THE BIGGEST ADULT'S CLASS. THEIR BOND WITH THE ENVIRONMENT AND THE SOSTENIBILIDAD.
THE BIGGEST ADULT'S CLASS
Keywords:
environment; work community; new environmental knowledge; bigger adult; sustainableAbstract
The development of the university in each Municipality has become an important space of personal and collective realization, it has demonstrated that our country has a significant force highly prepared professional, being possible to use in a rational and good way the available material and human resources in each Municipality in function of the education and the cultural elevation of our town and its contribution has been recognized to the sociocultural, political and economic development of the society in general.
In the Municipal University Center it is not developed alone the professional formation and graduated superación search, but rather for the road of the university extension it is possible to insert the community in this project. Our experience resides in a system of actions that we have orchestrated in the operation of the biggest Adult's Class where the professors (specialists in the topics of the program), for the road of the exchange and the communication, using technical participativas, as, for example, storm of ideas, group dynamics, shops, panels etc. have been able to verify a transformation in the population's group and they have achieved a personal and high growth its culture toward the environment that inserts them in exchange opportunities, realization and investigation, participating with these topics in events and competitions at different levels.
Graduate of our class, they work in projects of the CUM, they multiply their experiences in the communities, example the participation in environment Graduates and graduate degree courses among other initiatives that he/she makes them be useful to the society.
References
Delgado C J. (2007). “Hacia un nuevo saber. La bioética en la revolución contemporánea del saber”. Publicaciones Acuario. Centro Félix Varela.
Jaula Botet, José Alberto. (2006). Referentes Ambientales por la Sostenibilidad. Módulo Medio Ambiente. Maestría en Ciencias de la Educación. CECES. Pinar del Río.
Leff, Enrique. (1995). LA PEDAGOGÍA DEL AMBIENTE FORMACIÓN AMBIENTAL Y DESARROLLO SUSTENTABLE. Formación Ambiental, 6(12).
Leff, Enrique. (2006). “Aventuras de la epistemología ambiental”. Siglo XXI.
Lemus Fajardo, Nora. (2017). En “Aprender a envejecer”. Periódico Guerrillero.
Mateo Rodríguez, José M. (2001). . La cultura de la naturaleza como base de la educación ambiental. ,. ANUARIO DE ECOLOGÍA, CULTURA Y SOCIEDADILÉ, Año I, Num I, 2001.
Mayor Zaragosa, F. (1997). Discurso pronunciado en la sede la UNESCO, París, Francia.
Santos et al. (2009). DIDÁCTICA DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”. Villa Clara. sello editor Educación Cubana.
UNESCO. (1998). La educación superior y el desarrollo humano sostenible. 25.
Severiche-Sierra, C., Gómez-Bustamante, E., & Jaimes-Morales, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18(2), 266-281.
Valdés Valdés, Oreste. (2003). ¿Cómo la Educación ambiental contribuye a proteger el medio ambiente? Concepciön, estrategias, resultados y proyecciones en Cuba. (Informe del trabajo del Ministerio de Educación. [Informe de trabajo]. Ministerio de Educación.
Velázquez. (s. f.). historia de la educación ambiental: Reflexiones pedagógicas. http://educacion.jalisco.gob.mx/consulta/educar/13/13Bedoy.html
Vicente Sánchez y Beatriz Guisa. (1989). Glosario de términos sobre medio ambiente. Oficina Regional de Educación de la UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Juan Carlos Hernández Martín, Isabel Reinoso Castillo, Reina María Rodríguez García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.