PROFESSIONAL GUIDANCE IN TRAINING FOREIGN LANGUAGE TEACHERS
Keywords:
Pedagogic professional guidance; pedagogic professional awareness; professional problems.Abstract
This article covers some insufficiencies in theory and practice of the pedagogic professional guidance executed for language formation teacher’s that limit them for the solution of professional problems in the institutions where they will develop their professional career after their graduation. The theoretical foundations were systematized from methodological perspectives, that back up the pedagogic model design as well as the relations between its subsystems and components, which allowed, at the same time, the instrumentation in practice through a pedagogic strategy organized in stages, with actions that favor the education of the personality, integral formation, the development of a coherent mode of action and a pedagogic professional awareness. Both were subject of the evaluation of experts’ criterion, to corroborate its reliability, feasibility and importance, a pedagogic experiment was also conducted, which allowed the desired transformations in the major Las Tunas University.
References
Acosta, M., García, J., Y Bacardí, F. (2016). La Evaluación Integradora En Función Del Modo De Actuación Profesional Pedagógico. Didasc@Lia: Didáctica Y Educación, 7(5), 33-44.
Baptista, T. Y Chirino, M. (2017). El Modo De Actuación Profesional Pedagógica Del Profesor De Historia En La República De Angola. Revista Atlante, Cuadernos De Educación Y Desarrollo (Enero 2017). Recuperado De: Http://Www. Eumed. Net/Rev/Atlante/2017/01/Actuacion.Html
Barrera, I., Reyes, A. C. Y Cueto, R. N. (2018). Estrategia De Orientación Profesional Pedagógica Con Enfoque Grupal Para El Desarrollo De Intereses Profesionales Pedagógicos. Mendive. Revista De Educación, 16(4), 517-548.
Canel, M., Cándano, C. Y Ortega, M. (2017). Tareas Docentes Para El Modo De Actuación Profesional Pedagógico De Estudiantes De Biología-Química. En Vii Taller Internacional Sobre La Formación Universitaria De Los Profesionales De La Educación.
Díaz, N., Teruel, N. Y Almaguer, R. (2018). La Orientación Profesional Pedagógica Como Premisa En La Formación De Profesores De Biología Geografía. Luz, 17(1), 50-61.
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa, M.E. (2019a). Libro Excel Para Calcular El Tamaño De Muestra (Catamu). Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906
Gamboa, M.E. (2019b). Libro Excel Para Muestreo Estratificado Proporcional (Muestprop). Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3941
Gamboa, M.E. (2020a). Escala Estadística Y Software Para Evaluar Coherencia Didáctica En Procesos De Enseñanza-Aprendizaje De Matemáticas. Didasc@Lia: Didáctica Y Educación, 11(1), 140-165.
Gamboa, M.E. (2020b). La Matematización Del Saber. Recuperado De https://drive.google.com/file/d/1bMDUoq_NY9j0rssSZ9_Uzo_iQc_RvK5c/view?usp=sharing
Horruitiner, P. (2007). La Universidad Cubana: El Modelo De Formación. Pedagogía Universitaria, 12(4).
Infante, A., Leyva, P. Y Dorrego, M. (2019). La Estrategia Para La Orientación Profesional En Las Carreras Pedagógicas Universitarias: Su Aplicación E Impacto. Opuntia Brava, 11(2), 90-106.
König, J., Lammerding, S., Nold, G., Rohde, A., Strauß, S., & Tachtsoglou, S. (2016). Teachers’ Professional Knowledge For Teaching English As A Foreign Language: Assessing The Outcomes Of Teacher Education. Journal Of Teacher Education, 67(4), 320-337.
Ministerio De Educación. (2016). Modelo Del Profesional Lenguas Extranjeras, Inglés Con Segunda Lengua. Ucpejv.
Nápoles, E.; Lajes, S. Y Portuondo, R. (2019). Aproximación Epistemológica Al Concepto De Modo De Actuación. Transformación, 15(3), 316-329.
Santiesteban, Y. (2015). El Modo De Actuación Profesional Pedagógico Del Profesor De Español-Literatura En Formación Inicial. (Tesis Doctoral). Universidad De Las Tunas.
Smith, M. C. (2020). Orientaciones Metodológicas Para La Instrumentación De La Orientación Profesional Pedagógica En La Disciplina Principal Integradora Didáctica De Las Lenguas Extranjeras En La Universidad De Las Tunas. Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/4579
Smith, M. C. Y Gamboa, M. E. (2019). Libro Excel Mapplextsmith. Recuperado De http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3939
Smith, M. Y Gamboa, M. E. (2020). El Contenido Formativo De La Opp: Ejemplos De Su Implementación En La Formación Inicial Del Profesional De La Educación De Lenguas Extranjeras En Cuba. Omniscriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria de la Caridad Smith Batson, Michel Enrique Gamboa Graus, Elvira Alonso Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.