This is an outdated version published on 2022-04-24. Read the most recent version.

The pedagogical value of morro solar to teach Geography: a didactic proposal

Authors

  • José Andres Rosales Veítia Centro de Investigaciones Peruano Venezolano
  • Juan Carlos Cárdenas Llaja Centro de Investigaciones Peruano Venezolano

Abstract

Fieldwork is a fundamental strategy for teaching and learning within the geographical discipline. In view of this statement, it is stated that the intention of this research was to propose a georoute to carry out a field visit to Morro Solar as a didactic strategy to promote geographical knowledge in secondary school students. Methodologically, the proposal is based on qualitative research, adopting an interpretative approach, using the hermeneutic method. For the collection of teaching experience, an interview was conducted via email, where the informants were invited to reflect on the implications of fieldwork within geographical teaching in secondary school. The findings show a teacher who recognizes the importance of fieldwork within geographical teaching, however, due to the lack of knowledge of visiting spaces within the district of Chorrillos, they have not ventured into this strategy. It is to be recognized that this proposal was made for guidance purposes, which is why geography teachers are invited to innovate in didactic strategies that allow the recognition in the field of the contents that can be evidenced in school textbooks.

Author Biography

Juan Carlos Cárdenas Llaja, Centro de Investigaciones Peruano Venezolano

Bachiller en Agronomía

References

Acosta, S., Fuenmayor, A. y Sánchez, A. (2017). El trabajo de campo como estrategia didáctica para el aprendizaje de la zoología. Omnia, 23(1), 59-78. Recuperado de https://bit.ly/3bylAXK

Ausubel D., Novak J. y Hanesian H. (1997). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. Ciudad de México: Trillas.

Ausubel, D. (2000). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós

Ayala, L. (2019). Influencia de la tectónica cenozoica del Antearco peruano en el mecanismo de deformación del Morro Solar mediante el análisis estructural. Revista Del Instituto De investigación De La Facultad De Minas, Metalurgia Y Ciencias geográficas, 22(43), 133–142. DOI: https://doi.org/10.15381/iigeo.v22i43.16699

Clasificación Climática de Warren Thornthwaite - SENAMHI (2020). Mapa Climático del Perú. [online]. SENAMHI. Recuperado de https://bit.ly/3BurPq0

Collave, Y. (13 de octubre de 2019). Plesiosaurio hallado en el Morro Solar | ¿Cómo vivía esta criatura que nadaba en las aguas del Pacífico? Recuperado de https://bit.ly/3AUIMJN

Gardner, H. (2003). La teoría de las inteligencias Múltiples veinte años después. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 27-34

Llancavil, D. (2019). Trabajo de campo. Una oportunidad para la enseñanza del espacio geográfico. Didacticae, (6), 82-96. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2019.6.82-96

Martínez, M. (2014). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. Ciudad de México: Trillas

MINEDU (2015). Rutas del aprendizaje Versión 2015 ¿Qué y cómo aprenden nuestros estudiantes? VI Ciclo. Área Curricular: Historia, Geografía y Economía. 1ero y 2do grados de Educación Secundaria. Lima: MINEDU. Recuperado de https://bit.ly/3jev3aZ

Ministerio de Cultura (2017). Sitios históricos de batalla / Morro Solar – Chorrillos. Recuperado de https://bit.ly/3FZ0TSJ

Montilla, A. (2005). El trabajo de campo: estrategia didáctica en la enseñanza de la geografía. Geoenseñanza, 10(2), 187-195. Recuperado de https://bit.ly/3FYSnTL

Resolución 495-2017-MC de 2017 [Ministerio de Cultura]. Por la cual se reconocen como Sitios Históricos de Batalla a siete bienes inmuebles declarados como zonas o monumentos históricos integrantes del Patrimonio Cultural de la Nación. 26 de diciembre de 2017.

Santiago, J. (2014). La enseñanza geográfica tradicional, la renovación pedagógica y didáctica de su práctica escolar cotidiana. Terra Nueva Etapa, 30(48), 13-36. Recuperado de https://bit.ly/3lVDMk5

Published

2022-04-24

Versions

How to Cite

Rosales Veítia, J. A., & Cárdenas Llaja, J. C. (2022). The pedagogical value of morro solar to teach Geography: a didactic proposal. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 307–328. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1369

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.