SYSTEM OF METHODOLOGICAL PROCEDURES FOR THE PROCESS OF FORMATION IN LANGUAGES IN DIDACTIC CONTACT OF THE PROFESSIONAL
Keywords:
professional formation; linguistic formation; interactive languages; discursive interlinguistic dynamicsAbstract
The current university takes the challenge of developing novel formative proceedings that take into account the improvement of the social processes. The construction of a trustworthy discourse in this context, promoted by the teaching of mother and foreign languages, becomes a required component to reach this undertaking. As well said, it guides to provide the actions on the formative process to reach an excellent linguistic practice on professionals. This investigation is directed to elaborate a system of methodological procedures, supported on a model of the discursive interlinguistic dynamics to the formation of languages in didactic interaction on professionals. In this study different scientific methods were used: analysis-synthesis, historical-logical, holistic-dialectical, systemic-structural, modelation and empirical techniques such as: surveys, interviews and observations to the studied process. Consequently, the scientific pertinence of these results is evaluated by means of some socialized meetings with linguistic specialists and their factibility is validated through their exemplification in a group of the University of Physical Culture and Sports Sciences.
References
Acosta Padrón, R. (2000). Enfoque interactivo para la enseñanza de lenguas. Tesis de Maestría de Didáctica del español y la Literatura. Pinar del Río. Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, pp.4-5. Bermúdez, R.; Rodríguez, M. (1997). Teoría y metodología del aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. De Saussure, F. (1986). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Losada.
Fuentes, H. C. (2008). La formación de los profesionales en la contemporaneidad. Concepción Científica Holística Configuracional en la Educación Superior. CEES. “Manuel F. Gran”, UO. Santiago de Cuba, p. 55. Galantón, M. (2010). Dinámica intercontextual de la construcción de textos argumentativos. CEES “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. González, V. (2006). La Efectividad de la Comunicación. En Comunicación Profesional. La Habana. Halliday, M.A.K. (1996). El Lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica. Santa Fe de Bogotá. Hurroutiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela. La Habana, p.17.
INSTITUTO CERVANTES. (2002). Marco Común de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid, (pp.120-132). Disponible en http://cvc.cervantes.es/obref/marco Consultado 18 de enero/ 2011 Kristeva, J. (1982). Langue, discours et societé. París, Senil. López, J. (2008). La maestría pedagógica: su perfeccionamiento a través del trabajo didáctico. Islas. Rev. Univ. Central Las Villas, p.103. Matos, E. (2008). La complementariedad epistémico-argumentativa contextualizada en la construcción del texto científico. Santiago de Cuba, CEES Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Mendoza Pérez, M. (2004). Alternativa para la dirección didáctica del proceso de formación del profesional de la educación. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”. Departamento de Formación Pedagógica General. Santiago de Cuba. Núñez Ramos, R. y del Teso Martín, E. (1996). Destrezas idiomáticas en Semántica y pragmática del texto común. Producción y comentario de textos, p.10. Roméu, A. (2003). Teoría y Práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, p.6. Silvestre Oramas, M.; Zilberstein, J. (2000). ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? Ediciones CEIDE. México. Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. Unión de Universidades de América Latina, Ciudad Universitaria, México, D.F. Van Dijk T. A. (2000). El discurso como interacción social. Estudios sobre discurso II. Barcelona: Gedisa, pp.19-36. Zabala, Y. La dinámica interlingüística en la formación en lenguas del profesional. Revista Granma Ciencia. Volumen 15, No. 3; Septiembre – diciembre/2011. ISSN 1027-975X. Zabala, Y.; Cruz, L.; Mendoza, M. Consideraciones teóricas sobre el proceso de formación en lenguas de los profesionales. Revista Granma Ciencia. Volumen 16, No. 1; enero-abril/ 2012. ISSN 1027-975X. Zabala, Y.; Mendoza, M. y González, R. Dinámica discursiva interlingüística en la formación del profesional. IV Congreso Cubano de Desarrollo Local. Bayamo, marzo, 2013. CD-ROM, ISBN 978-959-16-2104-7. Zilberstein, J. y colectivo de autores. (2006). Preparación Pedagógica Integral para Profesores Integrales. Editorial Félix Varela, La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yisney Yisney Zabala García , Melquiades Mendoza Pérez, Rosa González Blanco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.