STRATEGY TO FORM INVESTIGATION COMPETENCES IN STUDENTS FROM COMPUTER ENGINEERING CAREER
Keywords:
investigation competences; education of competence; informatics engineering training; didactic strategy.Abstract
The informatics engineer develops the processes related with information systems to increase the efficiency in organizations; thus, he must get a solid theoretical background and develop scientific methods of work. However, the teaching of the Informatics Engineering career in the Mining Metallurgical High Institute of Moa (ISMMM) has shown the inadequate integration between research training and curriculum courses. This paper proposes a strategy for investigation competence developing in students of Informatics Engineering at ISMMM to attain an efficient performance of the future professional in solving concrete problems. The proposed strategy to develop competences related with the identification of research problems, theorization and research instrumentation, is composed of four stages: diagnosis, planning, execution and evaluation. Finally, the implementation of the strategy in the Artificial Intelligence course is exemplified.
References
Cedefop (2008). Terminología de la política europea de educación y formación. Selección de 100 términos clave. Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities. Disponible en: www.cedefop.europa.eu [Consultado el 15 de enero de 2014]
Delors, Jacques (1996). Los cuatro pilares de la educación. En: La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Santillana-Ediciones UNESCO. pp. 91–103.
Fuentes, Homero Calixto (2002). Curso de pedagogía y currículo. Cundinamarca: Universidad de Cundinamarca.
Hourrutinier Silva, Pedro (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.
Irigoyen, Juan José, Jiménez, Miriam Yerith y Acuña, Karla Fabiola (2011). Competencias y educación superior. REVISTA MEXICANA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. 16 (48).
Jiménez, W. G. (2006). La formación investigativa y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia. STUDIOSITAS. 1(1), 36-43.
MES (2007). Plan de Estudios D de la carrera Ingeniería Informática. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Perrenoud, Phillip (2000) Las competencias, condición esencial para la preparación escolar y profesional en la educación contemporánea. Suiza.
Sánchez del Toro, Pedro y Tejeda Díaz, Rafael (2010). El proceso de formación investigativa del profesional ingeniero y la(s) competencia(s) investigativa(s). REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA. XV (4), 37-47.
Tejeda Díaz, Rafael (2013). La formación basada en competencias en la educación superior desde una perspectiva integradora. DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN. IV (4), 45-64.
Tobón, Sergio (2009). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá (Colombia): Ecoediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yiezenia Rosario Ferrer, Elsi Amalia Ferrer Carbonell
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.