EDUCATIONAL WORK TO PREVENT DRUG ADDICTION TO FACE SOCIAL CHALLENGES

Authors

  • Yamilka Ochoa Leyva Universidad de Holguín
  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Universidad de Holguín
  • Laura Leticia Mendoza Tauler Universidad de Holguín

Keywords:

Prevention of drug addiction, training of educational professionals, educational work.

Abstract

The article addresses one of the most important issues in the training of education professionals, the prevention of drug addiction. The study carried out allowed to delve into theoretical and methodological issues on the subject and determine three premises for the prevention of drug addiction. The contribution is supported by the review of the bibliography consulted and by the experience of specialists on the subject. The proposed premises contribute to the improvement and enrichment of the theory of drug addiction prevention. The exposed results constitute a novel approach to the subject, from the treatment of the educational work for the prevention of drug addiction during the training of the professional of the Bachelor of Education Geography major, from the experiential knowledge and educational influences, in the solution of the professional problems of drug addiction prevention in the different training contexts, from the culture-education-society relationship.

Author Biographies

Yamilka Ochoa Leyva, Universidad de Holguín

Máster en Pedagogía Profesional. Profesor Auxiliar. Vicedecana de la Facultad de Ciencias Naturales y Agropecuaria.

Prudencio Alberto Leyva Figueredo, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Director del Centro de Estudios para la Formación Laboral.

Laura Leticia Mendoza Tauler, Universidad de Holguín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Directora del Centro de Estudios Centro de Estudios en Ciencias de la Educación

References

Baltasar, A. (2014). Creencias de los adolescentes respecto al consumo de drogas. Cuadernos de medicina psicosomática y psiquiatría de enlace, 2(112), pp. 11-21.

Becoña, E. (2002). Bases científicas de la prevención de las drogodependencias. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas.

Bloom, M. (1998). Primary Prevention and Resilience: Changing Paradigms and Changing Lives. En Preventing Violence in America. Issues in Children’s and Families’ Lives. (vol. 4.) Sage Publications. Thousand Oaks.

Carvajal, C. (2005). Metodología para desarrollar la promoción de la salud en las secundarias básicas cubanas. Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Del Toro, L. (2013). Concepción de prevención del alcoholismo en adolescentes de secundaria básica. Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero].

Díaz, C. (2001). La prevención educativa en los adolescentes en el contexto de la escuela y la familia. Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico de Las Tunas.

Durañona, Y. (2009). La prevención del flagelo de la droga y su impacto en los centros de la educación superior en Cuba. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 3(4), pp. 28-34. http://www.eumed.net/rev/cccss/06/ydp.html

Espinal-Bedoya, J. y Calderón-Vallejo G. (2018). Prevención de drogas. Buenas prácticas de trece programas de Colombia. Revista Científica Salud, 16(3), pp. 534-549. doi: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7269

Fernández, G. (2007). Modelo para la dinámica de la prevención de la drogadicción en la formación del Profesor General Integral. Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.

García, M. y Carvalho, M. (2008). La escuela como factor protector para las drogas: una visión de adolescentes y maestros. Revista Latinoamericana de Enfermería, 16(2), pp. 5-10.

Hansen, B. (1997). Aproximaciones psicosociales a la prevención: el uso de las investigaciones epidemiológicas y etiológicas para el desarrollo de intervenciones efectivas. Psicología Conductual, 10(2), pp. 24-30.

Lamas, J., Estévez, A., Iruarrizaga, I., López-González, H., Jáuregui, P., Macía, L. y Santolaria, R. (2019). Manual de prevención de adicciones en el ámbito universitario. FEJAR.

López, A. (2012). Estrategia pedagógica dirigida a la formación de promotores estudiantiles para la prevención de las ITS y el VIH en las universidades de ciencias pedagógicas. Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Melero, J. (1994). ABC de las drogas. Editorial EDEX.

Molina, M. (2001). Menores en desamparo y conflicto social. España: Editorial Alcalá.

Oliva, C. (2001). ¿Alcohol? Claro que no. Revista Educación, 6(102), pp. 13-17.

Ricardo, N. (2016). La prevención de las adicciones en adolescentes desde la escuela. Una tarea de hoy. Redipe, 5(10), pp. 102-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5551425

Ruiz-Olivares, R. (2010). Análisis del consumo de drogas legales como el alcohol, el tabaco y los psicofármacos y la percepción del riesgo en jóvenes universitarios. Psychology, Society, & Education, 2(1), pp. 21-31.

Silva, A. (2015). La prevención del consumo de drogas legales en el docente en formación inicial. Tesis doctoral, Universidad de Las Tunas].

Sussman, S. (1996). Prevención del consumo de tabaco en niños/as y adolescentes. Psicología, 4(5), pp. 35-39.

Published

2020-12-17

How to Cite

Ochoa Leyva, Y. ., Leyva Figueredo, P. A. ., & Mendoza Tauler, L. L. . (2020). EDUCATIONAL WORK TO PREVENT DRUG ADDICTION TO FACE SOCIAL CHALLENGES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 265–274. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1140

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>