Inclusive perspective of the support center for the care of students with disabilities in higher education

Authors

  • Niurbys Alvarez Rodríguez Universidad de Las Tunas
  • Omar Miguel Peña Lerma Universidad de Las Tunas
  • Blanca Nieves Rivas Almaguer Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de las Tunas

Keywords:

inclusion, support center, accessibility, students, Higher Education, students, accessibility

Abstract

In Higher Education there is a considerable number of students with disabilities, others attend previous institutions with interest in pursuing a university career, which constitutes a challenge, both in the university context and in educational levels preceding the university in terms of directing a special training process that generates quality learning in students who have compromised their motor, sensory, intellectual or affective-motivational development. This result constitutes a task of the international project: Promoting the accessibility of students with disabilities to Higher Education in Cuba, Dominican Republic and Costa Rica.  From an inclusive perspective, the University of Las Tunas proposes the opening of a Support Center that contributes to the integral attention to students with disabilities from the psychological, pedagogical and speech therapy point of view

Author Biographies

Niurbys Alvarez Rodríguez , Universidad de Las Tunas

Licenciada en Logopedia. Profesora asistente del Departamento de Educación Especial.

Omar Miguel Peña Lerma, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Psicología. Máster en Psicología del deporte.  Profesor instructor del Departamento de Educación Especial.

Blanca Nieves Rivas Almaguer, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de las Tunas

Licenciada en Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular de la disciplina Formación Pedagógica General del departamento de Educación Especial.

References

Acuerdo 9040/2021, publicado en la Gaceta Oficial No. 38 Ordinaria del 9 de abril. https://periodismodebarrio.org/2021/04/personas-con-discapacidad-en-cuba-nuevas-medidas-y-derechos/

Agenda 2030 del Marco de Asistencia de Naciones Unidas para el desarrollo (2014-2018). https://grupoenvera.org/sin-categoria/agenda-2030-asi-contribuye-envera-once-los-objetivosdesarrollosostenible/?gclid=EAIaIQobChMI1cbW7cW9_AIVwuGGCh17lwZ4EAAYASAAEgIwdvD_BwE#anchor

Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools developing inclusion. London: Routledge.

Astin, A. (1975). Preventing student from dropping out. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 162 pp.

Astin A. (1999). Student Involvement: A Developmental Theory for Higher Education: Journal of College Student Development. Vol. 40, N° 5: 518-529.

Ávila, E. O. (2020). Inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual en la Educación Primaria. [Tesis inédita en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas].

Bean, J. (1980). Student Attrition, Intensions and Confidence: Research in Higher Education. N° 17: 291-320.

Bean, J. P. (1982). Conceptual Models of Student Attrition. In: E. T. Pascarella (Ed.). New Directions for Institutional Research: Studying Student Attrition, San Francisco USA: Jossey-Bass. N° 36: 17-28.

Bean, J. P and B. S. Metzner (1985). A conceptual model non-traditional undergraduate student attrition. Review of Educational Research. Vol. 55, N° 4: 485-540.

Consejo de Estado. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de justicia. Ley 156/2022 “Código de las familias” (GOC-2022-819-O87). ISSN 1682-7511.

Consejo de Estado. Constitución de la República de Cuba. (2019). Publicación oficial del Ministerio de Justicia. La Habana.

Leyva, M. y Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a educandos primarios con necesidades educativas especiales asociadas, o no, a discapacidades. Editorial Pueblo y Educación.

Organización de las Naciones Unidas, (2015). Marco de asistencia de Naciones Unidas para el desarrollo. Cuba / 2014 - 2018. Oficina de la Coordinadora Residente

PCC. (2021). Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el Periodo 2021-2026.

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Ministerio de Educación y Ciencia «BOE» núm. 260, de 30 de octubre de 2007 Referencia: BOE-A-2007-18770

Resolución No.89 del 28 de julio de 2021 del Ministro de Educación Superior

Resolución No. 130 del 2022 de la Universidad de Las Tunas.

Zaldivar, Y. (2019). Inclusión educativa de los escolares con trastorno del espectro de autismo en la Educación Primaria. [Tesis inédita en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas].

Spady, W. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange. Vol. 19, N° 1: 109-121.

Summerskill, J. (1962). Dropouts from College. En N. S. (Ed), The American College (págs. 627-655). New York: Wiley.

Normas Uniformes sobre la igualdad de oportunidades para las personascondiscapacidad.Resolución Aprobada por la Asamblea General. Cuadragésimo octavo periodo de sessiones, de 20 de diciembre de 1993. https://www.un.org/esa/socdev/enable/dissres0.htm

Informe Wharnock: claves e importancia en la Educación Especial (1978). https://www.unir.net/educacion/revista/informe-warnock/

Published

2024-10-28

How to Cite

Alvarez Rodríguez , N. ., Peña Lerma, O. M. ., & Rivas Almaguer, B. N. (2024). Inclusive perspective of the support center for the care of students with disabilities in higher education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 1–20. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1630

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.