INTEGRATION, RESILIENCE AND ETHIC VERSUS PANDEMIC
INTEGRACIÓN, RESILIENCIA Y ETICIDAD VERSUS PANDEMIA
Abstract
The experiences that my wife and I had from August 25 to September 7, 2021 in the hospital "Los Cocos", after being diagnosed positive to the Sarcov - 2 virus, motivated my scientific and human concerns for the writing of these reflections regarding the role of science, technology and innovation in the solution of clinical, educational and social problems from the integrative perspective of resilience and ethic against the Pandemic. The evaluation of criteria, concepts, methods and variables from these experiences in terms of scientific figures: doctorates, academics: D., master's degrees, the writing of papers, participation in scientific events and changes in teaching categories, constitute the objective of the article in order to contribute to alleviate the Pandemic through studies, methodology, procedures, systems of activities, work styles integrated in research projects in the different universities of the Cuban and Tunisian territory; we emphasize in a special way the gratitude for the commitment, responsibility and love offered by the workers of this Institution in the task of taking care of us and saving lives.
References
Arias G. (2006). Fideas El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica, Editorial Episteme, Caracas, Venezuela,.
Arteaga, F. (2020). La Filosofía de la Educación desde la obra martiana. Editorial Académica Universitaria, Las Tunas.
Arteaga, F. (2021). Martí´s Thought in Philosophy of Education. Editorial Tecnológica Americana, Texas.
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Marrero, M. (2021). Discurso en la inauguración del Foro Zhongguancun. https://www.granma.cu/mundo/2021-09-24/primer-ministro-en-foro-zhongguancun-2021-la-ciencia-la-tecnologia-y-la-innovacion-resultan-cruciales-para-superar-los-desafios-actuales-24-09-2021-11-09-54.
Martí, J. (1975). Obras Completas, Tomo 2, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.
Martí, J. (1975). Obras Completas, Tomo 8, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.
Megna, A. (2014). Educación de la sexualidad responsable en los/las estudiantes de preuniversitario. Tesis doctoral. Las Tunas.
Núñez, J. (2007). La Ciencia y la Tecnología como procesos sociales. Editorial Félix Varela, La Habana.
Rodríguez, P. A. (2009). Aportes a la enseñanza de la epidemiología de las enfermedades transmisibles en Cuba (1959 – 2008). Tesis doctoral. La Habana.
Vitier, C. (2008). Ese sol del mundo moral, Ediciones Unión. Ciudad de La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Frank Arteaga Pupo, Lisván Yassel Cala Rosabal, Katia Peña Infante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.