The management of the supervision of work systems with leaders and partners in educational institutions

Authors

  • Jorge Luis Velázquez Fernández Dirección General de Educación. Jobabo. Las Tunas
  • Jorge González Ramírez Universidad de Holguín.
  • Arismendis Tamayo Pupo Universidad de Holguín

Keywords:

management, supervision, readers, partnership, institution

Abstract

The research addresses as a scientific problem the inadequacies in the management of the supervision of the work system of with leaders and their partnerships who would substitute them in their position in a given moment in the educational institutions, this is evidenced in the lack of preparation of the municipal officials in the contents of the processes that integrate it, since it is not addressed in the programs of the different visits to the educational institutions. This article projects the author's doctoral research advised by the co-authors. The proposed solution is a theoretical conception of educational supervision, designed with a systemic approach, which proposes a set of ideas expressed as theoretical-referential foundations and procedural components that explain the content of such management from the theoretical-methodological point of view, and serve as support for a procedure that makes it feasible in the supervisory practice; theoretical and empirical methods are used in the research process, as well as statistical methods. The benefits of the proposal are in that they contribute to the improvement of the supervisory management of the System of Work with the Leaders and Reserves by the officials of the municipal directorates of education and, the impact on the management capacity of those who have the mission of directing the processes in the educational institutions. In conclusion, this research responds to the needs and demands of the Third Renewal of the National Education Systemic the historical-concrete moment and, to the new structures created by local governments to optimize their effectiveness. Therein, lies its timeliness, relevance and importance.

Author Biographies

Jorge Luis Velázquez Fernández, Dirección General de Educación. Jobabo. Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Educación Primaria.  

Jorge González Ramírez, Universidad de Holguín.

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. 

Arismendis Tamayo Pupo, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, especialidad Biología. 

References

Álvarez, C. (1997). Didáctica: La escuela en la vida. Pueblo y Educación.

Ayari-Flores, L (2019). La supervisión educativa. Funciones gerenciales para garantizar la eficiencia. Revista de Educación Mérito. Venezuela, 28(8), 20-35.

Consejo de Estado de la República de Cuba. (2021). Decreto-Ley 13 de 2020. Sistema de Trabajo con los cuadros del Estado y del Gobierno y sus reservas. La Habana, Cuba.

Coll, C. (1986). Marco Curricular para la enseñanza obligatoria, Editorial Crítica.

Fajardo, E. (2019). La supervisión educativa en el contexto de los sistemas educativos latinoamericanos. Revista SIGNO. 13(7), 10-15.

Lorenzo, C. (2017). Los procedimientos de trabajo con fuentes del conocimiento en la formación inicial del profesional de la carrera Marxismo–Leninismo e Historia. [Tesis doctoral - Universidad de Ciencias Pedagógicas José de Luz y Caballero]..

MINED. (2016). El III perfeccionamiento del sistema de educación general. En: Seminario a dirigentes, metodólogos e inspectores de las direcciones provinciales y municipales de educación (documentos normativos y metodológicos) Ministerio de Educación. La Habana, Cuba.

Pérez, E. (2002). Estudio del desarrollo histórico de la inspección escolar en Cuba. [Tesis de maestría - ICCP].

Soler, E. (1994). La inspección educativa en las distintas concepciones y sistemas pedagógicos: características y funciones. [Tesis doctoral - Universidad Complutense de Madrid].

Tamayo, A. (2011). La dirección de la supervisión educativa a los institutos preuniversitarios por la estructura municipal de educación. [Tesis doctoral - Universidad de Ciencias Pedagógicas José de Luz y Caballero].

Published

2024-07-22

How to Cite

Velázquez Fernández, J. L., González Ramírez, J. ., & Tamayo Pupo, A. . (2024). The management of the supervision of work systems with leaders and partners in educational institutions. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(3), 65–93. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1988

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK