Psychoeducational needs in the students of the University of Las Tunas: inclusive perspective from a Support Center

Authors

  • Omar Miguel Peña Lerma Universidad de Las Tunas
  • Niurbys Alvarez Rodriguez Universidad de Las Tunas
  • Blanca Nieves Rivas Almaguer Universidad de Las Tunas

Keywords:

accessibility, Support Center, students, Higher Education , inclusion

Abstract

The present research consists of an approach to the description of psychoeducational needs in students of the University of Las Tunas associated or not to a disability condition on the basis of an inclusive perspective in this institution. It is conceived on the basis of the policies of the international project: Promotion of accessibility of students with disabilities to Higher Education in Cuba, Dominican Republic and Costa Rica (ACCESS) and as an expression of the promotion of inclusive cultures and practices in this sense. A descriptive transversal non-experimental transversal study with a quali-quantitative design was used and it was implemented in the second period of the 2022 course, with a population of 70 students of the Speech Therapy and Special Education careers of both study modalities (daytime and course by encounter) taking a sample of 25 students of both sexes. For the study of this variable, psychological tests, structured observation, interviews to teachers and students and review of documents of the psycho-pedagogical process were used. Data processing was carried out through the use of the SPSS computer package (calculation and graphic analysis package) in its version 21.0 and descriptive statistical tests. The referred study allowed describing the psycho-educational needs of the sampled students and proposes a plan of psycho-educational actions oriented and articulated from the opening and operation of a Support Center to favor their psychological well-being and accessibility to Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Omar Miguel Peña Lerma, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Psicología. Máster en Psicología del deporte.  Profesor instructor del Departamento de Educación Especial  

Niurbys Alvarez Rodriguez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Logopedia. Profesora asistente del Departamento de Educación Especial

Blanca Nieves Rivas Almaguer, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular de la disciplina Formación Pedagógica General del departamento de Educación Especial  

References

Acuerdo 9040/2021, publicado en la Gaceta Oficial No. 38 Ordinaria del 9 de abril. https://periodismodebarrio.org/2021/04/personas-con-discapacidad-en-cuba-nuevas-medidas-y-derechos/

Agenda 2030 del Marco de Asistencia de Naciones Unidas para el desarrollo (2014-2018). https://grupoenvera.org/sin-categoria/agenda-2030-asi-contribuye-envera-once-los-objetivosdesarrollosostenible/?gclid=EAIaIQobChMI1cbW7cW9_AIVwuGGCh17lwZ4EAAYASAAEgIwdvD_BwE#anchor

Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools developing inclusion. London: Routledge.

Ávila, E. O. (2020). Inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual en la Educación Primaria. [Tesis inédita en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas].

Coll, C. (2005). La construcción del conocimiento psicoeducativo: cambios epistemológicos. Conferencia presentada en el I Congreso Internacional Psicología y Educación en tiempos de cambios. 2-4 de febrero del 2005; Barcelona. http://www.ub.edu/grinties

Consejo de Estado. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de justicia. Ley 156/2022 “Código de las familias” (GOC-2022-819-O87). ISSN 1682-7511.

Consejo de Estado. Constitución de la República de Cuba. (2019). Publicación oficial del Ministerio de Justicia. La Habana.

Espin-Andrade,A.M.(2010).Estrategia para la intervención psicoeducativa en cuidadores informales de adultos mayores con demencia. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Salud].

https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S086434662009000200019&script=sci-arttext&tlng=en

Leyva, M. y Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a educandos primarios con necesidades educativas especiales asociadas, o no, a discapacidades. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Medina, (2010). Evaluación de la Calidad de la Guía psicoeducativa para el cuidador principal de pacientes oncológicos en estadío clínico. III y IV en tratamiento quimioterapéutico. [Trabajo de diploma inédito].

Organización de las Naciones Unidas, (2015). Marco de asistencia de Naciones Unidas para el desarrollo. Cuba / 2014 - 2018. Oficina de la Coordinadora Residente

PCC. (2021). Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el Periodo 2021-2026.

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Ministerio de Educación y Ciencia «BOE» núm. 260, de 30 de octubre de 2007 Referencia: BOE-A-2007-18770

Resolución No.89 del 28 de julio de 2021 del Ministro de Educación Superior

Resolución No. 130 del 2022 de la Universidad de Las Tunas.

Zaldivar, Y. (2019). Inclusión educativa de los escolares con trastorno del espectro de autismo en la Educación Primaria. [Tesis inédita en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas].

Normas Uniformes sobre la igualdad de oportunidades para las personascondiscapacidad. Resolución Aprobada por la Asamblea General. Cuadragésimo octavo periodo de sessiones, de 20 de diciembre de 1993.

https://www.un.org/esa/socdev/enable/dissres0.htm

Informe Wharnock: claves e importancia en la Educación Especial (1978). https://www.unir.net/educacion/revista/informe-warnock/

Published

2025-07-22

How to Cite

Peña Lerma, O. M. ., Alvarez Rodriguez, N. ., & Rivas Almaguer, B. N. . (2025). Psychoeducational needs in the students of the University of Las Tunas: inclusive perspective from a Support Center. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 36–59. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1870

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK