Integrating educational situations for the first childhood group educational project

Authors

  • Ana Luisa Ginarte Pompa Universidad de Las Tunas
  • Blanca Nieve Martínez Rubio Centro de Estudios Pedagógicos Universidad de Las Tunas

Abstract

The following work consists of an educational experience that is based on the design of the integration of cognitive affective content at the micro level of the early childhood education curriculum, whose integrating axis is the experiences of children. The diagnosis of the experiences of children found limitations to express experiences related to the work of people, especially those carried out by their parents. Due to the social and educational significance of the topic related to the work carried out by adults, the above is specified in the group educational project in which the potential of families as well as other educational agents of the community are exploited.

Author Biographies

Ana Luisa Ginarte Pompa, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar.

Blanca Nieve Martínez Rubio, Centro de Estudios Pedagógicos Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Prescolar. Profesora Titular.

References

Ávila, Y. de la C. (2011). La educación audiovisual en el proceso de formación inicial del profesional de la educación. [Tesis doctoral. UC Pedagógicas Pepito Tey], Las Tunas. Cuba.

Borrero, V. V. (2008). Procedimiento para el aprendizaje de la escritura en inglés en la formación inicial del docente de lenguas extranjeras. [Tesis doctoral Universidad Pedagógica “Pepito Tey”], Las Tunas. Cuba.

Fonseca, J.J. y Gamboa, M.E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Boletín Redipe, 6(3), 83-112.

Gamboa, M. E. (2007). El diseño de unidades didácticas contextualizadas para la enseñanza de la Matemática en la Educación Secundaria Básica [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero] Ciencias Pedagógicas. http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3560

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2016). Influencia de la contextualización didáctica en la coherencia curricular del proceso enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1).

Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).

García, G. y Addine, F. (2002). Currículo y profesionalidad del docente. En Formación Profesional del Docente [CD_ROM]. La Habana: CESOFTE MINED.

Ginarte, A.L. (2015). La integración de contenidos en el diseño del currículo de nivel micro en la Educación Preescolar. Tesis Doctoral Inédita. Universidad de Las Tunas.

León, A. R. (2012). The Ends of Educations. Revista Orbis. 9(23), 4-50.

Mulet, M. (2014). Metodología para el desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del profesional de la educación. [Ponencia]. EDUSOC, Las Tunas, Cuba.

Smith, M.C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. Tesis Doctoral Inédita. Universidad de Las Tunas, 2021.

Published

2022-04-24 — Updated on 2022-04-25

Versions

How to Cite

Ginarte Pompa, A. L. ., & Martínez Rubio, B. N. . (2022). Integrating educational situations for the first childhood group educational project . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 221–243. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1341 (Original work published April 24, 2022)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK