Surgical training of the resident in Dermatology: challenges of attention to patients with complex diseases

Authors

  • Yohorlin Marta Céspedes Fonseca Universidad de Ciencias Médicas de Holguín
  • Roberto Pérez Almaguer Universidad de Holguín
  • Raysa Hernández Batista Universidad de Holguín

Keywords:

postgraduate dermatologic training, surgical training, medical training

Abstract

Given the challenges of medical education in Cuba, synthesis ideas are offered about the theoretical foundations of the formation of Dermatología's resident, in the frame of the postgraduate formation of the health-care professional in Cuba, to contextualize this specialist's need of surgical formation in front of the challenges of the medical education in Cuba. Base on this formative reality, the objective is pursued to establish ruling ideas that shape premises to conduct the resident's formative process, and the revelation of the professional tasks to incorporate into their performance, in the frame of the principle of education at work. Its theoretic reach allows to the action to redirect in a perspective of the formative process of the specialty of postgrade in Dermatología articularly the surgical formation that it requires the resident doctor in this specialty. 

Author Biographies

Yohorlin Marta Céspedes Fonseca, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Doctora en Medicina. Especialista en segundo grado en Dermatología. Profesora Auxiliar. Jefa de la cátedra de Dermatología provincial. 

Roberto Pérez Almaguer, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Vicerrector docente

Raysa Hernández Batista, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Metodóloga en la Vicerrectoría de Investigaciones y Postgrado.

References

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Published

2024-10-28

How to Cite

Céspedes Fonseca, Y. M., Pérez Almaguer, R. ., & Hernández Batista, R. . (2024). Surgical training of the resident in Dermatology: challenges of attention to patients with complex diseases. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 222–238. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2075

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Artículos

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