Preliminary analysis for the design of a motivational self-regulation scale as a dimension of self-regulation of learning
Keywords:
learning self-regulation, motivational self-regulationAbstract
Motivational processes are found as a common and frequent denominator in various investigations of failure, learning and performance. The changing teaching scenarios demand developing solutions for the university context. For this, it is essential to focus on the training of students who are self-regulated, reflective and capable of managing their own learning resources, specifically, capable of managing their motivation. Regardless of the fact that there are various instruments for the study of the motivational process, in the framework of self-regulation of learning, their availability for this purpose is still insufficient. In this direction, the present research aimed to identify initial indicators for the design of a motivational self-regulation evaluation scale in university students. A qualitative research paradigm was assumed. The methods for collecting information were documentary analysis and semi-structured interviews with key informants. The results of the study provide initial indicators for the design of the instrument such as the existing evaluation scales and questionnaires are limited to some of the processes involved in motivational regulation or the evaluation of motivational strategies, being deficient an instrument in which conceive the phases of self-regulation and its integration with the aforementioned processes. The preliminary analysis carried out provides an integrating proposal that offers the possibility of building instruments for the evaluation of motivational self-regulation, which explicitly include both the phases of the self-regulatory process, linked to motivation, as well as its processes, variables and dimensions.
References
Álvarez Cruces, D. B., Sáez Delgado, F., y López Angulo, Y. (2020). Revisión sistemática del aprendizaje autorregulado en estudiantes de ciencias de la salud. Educación Médica Superior, 34(4).
Barbón, O., Fonseca, R., Boada, C., Bravo, I., y González, Y. (2018). Universidad y sociedad. Retos desde la Pedagogía Universitaria. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(1).
Barca Enríquez, E., Blanco, J. C., Mascarenhas, S., y Barca Lozano, A. (2020). Metas académicas, estrategias y autoeficacia: un análisis diferencial entre el rendimiento académico alto y bajo del alumnado de educación secundaria. Revista Educação e Humanidades, 1, 8-37.
Barca Lozano, A., Montes de Oca Báez, G. y Moreta, Y. (2019). Motivación, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico: Impacto de metas académicas y atribuciones causales en estudiantes universitarios de educación de la República Dominicana. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 3(1), 19-48. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i1.pp19-48
Covarrubias Apablaza, C. G., Acosta Antognoni, H., y Mendoza Lira, M. (2019). Relación de autorregulación del aprendizaje y autoeficacia general con las metas académicas de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 12(6), 103-114.
Gamboa Graus, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(1), 140-165.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341–366.
Garzón, A. y Gil, J. (2017). El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria. Revista Complutense de Educación, 28(1), 307-324. Doi: doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49682.
Garzón, A., Gil, J., y De Besa, R. (2021). Evidencia de validez de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas (EAPESA). REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e06.2979
González-Borroto, L. N., Matos, A. G., y Otero, I. (2021). Aprendizaje autorregulado y Rendimiento académico en estudiantes universitarios: Su relación a través de una revisión sistemática. (Tesis de grado no publicada). Villa Clara, Cuba.
Guirao, S. J. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Revista de Enfermería, 9(2). doi:10.4321/S1988-348X2015000200002
Guzmán-Zamora, N., y Gutiérrez-García, R. A. (2020). Motivación escolar: metas académicas, estilos atribucionales y rendimiento académico en estudiantes de educación media. Archivos Venezolanos de Farmacologia y Terapéutica, 39(3), 290-295.
Hernández, A., y Camargo, A. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 49, 146-160.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2018). Metodología de la Investigación (7ma ed.). Mc Graw Hill.
Hernández Falcón, D. C., Vargas Jiménez, A., y Almuiñas Rivero, J. L. (2020). La importancia de la evaluación de la eficiencia académica en las universidades. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1).
Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: a systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84.
Kim, Y. E., Brady, A. C., & Wolters, C. A. (2018). Development and validation of the brief regulation of motivation scale. Learning and Individual Differences, 67, 259-265.
Martínez, M., y Meza, J. (2013). Estudio Comparativo: Estrategias de Aprendizaje, Habilidades de Autorregulación, Metacognitivas y Percepción de Autoeficacia de Alumnos de la Licenciatura en Psicología Presencial y SUAyED de la FES-Iztacala. Revista electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades apoyadas por Tecnologías, 2(1), 39-50.
Mendoza, E. Y., Tachong, L., Balleteros, E. Y. y Álvarez, G. R. (2017). El impacto de la afectividad docente en el desempeño académico del estudiante universitario. Revista Didasc@lia: didáctica y educación, 8(2), 87-98.
Moreno Murcia, J.A. y Silveira, Y. (2015). Perfiles motivacionales de estudiantes universitarios. Procesos de estudio y satisfacción con la vida. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 169-181. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.200441
Muñiz, J., Elosua, P. y Hambleton, R. K. (2013). Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema, 25(2), 151-157. https://doi.org/10.7334/psicothema2013.2
Panadero, E. (2017). A Review of Self-regulated Learning: Six Models and Four Directions for Research. Front.Psychol, 8, 1-28. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385-407. https://doi.org/10.1007/s10648-004-0006-x
Pintrich, P. R., Smith, D. A., García, T., & McKeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validitybof the Motivated Strategies for Learning Questionnarie (MSLQ). Educational and pshychological measurement, 53(3), 801-813.
Puustinen, M., & Pulkkinen, L. (2001). Models of self-regulated learning: a review. Scand.J.Educ.Res., 45, 269-286. https://doi.org/10.1080/00313830120074206
Ratsameemonthon, L. R., Tuicomepee, A. y Blauw, J. N. (2018). La influencia de las metas de logro y la autoeficacia académica en el rendimiento académico de estudiantes universitarios tailandeses: procrastinadores y no procrastinadores. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 16(45), 243-271.
Rojas Ospina, T. y Valencia-Serrano, M. (2019). Adaptación y validación de un Cuestionario sobre Estrategias de Autorregulación de la Motivación en estudiantes universitarios. Psykhe (Santiago), 28(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/psykhe.28.1.1128
Sáez Delgado, F., Mella Norambuena, J., López Angulo, Y. y León Ron, V. (2021). Escalas para medir las fases de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de secundaria. Información Tecnológica, 32(2), 41-50.
Saucedo, J. N., Garza, M. L., Muro, M. D., y Chainé, S. M. (2020). Evaluación de la autoeficacia, expectativas y metas académicas asociadas al rendimiento escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 435-452.
Suárez, J. M., y Fernández, A. P. (2005). Escalas de evaluación de las estrategias motivacionales de los estudiantes. Anales de Psicología, 21(1), 116-128.
Torrano, F., Fuentes, J. L. y Soria, M. (2017). Aprendizaje autorregulado: estado de la cuestión y retos psicopedagógicos. Perfiles educativos, 39(156), 160-173.
Valle, A., Rodríguez, S., Núñez, J., Cabanach, R., González Pienda, J. A., y Rosario, P. (2010). Motivación y Aprendizaje Autorregulado. Interamerican Journal of Psychology, 44(1), 86-97
Vestena, J. G. y Díaz Medina, B. A. (2018). Revisión Narrativa: elementos que la constituyen y sus potencialidades. Journal of Nursing and Health, 8(1). https://doi.org/10.15210/jonah.v8i1.13654
Wolters, C. A. & Benzon, M. B. (2013). Assessing and predicting college students' use of strategies for the self-regulation of motivation. The Journal of Experimental Education, 81, 199-221. https://doi.org/doi.org/10.1080/00220973.2012.699901
Wolters, C. A. & Benzon, M. B. (2013). Assessing and predicting college students' use of strategies for the self-regulation of motivation. The Journal of Experimental Education, 81, 199-221. https://doi.org/10.1080/00220973.2012.699901
Zimmerman, B. J. (2013). From cognitive modeling to self-regulation: a social cognitive career path. Educ. Psychol, 48, 135–147 https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676
Zimmerman, B. J. (2000). Attainingself-regulation: a social cognitive perspective. In Handbook of Self-Regulation, eds M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M.Zeidner (San Diego, CA: Academic Press), 13-40. https://doi.org/10.1016/b978-012109890-2/50031-7
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Ariadna Gabriela Matos Matos, Idania Otero Ramos, Annia Esther Vizcaino Escobar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.