This is an outdated version published on 2022-01-31. Read the most recent version.

AN APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF TACTICAL CREATIVITY IN SPORTS LEARNING OF JUDO IN ATHLETES OF THE SCHOOL

Authors

  • Omar Miguel Peña-Lerma Universidad de Las Tunas
  • Blanca Nieves Rivas Almaguer Universidad de Las Tunas

Abstract

This work consists of an Approach to the Development of Tactical Creativity in Sports Learning of Judo in Athletes of the School of Las Tunas City. A descriptive cross-sectional study was used, applying a qualitative-quantitative research design. It was implemented in the general preparation stage of the 2019-2020 course with a population of 30 school children, taking a significant sample of 15 athletes of both genders. In order to explore tactical creativity, laboratory methods, field tests, structured observation, interview with coaches, athletes and methodological supervisors, as well as review of documents related to the psychoeducational process were used and carried out; all of them as methods and procedures aimed at achieving the objective diagnosis of this variable from the laboratory and field perspectives. The SPSS computer package in its version 21.0 was used for the data processing. Descriptive Statistics tests were applied too. The results obtained show an insufficient knowledge, treatment and approach of tactical creativity in the psycho-pedagogical context when training this sport. As a recommendation, an alternative to enable the development and better performance of this sports in our country is provided.

Author Biography

Omar Miguel Peña-Lerma , Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar de la disciplina Formación Pedagógica General de las carreras de Educación Especial y Logopedia.  posee varios resultados científicos relacionados con la atención educativa a adolescentes con trastornos de la conducta.

References

Alarcón, F., Castillo, A., Ureña, N., Torres, E. y Cárdenas, D. (2017). Creatividad táctica y funciones ejecutivas en los deportes de interacción. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, vol 6 (2) ,147-152.

Bermúdez, R. y Pérez, L.M (2009). Problemas teóricos metodológicos en el estudio de la creatividad. Ciudad de La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Cabanes L., Colunga, S. y García. (2018). Funciones ejecutivas en escolares: un programa de intervención desde la Matemática .Opuntia Brava, 9 (2), 59-73. Recuperado de http//doi.org/10.35195/ob.v9i2.148

Cárdenas, D. y Torres, E. (2005). El desarrollo de la creatividad en el deporte .En J. Giménez & Saenz-Lopez (Eds). Educar a través del deporte. Huelva. España: Servicios de publicaciones de la Universidad de Huelva.

Contreras, D. (2019). La preparación táctica con creatividad grupal para futbolistas de la primera categoría (Tesis de maestría). Universidad de Granma, Bayamo.

Hechavarría, D. y Castellanos, A. (2013). Estrategia lúdica para el desarrollo de la creatividad táctica en la Educación Física. Revista Buenos Aires (184).

Huapaya, M. (2019). Una nueva mirada a las prácticas de actividades deportivas y el rendimiento académico. Reflexiones. Opuntia Brava, 11 (2), 245-253. Recuperado de http:doi.org. /10.35195/ob. v11i2.758

Lezak, M. D. (1982). The problem of assessing executive functions. International journal of Psychology, 17(1-4), 281-297.

López, A. (2016). El pensamiento táctico en el Judo: un proceso generado desde la etapa inicial durante el juego. El Columnero. Recuperado de http://www.reserchgate.net/publication/236231812.

Miyake, A., Friedman, N., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A. & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks: a latent variable analysis. Cognition Psychology,41,49-100.

Mora, K., Pérez, R. y Díaz, C. (2019). Modo de actuación del profesional médico, un acercamiento teórico. Opuntia Brava, 11 (Especial 2), 344-353. http//200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/926

Rivas, O., y Sánchez, E. (2012). Guía Didáctica del Curso: Táctica y estrategia en el fútbol. Heredia: universidad Nacional.

Sánchez, M. E. (2003). Psicología del Entrenamiento y la Actividad Deportiva. Editorial Deportes.

Torrance, P. (1992). Educación y capacidad creatividad. Ediciones Marova

Published

2022-01-31

Versions

How to Cite

Peña-Lerma , O. M. ., & Rivas Almaguer, B. N. (2022). AN APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF TACTICAL CREATIVITY IN SPORTS LEARNING OF JUDO IN ATHLETES OF THE SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(1), 229–247. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1310

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK