching of the Informatics Engineering career in the Mining Metallurgical High Institute of Moa (ISMMM) has shown the inadequate integration between research training and curriculum courses. This paper proposes a strategy for investigation competence developing in students of Informatics Engineering at ISMMM to attain an efficient performance of the future professional in solving concrete problems. The proposed strategy to develop competences related with the identification of research problems, theorization and research instrumentation, is composed of four stages: diagnosis, planning, execution and evaluation. Finally, the implementation of the strategy in the Artificial Intelligence course is exemplified.

Author Biographies

Yiezenia Rosario Ferrer, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”

Doctora en Ciencias Técnicas. Profesora Titular. Departamento de Informática. Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín, Cuba.

Elsi Amalia Ferrer Carbonell, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Centro de Estudios Pedagógicos. Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín, Cuba.

References

Cedefop (2008). Terminología de la política europea de educación y formación. Selección de 100 términos clave. Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities. Disponible en: www.cedefop.europa.eu [Consultado el 15 de enero de 2014]

Delors, Jacques (1996). Los cuatro pilares de la educación. En: La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Santillana-Ediciones UNESCO. pp. 91–103.

Fuentes, Homero Calixto (2002). Curso de pedagogía y currículo. Cundinamarca: Universidad de Cundinamarca.

Hourrutinier Silva, Pedro (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.

Irigoyen, Juan José, Jiménez, Miriam Yerith y Acuña, Karla Fabiola (2011). Competencias y educación superior. REVISTA MEXICANA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. 16 (48).

Jiménez, W. G. (2006). La formación investigativa y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia. STUDIOSITAS. 1(1), 36-43.

MES (2007). Plan de Estudios D de la carrera Ingeniería Informática. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Perrenoud, Phillip (2000) Las competencias, condición esencial para la preparación escolar y profesional en la educación contemporánea. Suiza.

Sánchez del Toro, Pedro y Tejeda Díaz, Rafael (2010). El proceso de formación investigativa del profesional ingeniero y la(s) competencia(s) investigativa(s). REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA. XV (4), 37-47.

Tejeda Díaz, Rafael (2013). La formación basada en competencias en la educación superior desde una perspectiva integradora. DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN. IV (4), 45-64.

Tobón, Sergio (2009). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá (Colombia): Ecoediciones.

Published

2014-12-20

How to Cite

Rosario Ferrer, . Y. . ., & Ferrer Carbonell, E. A. (2014). STRATEGY TO FORM INVESTIGATION COMPETENCES IN STUDENTS FROM COMPUTER ENGINEERING CAREER . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(4), 143–162. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/327

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)