THE PROFESSIONAL MOTIVATION TOWARD THE CAREER AGRICULTURAL ENGINEERING

Authors

  • Nuria Batista Rodríguez Docente de la Universidad de Las Tunas. Cuba.

Keywords:

professional motivation; study plans; curricular dimensions

Abstract

In the article it is carried out an analysis of the professional motivation toward the career Agricultural Engineering, the investigative interest is centered in the process of initial formation, taking as indicative situation the manifestations of inadequacies detected in this career in the University of Las Tunas. They will be kept in mind for this study the curricular dimensions settled down in the educational project. As approach it will be assisting to the study plans put into practice in the agricultural engineer's formation, revising the inclusion or not in them, of activities, indications or managed orientations to impact in the professional motivation of the students, setting the stages from the establishment of the plan A until the effective one (D). This article offers a panoramic of the phenomenon inquiry object, since the same one corresponds to an investigation in course where the general objective is a proposal of activities that allow to promote the professional motivation of the university students in the career Agricultural Engineering, as a psicopedagogical tool that contributes to the decrease of the deficiencies detected in this house of high studies.

References

Ayala, O. (s.a.) “Motivación profesional en estudiantes de la asignatura de Genética General”. Castillo, A.M. y otros (2012) “Diseño de un sistema de acciones para la orientación vocacional y motivación profesional de las carreras de Agronomía y Forestal en la Universidad de Granma” Revista Electrónica Granma Ciencia. Vol.14, No.1 Enero-Abril 2010 ISSN 1027-975X. 2 julio 2012. Cedeño, B. (1999) “Diseño Curricular con alternativas profesionales en la Carrera de Agronomía. Resumen Tesis doctoral. Pág. 1-29. Cedeño, B.; del Toro, M.; Nápoles, E.; Castillo, N. (s.a.) “Experiencias en la evaluación del impacto y la pertinencia en la carrera de Agronomía del Centro Universitario de Las Tunas”. Centro Universitario “Vladimir Ilich Lenin” de Las Tunas.

Chacón, O.; Chivás, F.; Flores, C.T. (2012) “La motivación por las carreras agropecuarias. De EcuRed. Martes, 3 de abril de 2012. http://www.ecured.cu/index.php/La_motivaci%C3%B3n_por_las_carreras_agropecuarias Comisión Nacional de Carrera. (2006) Modelo del profesional y Plan de Estudio del Ingeniero Agrónomo. Cristobal K.; Leandro W. (1988) “El desarrollo agrario en Cuba: reformas económicas y colectivización” Source: Desarrollo Económico, Vol. 27, No. 108 (Jan. - Mar., 1988), pp. 559-587 Published by: Instituto de Desarrollo Económico y Social Stable URL: http://www.jstor.org/stable/3467079 Accessed: 08/12/2008 19:382.

Fernández, L. (2003) “Pensando en la personalidad”. Selección de lecturas. Tomo 1. Editorial Félix Varela, La Habana, 2003. p. 294 – 311 file:///H:/PARA%20LA%20TESIS/historia.htm. Categoría: Información Institucional Publicado el Viernes, 27 Enero 2012 11:00. Escrito por Súper User Ginoris, O. (2009) ”Fundamentos didácticos de la educación superior Cubana”. (Compilador). Selección de lecturas. Editorial Félix Varela. La Habana, 2009. González, D.J. (2008) “Psicología de la motivación”. La Habana. Editorial Ciencias Médicas. González, F. (1989) ”Psicología. Principios y categorías”. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana.

Hernández, R.M. (2011) “Agronomía cubana, de la A a la Z “http://www.camoaradioweb.icrt.cu/index.php/locales/4058-agronomia-cubana-de-la-a-a-la-z Martes, 22 de Febrero de 2011 04:55. Revisado: 1 julio 2012.

Mesa Redonda Regional. (1992) “Estrategias para la Educación Superior Agrícola en Europa Oriental y Central”. Varsovia, Polonia, 8-12 de junio de 1992.EUROPA CENTRAL Torres, A.; González, M.T.; Del Pozo, E. (s.a.) “Estudios agronómicos en cuba, reflexiones después de un siglo”. Revista Pedagogía Universitaria. Vol. 6 No3. Yepi, O.G. (2004) “El desarrollo de competencias básicas: una estrategia metodológica para la formación del ingeniero agrónomo”. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCLV.

Published

2013-09-04

How to Cite

Batista Rodríguez , N. . (2013). THE PROFESSIONAL MOTIVATION TOWARD THE CAREER AGRICULTURAL ENGINEERING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(6), 139–154. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/236