The general practitioner's microbiological formation: An educational perspective
Keywords:
microbiological training, technical training, medical trainingAbstract
Health-care professionals' formation in the Cuban context, in as much as it responds to the requests of the social context, holds itself in the most current conceptions of medical sciences at an international level. From this perspective, the challenges that acquire the microbiological formation of this professional as part of the integral vision that is required consequent with the clinical inherent method to his professional performance. From the formative practice, a problem is revealed about insufficiencies in the microbiological formation of the students that limit their performance in the different formative scenarios. For this purpose, theoretical and methodological guidelines are offered, in consequence with this professional's model of formation, held by research methods that favor its display in the formative practice of the career.
References
Aquino, J.A. (2015). Estrategias docentes para la enseñanza de la microbiología. [Tesis en opción al título académico de Máster en la enseñanza de las ciencias naturales]. México. 2015. https://hdl.handle.net/20.500.12753/509.
Arango, R Á. (2010). Evolución histórica de la Microbiología y el Bioanálisis en Colombia. Hechos Microbiológicos, 1(1), 93-100. https://revistas.udea.edu.co/index.php/hm/article/view/5228
Botero R, D., Restrepo, A., Zuluaga, H., López, J.H., Restrepo, M., Díaz, F.,...& Acosta, M. (1971). Nuevo enfoque en la enseñanza de la microbiología y la parasitología. Educación Médica y Salud (OPS),40-52. http://hist.library.paho.org/Spanish/EMS/37899.pdf
Laird, M. (2008). Sistema de núcleos conceptuales de la asignatura Agentes Biológicos de la carrera de Medicina. EducMedSuper, 22(2). 12-22.
Luciano, M. (2019). Microbiología: desafío en la enseñanza-aprendizaje en la formación del médico. Rev. Méd. RosaRio, 85, 128-137.
Perea, R. S. S., y Mainegra, A. S. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas.
Sosa, Y, Fernández. C. J., González, R., Arana, R. M. (2014). La Microbiología: historia e inserción en los planes de estudios de la Carrera de Medicina en Cuba. Rev Méd Electrón, 36(1). http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202014/vol1%202014
Sosa, Y. (2011). Reflexiones sobre el programa de la asignatura Agentes Biológicos,
de la carrera de Medicina. Rev méd electrón, 33(2). http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202011/vol2%202011/tema12.htm
Sosa, Y. (2019). Apuntes históricos y cronológicos de los Planes de estudio de la Educación Médica en Cuba. Rev Méd Electrón, 41(1). http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3021/4162
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Lilianne Dominguez Céspedes, Raysa Hernández Batista, Roberto Pérez Almaguer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.