Theoretical systematization of job training in the process of training professionals

Authors

  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín
  • José Luis Aguilera Mustelier Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín
  • Laura Leticia Mendoza Tauler Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín

Abstract

The present contributions have as background research projects developed with the purpose of strengthening the professional training of professionals in their preparation for life. The general problem is how to achieve job training that favors a scientific and creative attitude that helps foster the internalization of knowledge and value orientations that are gradually reflected in feelings, ways of thinking and behaviors in accordance with the formation of personality qualities. The work was carried out with the objective of conceiving the preparation of professionals for work and social life, aimed at developing personality qualities. As main results, the general conception of job training is based on which it offers the set of theoretical positions by characterizing the ideas, concepts and categories that offer a new perspective in which job training is evidenced at a given historical moment

Author Biographies

Prudencio Alberto Leyva Figueredo, Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, Profesor Emérito. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Profesor de Metodología de Investigación

José Luis Aguilera Mustelier , Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, Master en Ciencias de la Educación., Profesor Auxiliar. Departamento de Turismo. Colaborador Centro de Estudios para la Formación Laboral.

Laura Leticia Mendoza Tauler, Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular

References

Alarcón, M. y Gómez, A. (2006). La formación laboral como cualidad de la personalidad. Soporte magnético. Cuba

Báxter, E. (2002). ¿Cómo y cuándo educar en valores? Editorial: Pueblo y Educación.

Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2015). La formación laboral en la carrera de los profesionales de la Educación. Boletín Redipe, 4(2), 22-32.

Dorrego, M. (2019). La formación laboral en la Secundaria Básica desde la función orientadora del docente. [Tesis Doctoral inédita]. Universidad de Holguín, Cuba.

Infante, A.I, Leyva, P. A., y Mendoza, L. L. (2014). Concepciones teóricas acerca de la formación laboral. Revista Luz, (2), 73-85. http://luz.uho.edu.cu/index.php/component/content/article/139

Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2018). Formación Laboral y educación para la vida: una propuesta ante un reto contemporáneo. Revista Opuntia Brava, (10), 111-122. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/91

Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2015). Fundamentos teóricos del método instructivo, educativo y desarrollador para la gestión y desarrollo de la formación laboral. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín

Leyva, P., Alonso, L., Infante, A., Domínguez, E., Martínez, O. y Dorrego, M. (2015). Concepción de la formación laboral en las educaciones: Preescolar, Primaria, Secundaria Básica y Preuniversitaria. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín.

Leyva, P., Alonso, L., Infante, A., Domínguez, E., Martínez, O. y Dorrego, M. (2016). El método instructivo, educativo y desarrollador para la gestión y desarrollo de la formación laboral. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín

Vélez, H., Ochoa, J. y Leyva, P. (2017). El desarrollo de cualidades laborales jurídicas: Logos en la formación profesional de los estudiantes de Derecho de la ULEAM. Revista Opuntia Brava (9), 198-205 http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/590

Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Pueblo y Educación.

Published

2022-07-13

How to Cite

Leyva Figueredo, P. A. ., Aguilera Mustelier , J. L. ., & Mendoza Tauler, L. L. . (2022). Theoretical systematization of job training in the process of training professionals. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 321–337. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1467

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>