PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF GENDER'S PERSPECTIVE AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION

PERSPECTIVA DE GÉNERO COMO COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN

Authors

  • Marien González Téllez Universidad de Las Tunas
  • Irene Alejandra Cordero Leyva Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas
  • Jorge Félix Parra Rodríguez Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Abstract

Gender Perspectiva as a management competence in education space bases this work. The directive view with a new focus in which Gender's Perspective is  attempted is  argumented constitute one of the indicators to measure within category Management's Competition in Educación. However, you are not to work only with elements from Género's Theory, but developing a perspective, incorporated from the configuration of subjective senses guided to the process of address. At that road, this investigation shows a procedure that the development of the process of educational address emphasizes Género's Perspective like Competencia of Management in Educación, so that in its instrumentation you propitiate in the provinces Prickly Pears. A systematization of the proposal from the bibliography came true, in that connection the procedure is  defined to follow for the development of Género's Perspective like an one belonging to the directing Competitions in Educación. The proposal intends to achieve a configuration of subjective senses in terms of the process of address for each person that exercises the show in the educational spaces.

Author Biographies

Irene Alejandra Cordero Leyva, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Psicología. 

Jorge Félix Parra Rodríguez, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Aguilar, O. H. (2012). La relación género y cooperativa en el ordenamiento jurídico cubano. Una aproximación a su realidad y a sus perspectivas ante el proceso de perfeccionamiento del modelo económico en el país. Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, (46), 297-320.

Álvarez, M. (2016). Los estudios de género en cuba:

¿dónde estamos y hacia dónde vamos?”. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 6(2).

Cedaw, U. (1979). Convención sobre la Eliminación de todas las formas de Discriminación contra la Mujer. Tratado internacional adoptado en 1979 por la Asamblea de Naciones Unidas. Nueva York, Estados Unidos, 1979. Recuperado de: https//mexico.unwomen.org/cedaw/

Freire, P. (1982). Educación Popular. Buenos Aires. En revista Realidad Eco. https://biblioteca.clacso.edu.ar//educación.popular/

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección en educación para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3). https://www.dilkemascontemporaneoseducaciónpolíticayvalores.com

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2020). Medición de la Competencia de Dirección en Educación. El ejemplo de Las Tunas. Mundo Fesc, 10(s1), 145-155. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/412

Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2021). Procedimiento para la gestión de información en función de la administración escolar. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(3). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2625/2660

Gamboa, M. E. y Parra, J. F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. Editorial Académica Española.

González, M., Parra, J.F. y Ramayo, Y. (2017). Algunas consideraciones teóricas generales sobre la concepción de competencia de dirección en educación. En E. Santiesteban y J. C. Arboleda (Eds.), Ciencia e Innovación Tecnológica (1), (pp. 2386-2395). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun-Redipe.

González, M., Parra, J.F. y Cordero, I.A. (2018) Perspectiva de género como competencia de dirección. En E. Santiesteban (Ed.), Ciencia e Innovación Tecnológica (2), 5678-5692. Sello Editorial Edacun.

Hernández, C., Ferrales, J. y Junco, I. (2017). La preparación de la unidad docente para la dirección de la formación laboral investigativa en las carreras pedagógicas. Maestro Y Sociedad, 66-79. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/312

Lagarde, M. (2018). Género y feminismo: desarrollo humano y democracia. Siglo XXI Editores México.

Larrauri, R. C. (2005). Comunicación y Educación para la promoción de la salud. Lima. http://www.google.com.razonypalabra.org.mx/libros/libros/conyedusalud.pdf.

Muguerzia P. et al. (1986) Teoría General de la dirección socialista. Editorial Pueblo y Educación.

Omarov, A.M. (1977). Elementos básicos de la dirección científica de la sociedad. La Habana: Editorial Orbe.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y González, M. (2019). Competencia de dirección en educación. Aproximación teórica y realidad. Editorial Académica Española.

Pautassi, L. (2011). La igualdad en espera: el enfoque de género. Lecciones y ensayos, 89, 279-298.

Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-37.

Published

2021-11-29

How to Cite

González Téllez, M., Cordero Leyva, I. A. ., & Parra Rodríguez, J. F. . (2021). PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF GENDER’S PERSPECTIVE AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION: PERSPECTIVA DE GÉNERO COMO COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 224–244. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1278

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>