Aesthetic and ethical influence of the Prodigious Decade project on the cultural education of Las Tunas society

Authors

  • Frank Arteaga Pupo Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Gabriel Valenzuela Pérez Universidad de Las Tunas

Keywords:

culture, ethics, aesthetics and education.

Abstract

The article explains how the Peña Prodigiosa, created to listen to music from 60's and 70's decades and enjoy it among friends, in the course of time built on its objective to carry out a project that goes beyond the merely artistic show, with intentional way, to make an incursion into academic contents, education and science, through methods of educative experiences, the epistemological reflection and the critical dialogue. It is valued how this activity is prepared through serching, visualization and rehearsal of the sections that we share at Huellas Cultural Center, done from an instructive and formative perspective. We mention personalities, some of them nationally and internationally famous that have honored the Peña with performances; we also refer to activities requested by organizations to celebrate anniversaries, or to acknowledge visitors or celebrate important events such as the educators'. We praise the ethic – aesthetic results, the educative and formative dimensions and the cultural indicators that integrate the Peña Prodigiosa or other actions that derive from it. We value the criteria that blocked the artistic creation and cersored some life styles from the 60's to the 80's, which also prejudiced the investigations regarding the youth's cultural manifestations. We conclude that, in spite of the scarce investigations about the theme, the conceptual restrictions and limited resourses, the Peña Prodigiosa honors Cuban art and education.

Author Biographies

Frank Arteaga Pupo , Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Gabriel Valenzuela Pérez , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Química e Informática. Master en Nuevas tecnologías para la educación. Departamento de Informática

References

Arteaga Pupo, F. (2020). La filosofía de la educación desde la obra martiana, página 3, segunda edición corregida y ampliada. Editorial Académica Universitaria (Edacun), Universidad de Las Tunas. Las Tunas.

Arteaga Pupo, F. (Periódico 26, 2023). Felicidades a la Peña Prodigiosa. Viernes 9 de junio de 2023, p. 2. https://www.periodico26.cu/index.php/es/especiales-2/13464-felicidades-a-la-pena-prodigiosa

Carta de la Tierra. (2019). https://cartadelatierra.org/la-educacion-es-el-arma-mas-poderosa-para-lograr-la-sostenibilidad/

Cultura Colectiva. (2023). https://culturacolectiva.com/arte/letras/frases-de-charles-chaplin-porque-un-dia-sin-sonreir-es-un-dia-perdido-2/

Granma. (2008). https://www.granma.cu/granmad/2008/03/14/nacional/artic04.html

Martí y Pérez, J (1880). https://www.poeticous.com/marti/dolora-griega?locale=es

Martí y Pérez, J. (1875). “White”, Revista Universal, México, 25 de mayo de 1875, tomo 5 de sus Obras Completas, p. 293.

Martí y Pérez, J. (1876). “A La Colonia Española”, Revista Universal, México, 8 de septiembre de 1876, t. 1, p. 139

Martí y Pérez, J. (1881). “Don Miguel Peña”, Revista Venezolana, Caracas, 1ro. de julio de 1881, t. 8, p. 135. https://masdearte.com

Martí y Pérez, J. (1883). “Cartas de Martí”, La Nación, Buenos Aires, 21 de octubre de 1883, t. 9, p. 465.

Martí y Pérez, J. (1886). “Tilden”, La República, Honduras, 1886, t. 13, p. 301.

Montagud, Rubio, N. (2020). Reconocimiento social: qué es y cómo influye en nuestra autoestima. https://psicologiaymente.com/social/reconocimiento-social

Neruda, P. (2019). https://www.colombiainforma.info/pablo-nerudapodran-cortar-todas-las-flores-pero-no-podran-detener-la-primavera/

Paz, J.A. (2014). Padres perdidos. https://www.juventudrebelde.cu/index.php/opinion/2014-06-14/padres-perdidos

Pogolotti, G. (Granma. 9 de mayo de 2016). Moriré de cara al sol. http://www.cubadebate.cu

Real Academia de la Lengua Española en línea, recuperado el 2 de abril de 2014. FALTAN LOS DATOS DE ESTA PUBLICACIÓN

Sainz de Robles, F. (2014). Diccionario de sinónimos y antónimos. La Habana. Editorial José Martí, 2014, p. 63

Valenzuela, G (2023). La Peña Prodigiosa, Aportes al desarrollo cultural de Las Tunas. [Tesis de Maestría en Desarrollo Cultural Comunitario]. Universidad Vladimir I. Lenin, Las Tunas.

Vitier, C. (2008). Ese sol del mundo moral. Ediciones Unión, Ciudad de La Habana.

Published

2024-11-27

How to Cite

Arteaga Pupo , F. ., & Valenzuela Pérez , G. . (2024). Aesthetic and ethical influence of the Prodigious Decade project on the cultural education of Las Tunas society. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(5), 294–320. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2121

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)