The Integration of Artificial Intelligence in the Academic-Professional Approach to Practical Chemistry Activities in Cuban Pre-University Education

Authors

  • Arisnel Acosta Cisnero Universidad de holguin
  • Roberto Pérez Almaguer Universidad Holguín
  • Nitza Ricardo Díaz Universidad Holguín

Keywords:

Artificial Intelligence, practical Chemistry activities, academic-professional guidance, pre-university education, Cuba.

Abstract

This article explores the integration of Artificial Intelligence (AI) as an innovative tool in the academic-professional approach to practical Chemistry activities in Cuban pre-university education. A methodological model is proposed that combines educational guidance with AI tools, such as virtual simulators and personalized recommendation systems, to enhance meaningful learning and professional motivation. Based on a diagnostic study in pre-university institutions in Holguín, it is evidenced that AI improves the systematization of chemical contents and preparation for further studies. The results highlight an increase in formative efficiency, aligned with the Third Educational Improvement. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arisnel Acosta Cisnero, Universidad de holguin

Licenciado en Educación. Profesor asistente.

Roberto Pérez Almaguer, Universidad Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Nitza Ricardo Díaz, Universidad Holguín

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesor Titular. 

References

Alonso, L. A., Cruz, M. A., y Olaya, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Luz, 19(2), 17-29. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso, L. A., Cordero, W. y Cruz, M. (2024). La evaluación por portafolios en la asignatura de Medicina Natural y Tradicional. Revista Didáctica y Educación 15 (3), 23–41. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1893

Alonso, L. A., Vidal, L. E., y Vidal, A. (2024). Aprendizaje profesional móvil (m-Learning) en estudiantes universitarios basado en proyectos. Revista Cubana de Educación Superior, 43 (3), 69–82. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/8312

Alonso, L.A, Silva, E, Velázquez, V., Vidal, L.E, Vidal, A. García, M, y García, A. (2024).

Docencia profesional mixta de Medicina Interna en estudiantes de tercer año de Medicina. Revista Liderazgo en Salud y Calidad de Vida; 3. https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/440/808

Armiñana, M. (2021). Desarrollo de actividades prácticas en Ciencias Naturales. Editorial Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/05/Desarrollo-actividades-practicas.pdf

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2019). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.). Sage Publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/designing-and-conducting-mixed-methods-research/book258399

Daradoumis, T., Marquès Puig, J. M., Arguedas, M., & Calvet Liñán, L. (2024). A review on massive e-learning (MOOC) design, delivery and assessment. Computers in Human Behavior, 140, https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107598

European Commission. (2023). Artificial Intelligence Act. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/european-approach-artificial-intelligence

González, V., & Pérez, R. (2025). Motivación profesional en educación superior: Enfoques integrados. Revista Cubana de Educación Superior, 44(1), 45-62. https://www.mes.gob.cu/revista

Hernández, A. (2022). Didáctica de la Química en preuniversitario. Universidad de Holguín Press. https://uho.edu.cu/publicaciones/didactica-quimica.pdf

Ministerio de Educación de Cuba. (2020). Tercer Perfeccionamiento Educacional. https://www.mined.gob.cu/tercer-perfeccionamiento/

Ministerio de Educación Superior. (2024). Estrategia nacional de IA en educación. MES Cuba. https://www.mes.gob.cu/estrategia-ia

OECD. (2023). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264305274-en

Pérez Almaguer, R. (2020). Orientación educativa en preuniversitario. Educación y Sociedad, 18(2), 112-130. https://www.uho.edu.cu/revista/educacion-sociedad

Ricardo Díaz, N. (2021). Orientación educativa en el contexto cubano. Editorial Oriente. https://www.editorialoriente.cu/libros/orientacion-educativa

UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy-makers. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378709

Wieman, C., Perkins, K., & Adams, W. (2022). PhET: Interactive simulations for science and math. Physics Today, 75(1), 34-40. https://doi.org/10.1063/PT.3.4920

Published

2025-11-30

How to Cite

Acosta Cisnero, A., Pérez Almaguer, R. ., & Ricardo Díaz, N. (2025). The Integration of Artificial Intelligence in the Academic-Professional Approach to Practical Chemistry Activities in Cuban Pre-University Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(5), 82–94. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2307

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK