Theoretical systematization of job training in the process of training professionals
Abstract
The present contributions have as background research projects developed with the purpose of strengthening the professional training of professionals in their preparation for life. The general problem is how to achieve job training that favors a scientific and creative attitude that helps foster the internalization of knowledge and value orientations that are gradually reflected in feelings, ways of thinking and behaviors in accordance with the formation of personality qualities. The work was carried out with the objective of conceiving the preparation of professionals for work and social life, aimed at developing personality qualities. As main results, the general conception of job training is based on which it offers the set of theoretical positions by characterizing the ideas, concepts and categories that offer a new perspective in which job training is evidenced at a given historical moment
References
Alarcón, M. y Gómez, A. (2006). La formación laboral como cualidad de la personalidad. Soporte magnético. Cuba
Báxter, E. (2002). ¿Cómo y cuándo educar en valores? Editorial: Pueblo y Educación.
Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2015). La formación laboral en la carrera de los profesionales de la Educación. Boletín Redipe, 4(2), 22-32.
Dorrego, M. (2019). La formación laboral en la Secundaria Básica desde la función orientadora del docente. [Tesis Doctoral inédita]. Universidad de Holguín, Cuba.
Infante, A.I, Leyva, P. A., y Mendoza, L. L. (2014). Concepciones teóricas acerca de la formación laboral. Revista Luz, (2), 73-85. http://luz.uho.edu.cu/index.php/component/content/article/139
Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2018). Formación Laboral y educación para la vida: una propuesta ante un reto contemporáneo. Revista Opuntia Brava, (10), 111-122. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/91
Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2015). Fundamentos teóricos del método instructivo, educativo y desarrollador para la gestión y desarrollo de la formación laboral. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín
Leyva, P., Alonso, L., Infante, A., Domínguez, E., Martínez, O. y Dorrego, M. (2015). Concepción de la formación laboral en las educaciones: Preescolar, Primaria, Secundaria Básica y Preuniversitaria. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín.
Leyva, P., Alonso, L., Infante, A., Domínguez, E., Martínez, O. y Dorrego, M. (2016). El método instructivo, educativo y desarrollador para la gestión y desarrollo de la formación laboral. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín
Vélez, H., Ochoa, J. y Leyva, P. (2017). El desarrollo de cualidades laborales jurídicas: Logos en la formación profesional de los estudiantes de Derecho de la ULEAM. Revista Opuntia Brava (9), 198-205 http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/590
Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Prudencio Alberto Leyva Figueredo, José Luis Aguilera Mustelier , Laura Leticia Mendoza Tauler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.