HISTORICAL CHARACTERIZATION OF THE THEORETICAL PREPARATION IN THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING OF SCHOOL VOLLEYBALL

Authors

  • Jorge Luis Rodríguez Stivan Escuela de Iniciación Deportiva Escolar de Las Tunas.
  • Bernardo Jeffers Duarte Facultad de Cultura Física de la Universidad de Las Tunas. 
  • Lester Trakman Ramos

Keywords:

Theoretical preparation; athlete preparation programs; historical characterization.

Abstract

For the historical characterization of theoretical preparation in the teaching – learning process of Volleyvol School, the period between the years 1984 to 2019 was selected. Whose results emanating of the studied referents through the logical historical method, led to find in sportsman training programs, the main milestones that have marked the treatment of the contents and the ways of specifying the theoretical preparation in sports training, in order to verify the link between theory and practice in clases, for the sake ofa higher level of knowledge that is reverted to the development of special sports skills of this sports. This scientific reserarch work responds to one of the lines of the sciebtific research projet of the sport of Las Tunas, concerning the theoretical preparation of shoolchildren durin the teaching - learning process of volleyval.

Author Biographies

Jorge Luis Rodríguez Stivan, Escuela de Iniciación Deportiva Escolar de Las Tunas.

 Licenciado en Cultura Física, máster en Actividad Física en la Comunidad, entrenador de voleibol y director de la Escuela de Iniciación Deportiva Escolar de Las Tunas.

Bernardo Jeffers Duarte, Facultad de Cultura Física de la Universidad de Las Tunas. 

Licenciado en Cultura Física y Deportes. Doctor en Ciencias Pedagógicas en la especialidad Cultura Física. Profesor Titular de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Las Tunas. 

Lester Trakman Ramos

Licenciado en Cultura Física, entrenador de voleibol en Las Tunas.

References

Andúx, C. (1984, 1986, 1990, 1994). Programa de preparación del deportista. Cuba.

_______ (1998). Entrenamiento a través de situaciones simplificadas de juego. Instituto Superior de Ciencias de la Cultura Física “Manuel Fajardo Rivero”, Cuba.

Borroto, E. (1992). Voleibol 1. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Harre, D. (1988). Teoría del entrenamiento deportivo. La Habana, Cuba.

Harre, D. (1989). Entrenamiento deportivo. RDA. (Soporte digital).

Herrera, G. (2012). Demandas Tecnológicas de la Comisión Nacional de voleibol. La Habana, Cuba.

Ivoilov, A. (1988). Ensayos de biomecánica y metodología del entrenamiento. Moscú: Editorial Fiskultura y Deporte.

Matvieiev, L. (1985). Metodología del entrenamiento deportivo. URSS. (Soporte digital).

_______ (1997). Fundamentos del entrenamiento deportivo. URSS. (Soporte digital).

Méndez, A. (2017). Metodología para la enseñanza – aprendizaje del voleibol desde la competición. Cuba.

Navelo, R. Y Santana, L. (2004, 2008). Programas de preparación del deportista de voleibol. Cuba.

Navelo, R. (2004). El joven voleibolista. La Habana. Cuba.

Published

2020-09-30

How to Cite

Rodríguez Stivan, J. L. ., Jeffers Duarte, B. ., & Trakman Ramos, L. . (2020). HISTORICAL CHARACTERIZATION OF THE THEORETICAL PREPARATION IN THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING OF SCHOOL VOLLEYBALL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 218–227. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1001

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)