PROFESSIONAL TRAINING IN MINING-METALLURGICAL CONTEXT

Authors

  • Odalys Tamara Azahares Fernández Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.
  • Elsi Amalia Ferrer Carbonell Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.
  • María Magdalena Romero Ramírez Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

Keywords:

Miner-metallurgic, formative process, didactic treatment.

Abstract

The process of professional training is intentionally oriented to make up people according to the current society, committed with the history and traditions, deeply receptive and ready to take on work and professional performance in their profession, grow up in the order of the technical and professional preparation, as well as in their spiritual and personal conditions. Therefore, it necessary prepares a professional capable to get answer at the demands of social need from its context, recognizing the formative process as a process of complexity social character, cultural and essentially human. The paper provides an analysis of the didactic-metodologyc treatment of training in the engineering careers from technological, social and humanistic, integrated at the context as well as some alternatives through concrete actions as part of the continuous improvement of the formative process.

Author Biographies

Odalys Tamara Azahares Fernández, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

Máster en Ciencias. Docente del Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

Elsi Amalia Ferrer Carbonell, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Directora del Centro de Estudios Pedagógicos. Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

María Magdalena Romero Ramírez, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Docente del Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Holguín, Cuba.

References

Arana, M. (2006). La educación científico-tecnológica desde los estudios de ciencia,

tecnología, sociedad e innovación. En: REVISTA TABULA RASA No.4, enero-junio. ISSN

-2489, (p 329).

Azahares, T. (2011). La formación integral del ingeniero minero-metalúrgico en su

vínculo con la sociedad. REVISTA ELECTRÓNICA CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y

DESARROLLO Vol. 3, Nº 23. ISSN: 1989-4155, indexada En: IDEAS-RePEc, p. (1)

Fuentes, H. (2009). La formación de los profesionales en la contemporaneidad.

Documento en soporte magnético. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F.

Gran", Universidad de Oriente, (p. 183).

Fuentes, H., Montoya, J., Fuentes, L. (2011). La formación en la educación superior.

ISBN 978-959-207-444-6. Universidad de Oriente. Centro de estudios “Manuel F.

Grant”, Santiago de Cuba, Cuba, (pp. 401-402).

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix

Varela. ISBN 978-959-258-894-3 (pp. 9-11).

Ramos, G. (2005). La formación humanística como componente de la formación integral

del profesional universitario. En: REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA Vol. X No. 4,

(p.13).

UNESCO (1996). Los cuatro pilares de la educación. INFORME DE LA COMISIÓN

INTERNACIONAL SOBRE LA EDUCACIÓN PARA EL SIGLO XXI presidida por Jacques

Delors Santillana. Capítulo 4 (p 1).

Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI.

ISBN: 968.6802-22-3 Capítulo V (p. 17).

Published

2012-10-24

How to Cite

Azahares Fernández, O. T. ., Ferrer Carbonell, E. A., & Romero Ramírez, M. M. (2012). PROFESSIONAL TRAINING IN MINING-METALLURGICAL CONTEXT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(4), 147–156. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/120

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)