The formal logic as philosophical foundation in the pedagogic theses of academic formation

Authors

  • Hernán Feria Avila Universidad de Las Tunas
  • Margarita Matilla González Universidad de Las Tunas
  • Zoimi Feria Matilla Universidad de Las Tunas

Keywords:

formal logic, dialectical logic, academic formation, linguistic cohesion, operacionalization of variables

Abstract

In this work, their authors put to the consideration of the interested readers, their points of view, in order to the possible theoretical and methodological solutions, of deficiencies diagnosed in thesis of academic formation in the oriental region of Cuba, related with the employment in them of the formal logic, when neglecting, an important part of the investigators, the aspects related with the coherence and the linguistic cohesion, the definition and classification of concepts, the operacionalización of the dependent variables, as well as the selection and application of the evaluative scales and the methods of scientific investigation.

Author Biographies

Hernán Feria Avila, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Geografía; Especialista en Geografía Física, Máster en Educación, Mención Desarrollo y Evaluación Curricular y Doctor en Ciencias Pedagógicas; Profesor Titular y Profesor Emérito.

Margarita Matilla González, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Geografía; Máster en Educación; departamento de Informática

Zoimi Feria Matilla, Universidad de Las Tunas

Ingeniera Civil. Especialista de la Unidad Territorial de Normalización e Instructor a tiempo parcial, departamento de Ciencias Técnicas

References

Álvarez, C. M. y Sierra, V. M. (1999). La investigación científica en la sociedad del conocimiento [CD-ROM]. La Habana.

Andreiev, I. (1984). Problemas lógicos del conocimiento científico. Editorial Progreso.

Barité, M. G. (2014). La definición de conceptos y su impacto sobre la representación del conocimiento con fines documentales. Ponencia en V Congreso ISKO, Madrid, España. http://www.iskoiberico.org/wp-content/uploads/2014/09/05_Barite-Roqueta.pdf

Barreras, F. (2002). Modelo pedagógico para la formación y desarrollo de habilidades, hábitos y capacidades [CD-ROM]. IPLAC, La Habana.

Caballero, J. A. (1944). Philosophia Electiva. Editorial Universidad de La Habana.

Campistrous, L. y Rizo, C. (1998). Indicadores e investigación Educativa [CD-ROM]. La Habana.

Castellanos, B. (2016). Metodología de la Investigación Educativa: La planificación de la investigación [CD-ROM]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana.

Centro de Desarrollo Territorial Holguín, de la Universidad de las Ciencias Informáticas (CDTH-UCI) y Grupo Técnico de EcuRed (GTE), de los Jóvenes Club de Computación y Electrónica, 2022. Lógica. En EcuRed. www.ecured.cu

Chávez, E. (1897). Resumen sintético del sistema de lógica de John Stuart Mill. Editorial Librería de la viuda de Ch. Bouret.

Engels, F. (1965). Anti Duhring. Editorial Pueblo y Educación.

Estévez, M., Arroyo, M. y González, C. (2006). La investigación científica en la actividad física: su metodología. Editorial Deportes.

Feria, H. (2004). Propuesta de superación profesional de postgrado especializada para elevar el dominio del profesor de Geografía, en relación con las habilidades cartográficas docentes. (Tesis de Doctorado). Instituto Central de Ciencias Pedagógica (ICCP), La Habana.

Feria, H., Blanco, M. y Valledor, R. (2019). La dimensión metodológica del diseño de la investigación científica. Editorial Académica Universitaria.

Feria, H., Blanco, M. y Valledor, R. (2020). Metodología de la Investigación Educacional. Prontuario parcial de términos específicos. Manuscrito no publicado. Centro de Estudios Pedagógicos, Universidad de Las Tunas, Las Tunas.

Feria, H., Matilla, M. y Feria, Z. (2021). Los conceptos y sus definiciones en las tesis de formación académica. Didasc@lia: Didáctica y Educación, XII(3), 14-27.

González, M. C. (2007). Lógica y creatividad, un acercamiento a su relación. Varona, (44), 44-51.

González, M. C. (2009). La enseñanza de la Lógica en Cuba, un acercamiento a sus orígenes. Varona, (48-49), 73-78.

Ibarra, F. (2016). Metodología de la investigación social. Editorial Pueblo y Educación.

Konstantinov, F. (1980). Fundamentos de filosofía marxista-leninista. Parte 1: Materialismo dialéctico. Editorial Ciencias Sociales.

Kopnin, P. (1983) Lógica dialéctica. Editorial Pueblo y Educación.

Lenin, V. I. (1975). Obras Completas, tomo XXXVIII. Editorial Progreso.

Real Academia Española de la Lengua (RAE) (2019). Diccionario de la Lengua Española. http://dle.rae.es/

Rivera, N. R. (2021). La educación energética en escolares de la Educación Primaria [Tesis Doctoral, Las Tunas].

Rodríguez, Z. (1989). Obras. Tomo 2. Editorial Ciencias Sociales.

Rosental, M. y Iudin, P. (1981). Diccionario Filosófico. Editorial Pueblo y Educación.

Rubinstein, S. L. (1965). El ser y la conciencia. Editorial Universitaria.

Salitchev, K. (2017). Cartografía (3ª edición). Editorial Pueblo y Educación.

Silvestre, M. (2001). Aprendizaje, educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación.

Talízina, N. (1988). Psicología de la Enseñanza. Editorial Progreso.

Universidad de La Habana. (2016). Taller de redacción y estilo. Guía de estudio. s.e.

Valledor, R. (2020). Las variables en la investigación educacional. Manuscrito no publicado. Centro de Estudios Pedagógicos, Universidad de Las Tunas.

Valledor, R. y Guerreo, J. (2017). El estudio y la transposición de contenidos en la Investigación Educacional. Opuntia Brava, 9.

Varela, F. (1952). Instituciones de Filosofía Ecléctica. Tomo I. Lógica. Editorial Universidad de La Habana.

Varona, E. J. (1902). Nociones de Lógica. Tomo I. Editorial Biblioteca del Maestro Cubano.

Published

2023-11-23

How to Cite

Feria Avila, H., Matilla González, M. ., & Feria Matilla, Z. . (2023). The formal logic as philosophical foundation in the pedagogic theses of academic formation. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 239–267. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1773

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)