Formative and developmental assessment in Cuban universities

Authors

  • Manuel Capote Castillo Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur, Universidad de Pinar del Río
  • Alba Marina Lezcano Gil Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur, Universidad de Pinar del Río
  • Ildefonso Robaina Acosta Facultad de Educación Media de la Universidad de Pinar del Río

Keywords:

Cuban university; formative and developedmental evaluation; teaching learning process.

Abstract

The evaluation like component of the teaching process and learning is the one in charge of regulating this process for what plays a momentous paper in the educational change. The formative and developed evaluation promotes, guides, regulates and produces significant learnings and developers. The objective of the present work is to propose a group of suggestions that contribute to implement a formative and developed evaluation  in the processes of teachings and learnings of the different subjects of the Cuban universities that it allows to elevate the quality of these. In this investigation were applied the following mtthods: historical-logical, hypothetical-deductive, system focus, documental analysis, documental analysis, experimentation and statistical methods. The established suggestions were introduced in the group of second year of the career of Licentiate of Accounting and Finances of the Municipal University Center of Consolación del Sur in the subject Mathematical Superior II during the first semester of the school course 2018-2019. A favorable change was appreciated in the learning of these students after having implemented this suggestions.

Author Biographies

Manuel Capote Castillo, Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur, Universidad de Pinar del Río

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y Consultante.

Alba Marina Lezcano Gil, Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur, Universidad de Pinar del Río

Licenciada en Contabilidad y Finanzas. Master en Ciencias Gestión Ambiental. Profesora Asistente.

Ildefonso Robaina Acosta, Facultad de Educación Media de la Universidad de Pinar del Río

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

References

Capote, M. (2017). Didáctica de la Matemática para la educación primaria con un enfoque desarrollador. Documento inédito.

Castellanos, D. et al (2002). Aprender y enseñar en la escuela. C. de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación

Cronbach, L. (1963): Course improvement through evaluation. Teachers College Record 64.

Díaz Barriga, A. (2017): Evaluación del aprendizaje. EN Cuadernos REI. Buenos Aires , Argentina: Argentina S.A

Durkheim, E. (2017): Educación y Sociología. Barcelona, España: Editorial Península.

González, M. (2000): La evaluación del aprendizaje de los estudiantes en la enseñanza superior. La Habana, Cuba: CEPES.

González, M. (2012): La evaluación formativa y la evaluación por competencias. Curso corto 15 Universidad 2012. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

Perrenoud, P. (2017): De la excelencia a la regulación de los aprendizajes: Entre dos lógicas. Porto Alegre, Brasil: Editora ARTMED.

Scriven, M. (2017): Goal free evaluation. EN F. R. House School Evaluation. The politics and process. Berkeley: McCut Cheon Publisher.

Stufeelbeam, D. L. (1971): Educational evaluation and Decision Making, Bloomington.

Tenbrink, T. D. (2017): Evaluación. Guía práctica para profesores. Madrid, España: Narcea, S.A. de Ediciones.

Torres, P. et al. (2009): Evaluación de la calidad de la educación en Cuba. Fundamentos, estructura y resultados. Curso pre-evento Congreso Pedagogía 2009. Ministerio de Educación. La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana.

Tyler, R. (2017): Principios del currículo. Buenos Aires, Argentina: Editorial Troquel.

Published

2022-10-20

How to Cite

Capote Castillo, M. ., Lezcano Gil, A. M. ., & Robaina Acosta, I. . (2022). Formative and developmental assessment in Cuban universities . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 1–25. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1305

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK