The pedagogical value of morro solar to teach Geography: a didactic proposal
Abstract
Fieldwork is a fundamental strategy for teaching and learning within the geographical discipline. In view of this statement, it is stated that the intention of this research was to propose a georoute to carry out a field visit to Morro Solar as a didactic strategy to promote geographical knowledge in secondary school students. Methodologically, the proposal is based on qualitative research, adopting an interpretative approach, using the hermeneutic method. For the collection of teaching experience, an interview was conducted via email, where the informants were invited to reflect on the implications of fieldwork within geographical teaching in secondary school. The findings show a teacher who recognizes the importance of fieldwork within geographical teaching, however, due to the lack of knowledge of visiting spaces within the district of Chorrillos, they have not ventured into this strategy. It is to be recognized that this proposal was made for guidance purposes, which is why geography teachers are invited to innovate in didactic strategies that allow the recognition in the field of the contents that can be evidenced in school textbooks.
References
Acosta, S., Fuenmayor, A. y Sánchez, A. (2017). El trabajo de campo como estrategia didáctica para el aprendizaje de la zoología. Omnia, 23(1), 59-78. Recuperado de https://bit.ly/3bylAXK
Ausubel D., Novak J. y Hanesian H. (1997). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. Ciudad de México: Trillas.
Ausubel, D. (2000). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós
Ayala, L. (2019). Influencia de la tectónica cenozoica del Antearco peruano en el mecanismo de deformación del Morro Solar mediante el análisis estructural. Revista Del Instituto De investigación De La Facultad De Minas, Metalurgia Y Ciencias geográficas, 22(43), 133–142. DOI: https://doi.org/10.15381/iigeo.v22i43.16699
Clasificación Climática de Warren Thornthwaite - SENAMHI (2020). Mapa Climático del Perú. [online]. SENAMHI. Recuperado de https://bit.ly/3BurPq0
Collave, Y. (13 de octubre de 2019). Plesiosaurio hallado en el Morro Solar | ¿Cómo vivía esta criatura que nadaba en las aguas del Pacífico? Recuperado de https://bit.ly/3AUIMJN
Gardner, H. (2003). La teoría de las inteligencias Múltiples veinte años después. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 27-34
Llancavil, D. (2019). Trabajo de campo. Una oportunidad para la enseñanza del espacio geográfico. Didacticae, (6), 82-96. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2019.6.82-96
Martínez, M. (2014). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. Ciudad de México: Trillas
MINEDU (2015). Rutas del aprendizaje Versión 2015 ¿Qué y cómo aprenden nuestros estudiantes? VI Ciclo. Área Curricular: Historia, Geografía y Economía. 1ero y 2do grados de Educación Secundaria. Lima: MINEDU. Recuperado de https://bit.ly/3jev3aZ
Ministerio de Cultura (2017). Sitios históricos de batalla / Morro Solar – Chorrillos. Recuperado de https://bit.ly/3FZ0TSJ
Montilla, A. (2005). El trabajo de campo: estrategia didáctica en la enseñanza de la geografía. Geoenseñanza, 10(2), 187-195. Recuperado de https://bit.ly/3FYSnTL
Resolución 495-2017-MC de 2017 [Ministerio de Cultura]. Por la cual se reconocen como Sitios Históricos de Batalla a siete bienes inmuebles declarados como zonas o monumentos históricos integrantes del Patrimonio Cultural de la Nación. 26 de diciembre de 2017.
Santiago, J. (2014). La enseñanza geográfica tradicional, la renovación pedagógica y didáctica de su práctica escolar cotidiana. Terra Nueva Etapa, 30(48), 13-36. Recuperado de https://bit.ly/3lVDMk5
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 José Andres Rosales Veítia, Juan Cardenas-Llaja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.