ACTIONS IN THE INTEGRATED ADMINISTRATION OF THE UNIVERSITY PROCESSES FROM THE MICROUNIVERSITIES OF THE TECHNICAL AND PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

  • Jorge Melanio Ortiz Torrejón Filial Universitaria Pedagógica de Puerto Padre. Las Tunas. Cuba.
  • Julio Gómez Molde Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas. Cuba.
  • Manuel Ricardo Velázquez Filial Universitaria Pedagógica de Puerto Padre. Las Tunas. Cuba.

Keywords:

Processes; Integration; Actions; Strategies

Abstract

In the actions of strategic address that develop in the microuniversity for the structures of address, the manifestations of not integration of the processes represents a limitation that characterizes the educational context of this stage. The application of several method and technical of investigation between those that they are distinguished: the surveys, interviews to directive, tutors, professors, as well as the informal exchanges with specialists, reveal the presence of an external fundamental contradiction of the given problem between the social character of the process of address [educational] and the manifestations of not integration of the processes in the microuniversity] the one which requires of the coherent and systematic participation of directive, tutors and professors with view to solve the inadequacies that are detected. From there that the objective that is expounded in this work is directed to offer the directive of the microuniversity a group of actions of strategic address that allows to compose the processes that take place in the microuniversity. They for it are undertaken several theoretical related sustenance with the integration and their antecedents, as well as the organizative conception of the proposal of actions and their application in the practice.

Author Biographies

Jorge Melanio Ortiz Torrejón , Filial Universitaria Pedagógica de Puerto Padre. Las Tunas. Cuba.

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente.

Julio Gómez Molde, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas. Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Manuel Ricardo Velázquez, Filial Universitaria Pedagógica de Puerto Padre. Las Tunas. Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Instructor.

References

Alonso Rodríguez, Sergio H. (1997) El Sistema de Trabajo del MINED. Tesis presentada en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Junio de 1997.

Bringa José. (s/a) Artículo Teoría y práctica de la Dirección Educacional. Centro de estudio para el perfeccionamiento de la Educación Superior Universitaria, La Habana, 68, 69 p

Chacón Arteaga Nancy. (2002) Dimensión Ética de la Educación Cubana, Editorial Pueblo y Educación, Cuba.

Colectivo de autores (1995) Psicología para educadores. Editorial Pueblo y Educación. C. Habana.

Cruz Tejeda Nereyda, Cuello Hernández Dolores. (s/a) La municipalización de la universidad. Una experiencia Cubana. Educación Superior Pedagógica. (s/a) Prioridades de los ISP para el curso 2004- 2005. Fabora Garzón, Eduardo. (1997) Políticas educativas para el desarrollo de una cultura de integración. Volumen #56. Colombia. García Batista, Gilberto. (2002) Compendio de pedagogía. La Habana. Ed. Pueblo y Educación. García del Portal, Jesús. (1998) La Universidad Latinoamericana. Cultura de integración e identidad cultural. Revista Cubana de Educación Superior. La Habana. González Soca Ana María. (2002) Nociones de Sociología, psicología y pedagogía/ Ana maría González Soca, Carmen Reinoso Cápiro.__ La Habana. Editorial Pueblo y Educación. 45-47p, 115-146p Marcia Sainz Adelaida. (2006) Modelo pedagógico para la universalización de la Educación de la Educación Superior Pedagógica, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribello. Ministerio de Educación (1999) Taller nacional sobre integración. ISP Rafael María de Mendive¨. Pinar del Río, abril de 1999. Ministerio de Educación. (2003) La escuela como microuniversidad en la formación integral de los estudiantes de carreras pedagógicas. Octubre del 2003. Ministerio de Educación. (2003) La Universalización de los Institutos Superiores Pedagógicos. Reunión Nacional Preparatoria del curso escolar 2003-2004 del 6 al 8 de mayo del 2003. Ministerio de Educación. (2006) Circular Nº 4 de 2006 Ministerio de Educación. (s/a) Estudio a nivel muestral de la calidad del proceso de integración educativa. Consultora en Estudios, Asesorías y Planificación en Desarrollo Local CEAS Ltda. – MINEDUC. Ministerio de Educación. (s/a) Seminario Nacional para Educadores, 2000, 2001 y 2002. Miranda Izquierdo, Jesús; Mainegra Fernández, Débora (2007) Sugerencias teórico – metodológicas para perfeccionar la integración entre el Instituto Superior Pedagógico y la Dirección Provincial de Educación. Instituto Superior Pedagógico “Rafael María de Mendive”. Partido Comunista de Cuba (1976) Tesis y Resoluciones del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba, Capítulo V. Política Educacional, La Habana. Pino Guzmán, Esther María (s/a) La dirección participativa, paradigma de la educación Latinoamericana, Instituto Superior Pedagógica José Martí. Shaposnik, Eduardo C. (1996) Universidad, en busca del modelo de integración. Revista Cubana de Educación Superior No. 2 y 3. La Habana.

Published

2013-09-04

How to Cite

Ortiz Torrejón , . J. M. ., Gómez Molde, J., & Ricardo Velázquez, M. (2013). ACTIONS IN THE INTEGRATED ADMINISTRATION OF THE UNIVERSITY PROCESSES FROM THE MICROUNIVERSITIES OF THE TECHNICAL AND PROFESSIONAL EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(6), 1–14. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/226

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.