This is an outdated version published on 2022-01-31. Read the most recent version.

METHODOLOGY FOR THE TREATMENT OF THE CONTENT DESIGN OF DATABASES IN THE INFORMATICS ENGINEERING

Authors

  • Lisbet Milagros Guerra Cantero Profesor
  • Grettel Susel Incencio Piñeiro Universidad de Granma
  • José Luis Lissabet Rivero Universidad de Granma

Abstract

The article presents the results of the application of a methodology to develop the treatment of content related to the design of databases in the teaching-learning process in the subject Databases of the Informatics Engineering career, which responds to the solution of the research problem: insufficiencies in the students for the appropriation and application of data modeling, they limit the design of databases and their application to solving professional problems. Its objective is to develop a methodology for the treatment of database design content with the intention that students achieve the appropriation and application of knowledge to the solution of professional problems. The study is based in a pre-experimental design, with pre-test and post-test. As technical of gathering of information they were employees the observation of classes of the subject Databases and like mensuration instrument was applied two pedagogic test. The data obtained in the experiment show significant results in the appropriation, generalization, transfer and application of the content by the students related to the design of databases to the solution of professional problems, therefore, it can be applied in the process of teaching-learning of the subject Databases and making it possible to raise the quality of training for future graduates of the degree.

Author Biographies

Grettel Susel Incencio Piñeiro , Universidad de Granma

Ingeniera en Ciencias Informáticas, Profesor Asistente y profesora de la carrera de Ingeniería Informática

José Luis Lissabet Rivero , Universidad de Granma

Licenciado en Educación, especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas.  Master en Investigación Educativa y Profesor Titular e Investigador del Centro de Estudios de Educación de Granma. , Granma.

References

Blanco, A. (2001). Introducción a la sociología de la educación. Edición en formato electrónico. ISP “Enrique José Varona”. La Habana. Pueblo y Educación.

Camps, R. y otros. (2005). Bases de datos. Primera edición: mayo 2005. SL. Barcelona.

Cuadra, D. y otros. (2017). Desarrollo de Bases de datos. Casos prácticos desde el análisis a la implementación. Madrid, España: RA-MA, SA Editorial y Publicaciones.

Date, C. (2001). Introducción a los Sistemas de bases de datos. Pearson Educación de México, Séptima edición. México: Pearson – Prentice Hall.

Elmasri, R. y Navathe, S. (2007). Fundamentos de sistemas de bases de datos. España. Mc-Graw-Hill.

Expósito, C. y otros. (2011). Algunos elementos de metodología de la enseñanza de la Informática. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Fariña, J. (2009). Modelo de la dinámica de formación del pensamiento algorítmico singularizado en las consultas SQL en alumnos de los Politécnicos de Informática. (Tesis de doctorado) Instituto Superior Pedagógico “José Martí Pérez”, Camagüey, Cuba.

Fuentes, H. (2010). La Formación de los profesionales en la Educación Superior. Una alternativa holística, compleja y dialéctica en la construcción del conocimiento científico. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba, Cuba: Ediciones Universidad de Oriente.

Fuentes, H., Mestre, U., Repilado, F. (2007). Fundamentos didácticos para un proceso de enseñanza-aprendizaje participativo. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba, Cuba: Ediciones Universidad de Oriente.

García, A. (1997). Un modelo de versiones para la construcción de software de ayuda al diseño. Tesis de doctorado. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Facultad de Matemática, Física y Computación, Santa Clara, Cuba.

García, C. (2010). Enfoque sistémico a la modelación de datos, base para el desarrollo de una herramienta CASE. Tesis de doctorado. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Facultad de Matemática, Física y Computación, Santa Clara, Cuba.

Gómez, A. (2012). Alternativa metodológica para favorecer la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la informática, en el tema base de datos, en el 11no grado del IPU “Armando Valle López”. Tesis de Maestría. Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero". Filial Universitaria Pedagógica “Calixto García”. Holguín, Cuba.

Hernández, R. (2013). Metodología para el desarrollo de la habilidad resolución de problemas informáticos en la formación inicial de los profesores de Educación Laboral-Informática. Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Blas Roca Calderío". Granma, Cuba.

Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw-Hill Interamericana S.A.

Horruitiner, P. (1994). Fundamentos del diseño curricular en la Educación Superior Cubana. La Habana. Editorial Universitaria.

Jannssen, R. (1998). Multiobjective decision support for environmental management. Boston: Kluwer Academic Publishers. Dordirecht.

Lissabet, J. (2007). Modelo metodológico de estructuración del eslabón de dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en la escuela primaria multigrado. Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico “José Martí Pérez”, Camagüey, Cuba.

Martín, E. (2003). Informe Nacional sobre Educación Superior en Cuba. CEPES/UH. Proyecto IESALC/UNESCO.

Mato, R. (2006). Sistema de Bases de datos. La Habana. Editorial Félix Varela.

Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problémica. La Habana: Pueblo y Educación.

Rodríguez, A. (2007). Sistema Integrado de Herramientas de Ayuda al Diseño de Bases de Datos en Ambientes Distribuidos. Tesis de doctorado. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Santa Clara, Cuba.

Silberschatz, A., Korth, H. y Sudarshan, S. (2010) Database Systems Concepts. 5th Edition. Mc-Graw-Hill.

Vigotsky, L. (1981). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2022-01-31

Versions

How to Cite

Guerra Cantero, L. M., Incencio Piñeiro , G. S. ., & Lissabet Rivero , J. L. . (2022). METHODOLOGY FOR THE TREATMENT OF THE CONTENT DESIGN OF DATABASES IN THE INFORMATICS ENGINEERING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(1), 248–274. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1312

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK