IS THE SENSE OF THE HUMOR INCOMPATIBLE WITH THE SCHOOL MANAGEMENT?
Keywords:
Sense of humor, laughter, educational institutionAbstract
At present, the humor has become an indispensable tool in the practice of leadership or management processes, because it constitutes a factor and at the same time an element of the institutional climate; forming a dynamic of every day life of the same and bringing great benefits if it is properly applied. The concern to carry out this research essay lies in knowing if the humor is part of the environment of the educational institution and is seen as the same within it.
References
Aguirre, M. (2002). Dirección y Sentido del humor. Extraído el 21 de junio, 2002 de http://www.terra.es/articulo/dyhumor.htm. Arechavala, R. (2.003). “Pedagogía del Humor”. Editorial Guaymuras. Tegucigalpa, Honduras. Berger, P. (1998): La risa redentora, trad. Mireia Bofill, Barcelona, Kairós. Bergson, H (2008): La risa: ensayo sobre la significación de lo cómico. Madrid, Alianza Editorial.
Castilla, O. (1997): “Psiquiatría y humor. Humorismo, comicidad, chiste y psiquiatría”, Revista Colombiana de Psiquiatría, 3 (XXVI), 201-207. Disponible en: http://www.aeromodelismocampogibraltar.com/6-humor/psiquiatriayhumor.pdf Edelberg G. (s. f.). “El Humor en las Empresas”. Recuperado de: http://www.guillermoedelberg.com.ar/pdf/62.pdf. Fernández, J. (2005). Guía práctica de risoterapia. Madrid: Orión Ediciones. Fernandez, J. y Jáuregui, E. (Noviembre 2004) “Los Beneficios del Humor: Razones para tomarse la diversión muy en serio”. Capital Humano, Número 182, pp. 38-46 Freud, S. (1928). [1987]. El humor. Hyspamerica, V.17. Buenos Aires, Argentina. Hernández, L. (1998). Humor y educación. Anuario de la Universidad Internacional SEK, 4.
Jáuregui, E. y Fernández, J. (2006) “El humor positivo en la vida y el trabajo”, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación (CLAC), Universidad Complutense de Madrid, Número 27, pp. 42-56. Disponible en: http://www.ucm.es/info/circulo/no27/jauregui.pdf Jiménez, E. y Fernández, G. (2006). “Humor y creatividad: una experiencia educativa”. En Bacaicoa, F.; Uriarte, J. y Amez, A. Psicología del desarrollo y desarrollo social, pp. 441-449. Bilbao: Edita PSICOEX. Kanovich, S. (2008): “El uso del humor en la enseñanza universitaria”, Cuadernos de Investigación Educativa, 15 (2), 71-90. Disponible en: http://www.ort.edu.uy/ie/pdf/cuad_15.pdf. Kellaway, L. (2001). Líderes con buen humor. Recuperado de: http/www.expansion&empleovd.recoletos.es Kushner, M. (1998). Cómo hacer negocios con humor. Ediciones Granica. Barcelona, España. Martin, R. (2007) La Psicología del Humor: Un enfoque integrador. Madrid: Orión Ediciones. Morant, R. (2006): “¿Con humor se explica y se aprende una lengua mejor?”, Pragmalingüística, Número 14, pp. 87-99. Disponible en: http://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/viewFile/106/119. Nietzsche, F. (1883 [1885]). Así habló Zarathustra. Barcelona: Orbis. Piddington, R. (1962) Psicología de la Risa. Buenos Aires: Leviatán. Rodney y Matty (1991). Grupos, Teorías y Experiencia. Tercera Edición. México: Editorial Trillas. Simpson, L. (2000). Trabajar con corazón. Barcelona, España: Edit. Integral. Wegerif, R. (2005), “Dialogic Education: What is it and why do we need it?”, Education Review, 19 (2), 58-66.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Freddy Antonio González Ynfante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.