THE HUMANIST FORMATION OF THE AGRONOMIST ENGINEER THROUGH THE ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Adelaida Almaguer Álvarez Centro de Estudios de Desarrollo Agropecuario. Universidad de Las Tunas
  • Ulises Mestre Gómez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas
  • Rogelio Díaz Castillo Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey". Las Tunas

Keywords:

humanist formation, agronomist engineer, environmental education

Abstract

To guide the formation of the agronomist professionals towards and for the environment, as a complex and multidimensional objective means to system and integrate contents of the natural, techniques and social sciences; this will allow, with a holistic thought, to deal with the environmental problematic, from a point of view that goes beyond the ecological and technological processes and integrates social and cultural processes. The creation of a humanist behavior and the acquisition of ethic convictions in an agronomist engineer require for the establishment of strategies, models and a good environmental practice that, from their own process of formation, will contribute to the integration to the sociocultural and humanist dimensions in the Environmental Education. In this sense the investigation offers a strategy for the humanist formation of the agronomist engineer; which is supported by the integration of the Environmental Education to the process of general formation of this professional, thorough the components and dimensions of such a process.

Author Biography

Ulises Mestre Gómez , Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de Dinámica del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Licenciado en Educación, Especialidad Física. Más de veinticinco años como profesor universitario. Especialista en enseñanza de la Física para carreras de ingeniería, Desarrollo de habilidades a través de la resolución de problemas, Didáctica de las ciencias, Diseño curricular, Metodología de la investigación e Informática educativa. Coautor de textos para programas de Maestría en Educación Diseño curricular, Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia, Tecnología y Educación y Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Coordinador del Programa de Maestría en Ciencias de la Educación en convenio entre la Universidad Libre de Colombia y la Universidad de Las Tunas, Cuba. Miembro del Tribunal Permanente de Doctorado con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba. Miembro de la Junta de Acreditación Nacional del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Responsable del Grupo de Aprendizaje en Ciencias adscrito a la Red Iberoamericana de Cátedras UNESCO en el tema "Educación Científica". Ha publicado artículos y libros en Argentina, Brasil, Colombia, Costa Rica, Cuba, España y Mozambique.

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, RITA M. Los contenidos de la enseñanza-aprendizaje / Rita M. Álvarez de Zayas. ––p. 52-81. ––En Hacia un currículum integral y contextualizado. ––Honduras: Editorial Universitaria, 1997.

BELLO HERNÁNDEZ, MARIO. La formación ambiental del Arquitecto (en el ejemplo de la disciplina de Marxismo–Leninismo). ––2000. ––Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas). ––128h. ––ISP “Enrique José Varona”.

BORGES HERNÁNDEZ, TERESITA. Cuba: política ambiental a tono con los nuevos tiempos. / Teresita Borges Hernández, Cristóbal Díaz Morejón. ––p. 13-19. ––En Temas. ––No. 9. ––Cuba, ene. – mar. 1997.

CAÑAL, PEDRO. Concepto, fines y objetivos de la Educación Ambiental / Pedro Cañal... [et al.]. ––p.109-114. ––En Educación Ambiental. Taller para docentes de Bachillerato y promotores ambientales. ––Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa, 1993.

CARVALITO, ISABEL CRISTINA. La cuestión ambiental y el surgimiento de un campo educativo y político de acción social. ––p. 27- 33. ––En Tópicos en Educación Ambiental. ––Vol. 1, no 1. ––México, abr. 1999.

CASTAÑER BALCELLS, MARTA. La interdisciplinar curricular, una necesidad de la actual reforma educativa / Marta Castañer Balcells, Eugenia Trigo Aza. ––p. 27-29. ––En Aula. ––No. 58. ––España, 1997.

CASTILLO, SYLVIA. Pedagogía Ambiental: la tarea de los educadores. En http://www.casapaz.cl/biblioteca/mosaicos/m38/Portada.htm.2002.

CASTRO RUZ, FIDEL. Ecología y Desarrollo (Selección Temática, 1963-1992). ––La Habana: Ed. Editora Política, 1992. ––116 p.

CASTRO, ANA LORENA. Educación para el desarrollo sostenible: un cambio de actitud. ––p. 49-55. ––En Educación. ––Vol. 18, no. 2. ––Universidad de Costa Rica, 1994.

CENTRO DE INFORMACIÓN Y GESTACIÓN AMBIENTAL. CITMA. Situación Ambiental Cubana. ––La Habana: CIEGA, 1999. ––30 p.

_________________. Situación Ambiental Cubana. –– La Habana: CIGEA, may. 2000. –– 41 p.

Cooperación de la ONU para el desarrollo de la Educación Ambiental. ––En Contacto. ––Vol. XVIII, no. 3. ––Chile, sep. 1993.

CUBA. MINISTERIO DE CIENCIA, TECNOLOGÍA Y MEDIO AMBIENTE. Estrategia Nacional de Educación Ambiental. ––La Habana: CITMA – UNESCO, 1997. 35 p.

_________________. Estrategia Ambiental Nacional. ––La Habana: CITMA, 1997.

CURIEL BALLESTERO, ARTURO. Educación Ambiental y universidad. ––México: Universidad de Guadalajara, 1993. –– 445 p. DELGADO DÍAZ, CARLOS JESÚS. Cuba Verde. En busca de un modelo para la sustentabilidad en el siglo XXI. ––La Habana: Ed. José Martí, 1999. ––430p. _________________. Ecología y sociedad. Estudios. / Carlos Jesús Delgado Díaz y Thalía M. Fung Riverón. ––La Habana: Ed. Ciencias Sociales, 1999. ––262 p. DRAGO, TITO. El futuro es hoy. Reflexiones sobre Medio Ambiente y Desarrollo. Documentos para el desarrollo (4).–– Madrid: Cruz Roja Española, 1990. ––127p. ESTEBAN BOLEA, MARÍA TERESA. Evaluación del Impacto Ambiental. ––España: Ed. MAPFRE, S.A., 1984. ––609 p. FEIJOO FERNÁNDEZ, MARÍA E. Aplicación de una estrategia de Educación Ambiental en el ISPETP / María E. Feijoo Fernández, Martha Roque Molina. ––La Habana, 1998. En Material impreso. FERNÁNDEZ, MANUEL ANTONIO. Educación Ambiental y Pedagogía Crítica. Informe de una experiencia. ––p. 57-59. ––En Aula. ––Año VII, no. 59. ––España, feb. 1997. FERNÁNDEZ, MODESTO. Política Ambiental Cubana. Reflexiones para un desarrollo sostenible. ––p. 2-14. ––En Cuba Socialista. ––III época, no. 6. ––La Habana, 1997. FOLLANI, ROBERTO. La interdisciplina en Educación Ambiental. ––p. 27-35. ––En Tópicos en Educación Ambiental. ––Vol. 1, no 2. ––México, abr. 1999. FUENTES GONZÁLEZ, HOMERO. La categoría objeto y contenido del proceso de formación de los profesionales / Homero Fuentes González. ––p. 44-55. ––En Didáctica de la Educación Superior. ––Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, 2001. 81 p. _________________. Sistema de conocimientos / Homero Fuentes González, Ilsa Bernardina Álvarez Valiente. ––En Dinámica del proceso docente educativo de la Educación Superior. ––Santiago de Cuba: CEES “Manuel F. Gran”, 1998. GARCÍA, ROLANDO. Interdisciplinariedad y sistemas complejos / Rolando García. ––p. 39-60. ––En Educación en ambiente para el desarrollo sostenible. ––Buenos Aires: Escuela "Marina Vilte", 1999. GONZÁLEZ MUÑOZ, MARÍA DEL CARMEN. Principales tendencias y modelos de la Educación Ambiental. ––p.13-74. ––En Revista Iberoamericana de Educación. Educación Ambiental: Teoría y Práctica. ––No. 11. ––España, may.–ago. 1996. GUILLÉN RODRÍGUEZ, FEDRO CARLOS. Educación, Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible. ––p.103-110. ––En Revista Iberoamericana de Educación. Educación Ambiental: Teoría y Práctica. ––No. 11. ––España, may. - ago. 1996. LEFT, ENRIQUE. Conocimiento y Educación Ambiental. En Formación Ambiental (Revista electrónica). ––vol. 7, no.17 y vol. 8, no 18. ––sep. 1996 y mar. 1997. _________________. La pedagogía del ambiente / Enrique Leff. ––p. 9-13. ––En Educación en ambiente para el desarrollo sostenible. ––Buenos Aires: Escuela "Marina Vilte", 1999.

McPHERSON SAYÚ, MARGARITA. La Educación Ambiental en la enseñanza de las ciencias. ––En CD “II Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias”. ––La Habana: OEI, feb. 2002.

Published

2010-10-22

How to Cite

Almaguer Álvarez, A. ., Mestre Gómez , U. . ., & Díaz Castillo, R. (2010). THE HUMANIST FORMATION OF THE AGRONOMIST ENGINEER THROUGH THE ENVIRONMENTAL EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(4), 1–18. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/27

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>