Methodology of musical culture in art education professional training
Keywords:
methodology, musical culture, trainingAbstract
The initial training process of the Artistic Education student is a fundamental link to achieve not only the acquisition of knowledge, but also the development of skills, competencies and values that are manifested in positive attitudes towards the profession. With the application of empirical research methods, among them, participant observation, interview and survey, it was possible to verify that there are limitations in the treatment of musical culture in the student of this degree, which limits their preparation to teach this content in the exercise of the profession. This work aims to develop a methodology for the treatment of musical culture and its implementation in practice. The novelty of the work lies in the design of the methodology, which, with its procedures, guides how to treat musical culture in this student in training
References
Acebo Rivera, M. y León Acebo, M. (2019). Contribuciones teórico-prácticas a la pedagogía y cultura cubana: Formación de valores desde una concepción identitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 51-73.
Aguirre, Y. (2017). Concepción metodológica para el desarrollo de la cultura musical en la formación integral de estudiantes de carreras pedagógica. [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana.
Alén, O. (2006). Pensamiento musicológico. Letras Cubanas.
Gamboa Graus, M. E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.
Guzmán Góngora, C. Á. (2020). Trabajo comunitario: Eje esencial en la gestión cultural comunitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(1), 190-200.
Hemsy, V. (1995). Algunas reflexiones sobre los procesos de formación musical. Ponencia en Reunión Regional de Expertos en Formación Musical. UNESCO- CONAC, Caracas. Venezuela.
Kodaly, Z. (1964). Choral Method. Boosey and Hawkes.
Mariño, D. S. y Mendoza, L. (2022). Retos de la formación del educador artístico: experiencias en la universidad cubana. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs.pdf.
Piedra, I. N. (2012) El desarrollo de la cultura musical de los profesionales de la educación; un reto en el contexto educativo del siglo XXI. Revista Atenas, 4(20), 35-44. https://www.redalyc.org/articulo
Pérez, M., Enrique, J., Carbó, J. y González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Edumecentro, 9(3) https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article
Sánchez, G. S. (2019). Teoría y praxis. Algunas consideraciones sobre epistemología y metodología de la investigación. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales y Políticas, 7(12), 187-204.
Varona, F. (2016). José Martí: Conocimiento, educación y ser humano. Universidad de la Habana: No. 281. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci
Valle, L. (2018). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Yaniley Castellanos Castellanos, Aleida Best Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.