FALACIES THAT COME AGAINST THE DEVELOPMENT OF THE MATHEMATICAL LOGIC THINKING
Keywords:
Beliefs; deductive; thought; logical - linguistic training.Abstract
The correct conduction of the formation and development of the logical thought, guarantees the students' cognitive independence, preparing them to direct their own learning. It constitutes a compulsory objective for the teaching of the Mathematical subject. However, the fact that it does not constitute an instructive objective, to where the teachers direct their interests habitually, places in disadvantage this purpose of the teaching of the Mathematics because it depends on the dedication, preparation and responsibility of the teachers that teach it. The process of teaching learning of the Mathematical subject is affected for the formalism in its assimilation. The existing divorce between the definitions of the concepts, its interpretation and its consequent practical application, brings about mechanical memorization of the contents and hinders understanding of its generalization and application on the part of the students. The development of logical thought and the linguistic formation must not be considered like a set of abilities achieved as an implicit way to the development of the abilities foreseen in the curriculum of the different levels and careers. It requires the intentionality and preparation for part of the teacher in addition to the interest to verify its achievement systematically like leader in the teaching process. The inadequate treatment of the mathematical concepts in the different teaching levels is considered by the authors of this paper, as a main cause of the insufficient development of the students' logical thought. The searching of solutions to transform the process of teaching learning of Mathematics is the purposes that inspire them.
References
Addines, F., Recarey, S., Fuxá, M. y Fernández, S. (2da ed., 2007). Didáctica, teoría y
práctica. Compilación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez, M. y otros (2012). El proceso de enseñanza – aprendizaje de la asignatura
Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Brehmer, S. y Apelt, H. (2da ed.1980). Análisis Matemático I. La Habana. Editorial
Pueblo y Educación.
Ballester, S. y otros (2002). El transcurso de las líneas directrices en los programas de
Matemática y la planificación de la enseñanza: La Habana. Editorial Pueblo y
Educación.
Campistrous, L., Miyar, O., Naredo, R., Rivero, H., Montes de Oca, E. y Durán, A. (9na
ed. 2011) Matemática Décimo grado: La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Campistrous, L. y otros. (9na ed. 2011) Matemática Onceno grado. La Habana.
Editorial Pueblo y EducaciónColectivo de autores del Instituto Central de Ciencias
Pedagógicas (3ra ed. corregida, 2012) Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y
Educación.
Expósito, I. (2008) Curso de Metodología de la Investigación Científica. (En soporte
electrónico).
Fernández, R. (2009) Tesis doctoral. Modelo didáctico sobre la dinámica del proceso de
enseñanza-aprendizaje con enfoque heurístico e interdisciplinario de la disciplina
Matemática para la Secundaria Básica y su metodología. Instituto Superior Pedagógico
Blas Roca. Granma. Manzanillo.
Jungk, W. (1981) Conferencias sobre Metodología de la enseñanza de la Matemática.
La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Sánchez, C. (1982) Análisis Matemático (t. #1). La Habana: Editorial Pueblo y
Educación.
Vigotsky, Lev S. (1982) Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y
Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Lourdes Concha Yero, Andrés Cutiño Reinaldo, Alberto Rodríguez Rodríguez, Jimmy Leonardo Gutiérrez García, Javier Marcillo Merino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.