INTEGRATION, RESILIENCE AND ETHIC VERSUS PANDEMIC

INTEGRACIÓN, RESILIENCIA Y ETICIDAD VERSUS PANDEMIA

Authors

  • Frank Arteaga Pupo Universidad de Las Tunas
  • Lisván Yassel Cala Rosabal Universidad de Ciencias Médicas Zoilo Marinello Vidaurrueta, Las Tunas.
  • Katia Peña Infante Universidad de Ciencias Médicas Zoilo Marinello Vidaurrueta, Las Tunas.

Abstract

The experiences that my wife and I had from August 25 to September 7, 2021 in the hospital "Los Cocos", after being diagnosed positive to the Sarcov - 2 virus, motivated my scientific and human concerns for the writing of these reflections regarding the role of science, technology and innovation in the solution of clinical, educational and social problems from the integrative perspective of resilience and ethic against the Pandemic. The evaluation of criteria, concepts, methods and variables from these experiences in terms of scientific figures: doctorates, academics: D., master's degrees, the writing of papers, participation in scientific events and changes in teaching categories, constitute the objective of the article in order to contribute to alleviate the Pandemic through studies, methodology, procedures, systems of activities, work styles integrated in research projects in the different universities of the Cuban and Tunisian territory; we emphasize in a special way the gratitude for the commitment, responsibility and love offered by the workers of this Institution in the task of taking care of us and saving lives.

Author Biographies

Lisván Yassel Cala Rosabal, Universidad de Ciencias Médicas Zoilo Marinello Vidaurrueta, Las Tunas.

Doctor em Medicina. Profesor Asistente.

Katia Peña Infante, Universidad de Ciencias Médicas Zoilo Marinello Vidaurrueta, Las Tunas.

Doctor em Medicina. Profesor Asistente.

References

Arias G. (2006). Fideas El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica, Editorial Episteme, Caracas, Venezuela,.

Arteaga, F. (2020). La Filosofía de la Educación desde la obra martiana. Editorial Académica Universitaria, Las Tunas.

Arteaga, F. (2021). Martí´s Thought in Philosophy of Education. Editorial Tecnológica Americana, Texas.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Marrero, M. (2021). Discurso en la inauguración del Foro Zhongguancun. https://www.granma.cu/mundo/2021-09-24/primer-ministro-en-foro-zhongguancun-2021-la-ciencia-la-tecnologia-y-la-innovacion-resultan-cruciales-para-superar-los-desafios-actuales-24-09-2021-11-09-54.

Martí, J. (1975). Obras Completas, Tomo 2, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.

Martí, J. (1975). Obras Completas, Tomo 8, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.

Megna, A. (2014). Educación de la sexualidad responsable en los/las estudiantes de preuniversitario. Tesis doctoral. Las Tunas.

Núñez, J. (2007). La Ciencia y la Tecnología como procesos sociales. Editorial Félix Varela, La Habana.

Rodríguez, P. A. (2009). Aportes a la enseñanza de la epidemiología de las enfermedades transmisibles en Cuba (1959 – 2008). Tesis doctoral. La Habana.

Vitier, C. (2008). Ese sol del mundo moral, Ediciones Unión. Ciudad de La Habana.

Published

2021-11-29

How to Cite

Arteaga Pupo, F., Cala Rosabal, L. Y. ., & Peña Infante, K. . (2021). INTEGRATION, RESILIENCE AND ETHIC VERSUS PANDEMIC: INTEGRACIÓN, RESILIENCIA Y ETICIDAD VERSUS PANDEMIA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 289–300. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1258

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)