PROFESSIONAL TRAINING IN MINING-METALLURGICAL CONTEXT
Keywords:
Miner-metallurgic, formative process, didactic treatment.Abstract
The process of professional training is intentionally oriented to make up people according to the current society, committed with the history and traditions, deeply receptive and ready to take on work and professional performance in their profession, grow up in the order of the technical and professional preparation, as well as in their spiritual and personal conditions. Therefore, it necessary prepares a professional capable to get answer at the demands of social need from its context, recognizing the formative process as a process of complexity social character, cultural and essentially human. The paper provides an analysis of the didactic-metodologyc treatment of training in the engineering careers from technological, social and humanistic, integrated at the context as well as some alternatives through concrete actions as part of the continuous improvement of the formative process.
References
Arana, M. (2006). La educación científico-tecnológica desde los estudios de ciencia,
tecnología, sociedad e innovación. En: REVISTA TABULA RASA No.4, enero-junio. ISSN
-2489, (p 329).
Azahares, T. (2011). La formación integral del ingeniero minero-metalúrgico en su
vínculo con la sociedad. REVISTA ELECTRÓNICA CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y
DESARROLLO Vol. 3, Nº 23. ISSN: 1989-4155, indexada En: IDEAS-RePEc, p. (1)
Fuentes, H. (2009). La formación de los profesionales en la contemporaneidad.
Documento en soporte magnético. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F.
Gran", Universidad de Oriente, (p. 183).
Fuentes, H., Montoya, J., Fuentes, L. (2011). La formación en la educación superior.
ISBN 978-959-207-444-6. Universidad de Oriente. Centro de estudios “Manuel F.
Grant”, Santiago de Cuba, Cuba, (pp. 401-402).
Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix
Varela. ISBN 978-959-258-894-3 (pp. 9-11).
Ramos, G. (2005). La formación humanística como componente de la formación integral
del profesional universitario. En: REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA Vol. X No. 4,
(p.13).
UNESCO (1996). Los cuatro pilares de la educación. INFORME DE LA COMISIÓN
INTERNACIONAL SOBRE LA EDUCACIÓN PARA EL SIGLO XXI presidida por Jacques
Delors Santillana. Capítulo 4 (p 1).
Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI.
ISBN: 968.6802-22-3 Capítulo V (p. 17).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Odalys Tamara Azahares Fernández, Elsi Amalia Ferrer Carbonell, María Magdalena Romero Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.