Surgical training of the resident in Dermatology: challenges of attention to patients with complex diseases
Keywords:
postgraduate dermatologic training, surgical training, medical trainingAbstract
Given the challenges of medical education in Cuba, synthesis ideas are offered about the theoretical foundations of the formation of Dermatología's resident, in the frame of the postgraduate formation of the health-care professional in Cuba, to contextualize this specialist's need of surgical formation in front of the challenges of the medical education in Cuba. Base on this formative reality, the objective is pursued to establish ruling ideas that shape premises to conduct the resident's formative process, and the revelation of the professional tasks to incorporate into their performance, in the frame of the principle of education at work. Its theoretic reach allows to the action to redirect in a perspective of the formative process of the specialty of postgrade in Dermatología articularly the surgical formation that it requires the resident doctor in this specialty.
References
Alfonso, J. (2016). La visibilidad de la Educación Médica Superior cubana. Educación Médica Superior, 30(2). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/882
Barrios, I. (2017). Pensamiento médico y ética clínica contemporánea. http://www.bioeticaweb.com/pensamiento-macdico-y-actica-clasnica-contemporainea-dra-i-barrios/
Benítez, I. (2012). Ética de la investigación científico-médica desde la perspectiva de la atención primaria de salud. Revista Cubana de Salud Pública, 34(3), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S08644662008000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
MINSAP (2015). Plan de estudio y Programa de formación de la Especialidad de Dermatología. Área de Docencia e Investigaciones. La Habana: Ministerio de Salud Pública.
Piña, C. (2015). La formación del médico en Cuba: una perspectiva crítica de su historia. MediSur, 3(3), 58-67.
Pinto, M. E. (2003). Formación de médicos especialistas: un desafío permanente. En: Colectivo de autores. (2003). Calidad de la Educación. (pp. 213-222). (s.p.e.).
Salas, P. y Salas, M. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial Ciencias Médicas.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Yohorlin Marta Céspedes Fonseca, Roberto Pérez Almaguer, Raysa Hernández Batista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.