Exercises of application of linear and quadratic functions for the initial training of the Mathematics teacher
Keywords:
function, linear function; quadratic function; exercises.Abstract
The study of elementary functions in school curricula is unquestionable, since functional relationships are precisely a quantitative manifestation of the cause-effect relationship in phenomena, so they are of great importance in the study of nature and development of the humanity, but there are insufficiencies in the learning of this content in the students of the Mathematics career of the University of Las Tunas that affect the efficiency of the teaching-learning process of the Basic Foundations of Mathematics discipline. Starting from an analysis of the treatment of this content in different curricula of the Mathematics career of the pedagogical centers of Higher Education and integrating the philosophical, sociological, psychological, pedagogical and didactic references, a proposal of exercises was elaborated where the potentialities of the application of linear and quadratic functions to various situations in life.
Downloads
References
Arenas, J. C. (2011). Ejercicios y problemas integradores de Matemática para los estudiantes de Secundaria Básica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Capote, M., Lezcano, A. M., y Robaina, I. (2022). Evaluación formativa y desarrolladora en universidades cubanas. Didáctica y Educación, 1–25. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1305
Ochoa, E. L. (2014). Procedimiento didáctico para favorecer el aprendizaje de las funciones reales de una variable real en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Análisis Matemático. [Tesis de maestría, Universidad de Las Tunas].
Ochoa, E. L. (2023). Alternativa didáctica para un aprendizaje contextualizado de la disciplina análisis matemático. Revista Didáctica y Educación, 14(6), 69-81. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1702
González, M. D. (2013). Ejercicios y problemas integradores de Matemática para la enseñanza media superior. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Jungk, W. (1979). Conferencias sobre Metodología de la enseñanza de la Matemática. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Jiménez, M. H. (2010). Análisis Matemático en R. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Carrera: Licenciatura en Educación. Matemática. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona". La Habana.
Rojas, L. D. (2016). Ejercicios de Física para favorecer el aprendizaje de las funciones lineales y cuadráticas en el 10mo grado. [Tesis de pregrado, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey "].
Vygotsky, L. (1996). Pensamiento y lenguaje. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Lisbet Dianeyis Oliva Rojas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































