PROFESSIONAL GUIDANCE IN TRAINING FOREIGN LANGUAGE TEACHERS

Authors

  • Maria de la Caridad Smith Batson
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Elvira Alonso Hernández

Keywords:

Pedagogic professional guidance; pedagogic professional awareness; professional problems.

Abstract

This article covers some insufficiencies in theory and practice of the pedagogic professional guidance executed for language formation teacher’s that limit them for the solution of professional problems in the institutions where they will develop their professional career after their graduation. The theoretical foundations were systematized from methodological perspectives, that back up the pedagogic model design as well as the relations between its subsystems and components, which allowed, at the same time, the instrumentation in practice through a pedagogic strategy organized in stages, with actions that favor the education of the personality, integral formation, the development of a coherent mode of action and a pedagogic professional awareness. Both were subject of the evaluation of experts’ criterion, to corroborate its reliability, feasibility and importance, a pedagogic experiment was also conducted, which allowed the desired transformations in the major Las Tunas University.

Author Biographies

Maria de la Caridad Smith Batson

Profesora Auxiliar del Departamento-Carrera de Lenguas Extranjeras de la Universidad de las Tunas

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

Elvira Alonso Hernández

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Departamento-Carrera Pedagogía-Psicología de la Universidad de las Tunas

References

Acosta, M., García, J., Y Bacardí, F. (2016). La Evaluación Integradora En Función Del Modo De Actuación Profesional Pedagógico. Didasc@Lia: Didáctica Y Educación, 7(5), 33-44.

Baptista, T. Y Chirino, M. (2017). El Modo De Actuación Profesional Pedagógica Del Profesor De Historia En La República De Angola. Revista Atlante, Cuadernos De Educación Y Desarrollo (Enero 2017). Recuperado De: Http://Www. Eumed. Net/Rev/Atlante/2017/01/Actuacion.Html

Barrera, I., Reyes, A. C. Y Cueto, R. N. (2018). Estrategia De Orientación Profesional Pedagógica Con Enfoque Grupal Para El Desarrollo De Intereses Profesionales Pedagógicos. Mendive. Revista De Educación, 16(4), 517-548.

Canel, M., Cándano, C. Y Ortega, M. (2017). Tareas Docentes Para El Modo De Actuación Profesional Pedagógico De Estudiantes De Biología-Química. En Vii Taller Internacional Sobre La Formación Universitaria De Los Profesionales De La Educación.

Díaz, N., Teruel, N. Y Almaguer, R. (2018). La Orientación Profesional Pedagógica Como Premisa En La Formación De Profesores De Biología Geografía. Luz, 17(1), 50-61.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M.E. (2019a). Libro Excel Para Calcular El Tamaño De Muestra (Catamu). Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906

Gamboa, M.E. (2019b). Libro Excel Para Muestreo Estratificado Proporcional (Muestprop). Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3941

Gamboa, M.E. (2020a). Escala Estadística Y Software Para Evaluar Coherencia Didáctica En Procesos De Enseñanza-Aprendizaje De Matemáticas. Didasc@Lia: Didáctica Y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M.E. (2020b). La Matematización Del Saber. Recuperado De https://drive.google.com/file/d/1bMDUoq_NY9j0rssSZ9_Uzo_iQc_RvK5c/view?usp=sharing

Horruitiner, P. (2007). La Universidad Cubana: El Modelo De Formación. Pedagogía Universitaria, 12(4).

Infante, A., Leyva, P. Y Dorrego, M. (2019). La Estrategia Para La Orientación Profesional En Las Carreras Pedagógicas Universitarias: Su Aplicación E Impacto. Opuntia Brava, 11(2), 90-106.

König, J., Lammerding, S., Nold, G., Rohde, A., Strauß, S., & Tachtsoglou, S. (2016). Teachers’ Professional Knowledge For Teaching English As A Foreign Language: Assessing The Outcomes Of Teacher Education. Journal Of Teacher Education, 67(4), 320-337.

Ministerio De Educación. (2016). Modelo Del Profesional Lenguas Extranjeras, Inglés Con Segunda Lengua. Ucpejv.

Nápoles, E.; Lajes, S. Y Portuondo, R. (2019). Aproximación Epistemológica Al Concepto De Modo De Actuación. Transformación, 15(3), 316-329.

Santiesteban, Y. (2015). El Modo De Actuación Profesional Pedagógico Del Profesor De Español-Literatura En Formación Inicial. (Tesis Doctoral). Universidad De Las Tunas.

Smith, M. C. (2020). Orientaciones Metodológicas Para La Instrumentación De La Orientación Profesional Pedagógica En La Disciplina Principal Integradora Didáctica De Las Lenguas Extranjeras En La Universidad De Las Tunas. Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/4579

Smith, M. C. Y Gamboa, M. E. (2019). Libro Excel Mapplextsmith. Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3939

Smith, M. Y Gamboa, M. E. (2020). El Contenido Formativo De La Opp: Ejemplos De Su Implementación En La Formación Inicial Del Profesional De La Educación De Lenguas Extranjeras En Cuba. Omniscriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española

Published

2020-12-30

How to Cite

Smith Batson, M. de la C. ., Gamboa Graus, M. E. ., & Alonso Hernández, E. . . (2020). PROFESSIONAL GUIDANCE IN TRAINING FOREIGN LANGUAGE TEACHERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(6), 233–257. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1115

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>