Methodology of musical culture in art education professional training

Authors

  • Yaniley Castellanos Castellanos Universidad de Las Tunas
  • Aleida Best Rivero Universidad de las Tunas

Keywords:

methodology, musical culture, training

Abstract

The initial training process of the Artistic Education student is a fundamental link to achieve not only the acquisition of knowledge, but also the development of skills, competencies and values that are manifested in positive attitudes towards the profession. With the application of empirical research methods, among them, participant observation, interview and survey, it was possible to verify that there are limitations in the treatment of musical culture in the student of this degree, which limits their preparation to teach this content in the exercise of the profession. This work aims to develop a methodology for the treatment of musical culture and its implementation in practice. The novelty of the work lies in the design of the methodology, which, with its procedures, guides how to treat musical culture in this student in training

Author Biographies

Yaniley Castellanos Castellanos, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Instructor de Arte de Música. Máster en Desarrollo Cultural Comunitario. Profesora Auxiliar del Dpto. de Arte.

Aleida Best Rivero , Universidad de las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Historia, Máster en Ciencias de la Educación, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Dpto. de Arte.

References

Acebo Rivera, M. y León Acebo, M. (2019). Contribuciones teórico-prácticas a la pedagogía y cultura cubana: Formación de valores desde una concepción identitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 51-73.

Aguirre, Y. (2017). Concepción metodológica para el desarrollo de la cultura musical en la formación integral de estudiantes de carreras pedagógica. [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana.

Alén, O. (2006). Pensamiento musicológico. Letras Cubanas.

Gamboa Graus, M. E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.

Guzmán Góngora, C. Á. (2020). Trabajo comunitario: Eje esencial en la gestión cultural comunitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(1), 190-200.

Hemsy, V. (1995). Algunas reflexiones sobre los procesos de formación musical. Ponencia en Reunión Regional de Expertos en Formación Musical. UNESCO- CONAC, Caracas. Venezuela.

Kodaly, Z. (1964). Choral Method. Boosey and Hawkes.

Mariño, D. S. y Mendoza, L. (2022). Retos de la formación del educador artístico: experiencias en la universidad cubana. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs.pdf.

Piedra, I. N. (2012) El desarrollo de la cultura musical de los profesionales de la educación; un reto en el contexto educativo del siglo XXI. Revista Atenas, 4(20), 35-44. https://www.redalyc.org/articulo

Pérez, M., Enrique, J., Carbó, J. y González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Edumecentro, 9(3) https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article

Sánchez, G. S. (2019). Teoría y praxis. Algunas consideraciones sobre epistemología y metodología de la investigación. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales y Políticas, 7(12), 187-204.

Varona, F. (2016). José Martí: Conocimiento, educación y ser humano. Universidad de la Habana: No. 281. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci

Valle, L. (2018). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación.

Published

2023-07-19

How to Cite

Castellanos Castellanos, Y., & Best Rivero , A. . (2023). Methodology of musical culture in art education professional training. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 110–124. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1606

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)