Exercises of application of linear and quadratic functions for the initial training of the Mathematics teacher

Authors

  • Lisbet Dianeyis Oliva Rojas Universidad de Las Tunas
  • Luis Alberto Rodríguez Núñez Universidad de Las Tunas
  • Marisol García Báez Universidad de Las Tunas

Keywords:

function, linear function; quadratic function; exercises.

Abstract

The study of elementary functions in school curricula is unquestionable, since functional relationships are precisely a quantitative manifestation of the cause-effect relationship in phenomena, so they are of great importance in the study of nature and development of the humanity, but there are insufficiencies in the learning of this content in the students of the Mathematics career of the University of Las Tunas that affect the efficiency of the teaching-learning process of the Basic Foundations of Mathematics discipline. Starting from an analysis of the treatment of this content in different curricula of the Mathematics career of the pedagogical centers of Higher Education and integrating the philosophical, sociological, psychological, pedagogical and didactic references, a proposal of exercises was elaborated where the potentialities of the application of linear and quadratic functions to various situations in life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisbet Dianeyis Oliva Rojas, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Matemática-Física. Profesora Asistente. Departamento de Matemática-Física.

Luis Alberto Rodríguez Núñez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Máster en Educación. Profesor Auxiliar. Departamento de Matemática-Física 

Marisol García Báez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Matemática. Máster en Educación. Profesor Auxiliar. Departamento de Matemática-Física.

References

Arenas, J. C. (2011). Ejercicios y problemas integradores de Matemática para los estudiantes de Secundaria Básica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Capote, M., Lezcano, A. M., y Robaina, I. (2022). Evaluación formativa y desarrolladora en universidades cubanas. Didáctica y Educación, 1–25. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1305

Ochoa, E. L. (2014). Procedimiento didáctico para favorecer el aprendizaje de las funciones reales de una variable real en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Análisis Matemático. [Tesis de maestría, Universidad de Las Tunas].

Ochoa, E. L. (2023). Alternativa didáctica para un aprendizaje contextualizado de la disciplina análisis matemático. Revista Didáctica y Educación, 14(6), 69-81. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1702

González, M. D. (2013). Ejercicios y problemas integradores de Matemática para la enseñanza media superior. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Jungk, W. (1979). Conferencias sobre Metodología de la enseñanza de la Matemática. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Jiménez, M. H. (2010). Análisis Matemático en R. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Carrera: Licenciatura en Educación. Matemática. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona". La Habana.

Rojas, L. D. (2016). Ejercicios de Física para favorecer el aprendizaje de las funciones lineales y cuadráticas en el 10mo grado. [Tesis de pregrado, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey "].

Vygotsky, L. (1996). Pensamiento y lenguaje. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2025-10-31

How to Cite

Oliva Rojas, L. D., Rodríguez Núñez, L. A. ., & García Báez, M. . (2025). Exercises of application of linear and quadratic functions for the initial training of the Mathematics teacher. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(4), 64–78. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1607

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)