ESTRATEGIES FOR TO INTEGRATE IN A SINGLE SYSTEM THE PROCESSES OF TEACHING, LEARNING, ASSESSMENT AND MANAGEMENT TO PROMOTE CONTINUOUS IMPROVEMENTS IN ENGINEERING EDUCATION

Authors

  • Julio Guillermo Zola Universidad de Buenos Aires
  • Gregorio Oscar Glas Universidad de Buenos Aires
  • Julia Marta Denazis Universidad de Buenos Aires
  • Juan Miguel Kelly Universidad de Buenos Aires
  • Daniel Arturo Veiga Universidad de Buenos Aires

Keywords:

learning strategy, formative evaluation, working group, student participation, management.

Abstract

This paper describe a study developed in the Electronic Circuits Laboratory – Faculty of Engineering, University of Buenos Aires -, where learning strategies were designed and started. These strategies take into account an intensive use of computer simulation and laboratory work, analyzing its incidence on students performance in a Electronic Circuits I course (seventh semester course in electronic engineering degree). This methodology is applied in practical-theoretical courses.and includes the design of didactic materials for, from the need to solve problems, the students make decisions and interact with different referents: teachers, students, software, and bibliography. To assess the impact of this methodology, a computerized system was developed for academic management that makes it easy to obtain and to evaluate quantitative variables. In conjunction with proper tools to extract qualitative conclusions, we can develop strategies to follow, in order to promote the improvements that are considered appropriate in every moment. The analysis of the information obtained and the development of strategies to apply is the basis of the research project approved by the University of Buenos Aires to the pedagogical area.

References

Bonabello F. y otros, (2004), Diseño de prácticas de laboratorio en el área de los circuitos electrónicos analógicos, VI Congreso de tecnologías aplicadas a la enseñanza de la electrónica TAEE 2004 – (Valencia, Vol. No 1, pp. 14-16). Bruner J., (1988), Realidad mental y mundos posibles, Barcelona Gedisa. Bruner J., (1991), Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva, Madrid Alianza. Facultad de ingeniería - UBA (1986 y 2009). Plan de Estudios de la carrera de Ingeniería Electrónica. Disponible en: www.fi.uba.ar/carreras/index.php?m=13. Glas G., (1987), Trabajo sobre Métodos de Enseñanza, aprendizaje y evaluación, I Jornadas de Planes de Estudio y Metodología de la Enseñanza – (La Plata, Vol. No 1, pp. 8 – 10). Glas G. y otros, (2007), Desarrollo de un Sistema de Gestión Académica y Administrativa para el Laboratorio de Circuitos Electrónicos de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Buenos Aires, Xll Congreso de Informática en la Educación – (La Habana, Vol. No 1, pp. 12-16). Glas G., Zola J., (2010), Circuitos Amplificadores, Nueva Librería ISBN 978-987-1104-58-8, 2da Reimpresión. Glas G., Zola J., Denazis J., (2000), Technical pedagogical investigation on electronic engineering educational methods in the electronic circuits area, Frontiers in Education Conference 2000. FIE 2000. 30th Annual, (Vol. No 1, pp. 8 - 10).

Glas G., Zola J., Denazis J., (2000), Estudio Técnico Pedagógico de la Enseñanza de la Ingeniería Electrónica en el área de los Circuitos Analógicos, X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas - (Valencia, Vol. No 1, pp. 189). Glas G., Zola J., Kelly J., (2009), Debate en equipos de trabajo auxiliados por material escrito, computadora y laboratorio para hallar soluciones y elaborar conceptos, con seguimiento de los procesos de enseñanza y aprendizaje: una experiencia en continuo desarrollo para abordar situaciones problemáticas en ingeniería. Descripción y resultados, Primer Congreso Internacional de Pedagogía Universitaria, CIPU - (Buenos Aires, Vol. No 1, 7 – 9, pp. 446-447). Glaser B., Strauss A., (1967), The Discovery of Grownded Theory Strategies for Qualitative Research, Aldine Publishing Company Chicago. Jick T., (1979), Mezclando métodos cualitativos y cuantitativos: Triangulación en acción, Administrative Science Quaterly, Vol. No 24. Nickerson R., Perkins D., Smith E., (1994), Enseñar a Pensar, Paidós/MEC, (pp.34-40, pp. 89-91). Perret Clermont A., (1994), La construcción de la inteligencia en la interacción social. Aprendiendo con los compañeros, Madrid Visor Aprendizaje. Pozo J., (1994), Teorías cognitivas del aprendizaje, Morata España. Souza Minayo y otros, (2003), Investigación Social – Teoría, método y creatividad, Lugar Editorial Buenos Aires. Zola J. y otros, (2007), Desarrollo de un Sistema Integrado basado en herramientas informáticas para la asignatura Circuitos Electrónicos de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Buenos Aires, X Congreso EDUTEC 2007 – (Buenos Aires, Vol. No 1, pp. 23-26).

Published

2013-01-20

How to Cite

Zola, J. G., Glas, G. O., Denazis, J. M., Kelly, J. M., & Veiga, D. A. (2013). ESTRATEGIES FOR TO INTEGRATE IN A SINGLE SYSTEM THE PROCESSES OF TEACHING, LEARNING, ASSESSMENT AND MANAGEMENT TO PROMOTE CONTINUOUS IMPROVEMENTS IN ENGINEERING EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(1), 15–30. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/152

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.