FALACIES THAT COME AGAINST THE DEVELOPMENT OF THE MATHEMATICAL LOGIC THINKING

Authors

  • Lourdes Concha Yero Universidad de Granma
  • Andrés Cutiño Reinaldo Universidad de Granma
  • Alberto Rodríguez Rodríguez Universidad Estatal del Sur de Manabí
  • Jimmy Leonardo Gutiérrez García Universidad Estatal del Sur de Manabí
  • Javier Marcillo Merino Universidad Estatal del Sur de Manabí

Keywords:

Beliefs; deductive; thought; logical - linguistic training.

Abstract

The correct conduction of the formation and development of the logical thought, guarantees the students' cognitive independence, preparing them to direct their own learning. It constitutes a compulsory objective for the teaching of the Mathematical subject. However, the fact that it does not constitute an instructive objective, to where the teachers direct their interests habitually, places in disadvantage this purpose of the teaching of the Mathematics because it depends on the dedication, preparation and responsibility of the teachers that teach it. The process of teaching learning of the Mathematical subject is affected for the formalism in its assimilation. The existing divorce between the definitions of the concepts, its interpretation and its consequent practical application, brings about mechanical memorization of the contents and hinders understanding of its generalization and application on the part of the students. The development of logical thought and the linguistic formation must not be considered like a set of abilities achieved as an implicit way to the development of the abilities foreseen in the curriculum of the different levels and careers. It requires the intentionality and preparation for part of the teacher in addition to the interest to verify its achievement systematically like leader in the teaching process. The inadequate treatment of the mathematical concepts in the different teaching levels is considered by the authors of this paper, as a main cause of the insufficient development of the students' logical thought. The searching of solutions to transform the process of teaching learning of Mathematics is the purposes that inspire them.

Author Biographies

Lourdes Concha Yero, Universidad de Granma

Profesora graduada de Licenciatura en Educación en la especialidad Matemática. Categoría docente Profesora Auxiliar. Se desempeña como Profesora de Matemática de la Universidad de Granma. Ha laborado durante 35 años en la Educación Superior.

Andrés Cutiño Reinaldo, Universidad de Granma

Profesor graduado de Licenciatura en Educación en la especialidad Matemática. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Categoría docente Profesor Auxiliar. Se desempeña como Profesor de Matemática de la Universidad de Granma.

Alberto Rodríguez Rodríguez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Licenciado en Matemática, Universidad de Granma, Máster en Ciencias de la Educación y Doctor en Ciencias por la Universidad de Granma. Actualmente se desempeña como profesor de matemáticas y Editor de la Revista UNESUM-Ciencias en la Universidad Estatal del Sur de Manabí, Ecuador.

Jimmy Leonardo Gutiérrez García, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Ingeniero en Computación y Redes, magister en Gerencia Educativa. Actualmente se desempeña como profesor de Matemáticas Discretas; Fundamentos Matemáticos, Métodos Numéricos e Investigación Educativa I en la Universidad Estatal del Sur de Manabí, Ecuador.

Javier Marcillo Merino, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Ingeniero en Sistemas, Máster en Docencia Universitaria y Magister en Tecnologías de la Información y Comunicación. Actualmente profesor de la Universidad Estatal del Sur de Manabí.

References

Addines, F., Recarey, S., Fuxá, M. y Fernández, S. (2da ed., 2007). Didáctica, teoría y

práctica. Compilación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, M. y otros (2012). El proceso de enseñanza – aprendizaje de la asignatura

Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Brehmer, S. y Apelt, H. (2da ed.1980). Análisis Matemático I. La Habana. Editorial

Pueblo y Educación.

Ballester, S. y otros (2002). El transcurso de las líneas directrices en los programas de

Matemática y la planificación de la enseñanza: La Habana. Editorial Pueblo y

Educación.

Campistrous, L., Miyar, O., Naredo, R., Rivero, H., Montes de Oca, E. y Durán, A. (9na

ed. 2011) Matemática Décimo grado: La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Campistrous, L. y otros. (9na ed. 2011) Matemática Onceno grado. La Habana.

Editorial Pueblo y EducaciónColectivo de autores del Instituto Central de Ciencias

Pedagógicas (3ra ed. corregida, 2012) Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Expósito, I. (2008) Curso de Metodología de la Investigación Científica. (En soporte

electrónico).

Fernández, R. (2009) Tesis doctoral. Modelo didáctico sobre la dinámica del proceso de

enseñanza-aprendizaje con enfoque heurístico e interdisciplinario de la disciplina

Matemática para la Secundaria Básica y su metodología. Instituto Superior Pedagógico

Blas Roca. Granma. Manzanillo.

Jungk, W. (1981) Conferencias sobre Metodología de la enseñanza de la Matemática.

La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Sánchez, C. (1982) Análisis Matemático (t. #1). La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Vigotsky, Lev S. (1982) Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Published

2018-12-17

How to Cite

Concha Yero, L. ., Cutiño Reinaldo, A., Rodríguez Rodríguez, A., Gutiérrez García, J. L., & Marcillo Merino, J. (2018). FALACIES THAT COME AGAINST THE DEVELOPMENT OF THE MATHEMATICAL LOGIC THINKING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 227–238. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/804

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos