Family orientation actions to promote the development of phonemic hearing in their children

Authors

  • Daymí Rojas Garcés Círculo Infantil: Las Tres Casitas, Las Tunas https://orcid.org/0009-0002-8760-5805
  • Blanca Nieves Rivas Almaguer Universidad de Las Tunas

Keywords:

educational guidance, family, phonemic hearing

Abstract

This research focused on some general considerations related to family guidance to promote the development of phonemic hearing in their children, a topic of great importance and topicality for the formation and development of the personality of children, taking into account that communication is vital for the development and existence of man, as well as the importance of stimulating his development from the earliest ages and from all areas. In it, the objective is presented: the elaboration of forms of organization of the educational orientation to the family for, in home conditions, to favor the development of the phonemic ear in their children. The actions will be applied in the Children's Circle: "Las Tres Casitas", through workshops and joint activities as the main form of organization, taking into account the needs and potential of the family. With its application, it is intended to transform the way of acting of the families that make up the sample, which will have an impact on the development of their children's language, by being able to express themselves with a more understandable vocabulary.

Author Biographies

Daymí Rojas Garcés, Círculo Infantil: Las Tres Casitas, Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Logopedia

Blanca Nieves Rivas Almaguer, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación, Mención: Educación Especial.

References

Arés, P. (2002). Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio. Ciudad de La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Arés, P. (1999). ¿En qué tiempo puede cambiarse la mentalidad de un niño? Ciudad de La Habana. Pueblo y Educación.

Arzuaga, E. (2020). Talleres de orientación familiar para favorecer el estilo de comunicación democrático en la familia del adolescente con intento suicida. (Tesis inédita de maestría) Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba.

Blanco, A. (1997). Introducción a la sociología de la Educación. Ciudad de La Habana. Pueblo y Educación.

Castro, P L. (1997). ¿Cómo la familia cumple su función educativa? La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Castro, P L y coautores. (2005) Familia y Escuela. El trabajo con la familia en el sistema educativo. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2020). Adaptaciones curriculares para el Curso Escolar 2020-2021. Educación de la Primera Infancia. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Consejo de Estado. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de justicia. Ley 156/2022 “Código de las familias” (GOC-2022-819-O87). ISSN 1682-7511.

Constitución de la República de Cuba. (2019). Publicación oficial del Ministerio de Justicia. La Habana. Cuba.

Díaz, F (2013). El proceso de orientación familiar en Cuba. Su evolución histórica. Innovación Tecnológica Vol.19, No. Especial Dedicado a la Jornada del Educador (ISSN 1025-6504)1. Las Tunas. Recuperado de http://innovaciontec.idict.cu/innovacion/article/viewFile/313/316

Fernández, G y Rodríguez, X. (2012). Logopedia. Primera Parte. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Franco, O. (2018). La familia una comunidad de amor educación y desarrollo. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Recarey, C. (2004). La prestación del Profesor General Integral de Secundaria Básica en Formación inicial para el desempeño de la Función orientadora. (Tesis inédita de doctorado) Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona". Facultad de Ciencia de la Educación. La Habana. Cuba.

Rodríguez, M H y Rojas, A M. (2016). Lengua Materna y Literatura en la edad preescolar. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Smirnov, Leontiev y otros. (1961). Psicología. Imprenta Nacional de Cuba. Ediciones Pedagógicas.

Solovieva, Y. (2009). Caracterización neuropsicológica del oído fonemático en niños indígenas bilingües mexicanos Revista CES Psicología Volumen 2 - Número 2, Julio-Diciembre 2009.ISSN 2011-3080. Maestría en Diagnóstico y Rehabilitación Neuropsicológica, Facultad de Psicología, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.

Vigotsky, L. S. (1995). Fundamentos de Defectología. Obras Completas, t. V. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

Published

2023-11-23

How to Cite

Rojas Garcés, D. ., & Rivas Almaguer, B. N. . (2023). Family orientation actions to promote the development of phonemic hearing in their children. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 219–238. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1772

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK